در حال بارگذاری ...

ارتقاء کیفیت زندگی ، هدف اصلی آمایش سرزمین

در راستای ویژگی‌های مذکور همه سیاست‌های کلی وزارت راه و شهرسازی اعم از اسناد فرادست ، قانون ششم توسعه کشور ، سند ملی آمایش ، طرح نهضت ملی مسکن و ۱۰ اقدام راهبردی مقام عالی وزارت را احصا کردیم و در بخش اول سند آمایش سرزمین گنجانده‌ایم و وجه تمایز این برنامه برش بخش راهبردها ناظر بر رویکردهای آمایشی هر استان است .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی یکی از اهداف سند راهبردی آمایش سرزمین را ارتقا کیفیت زندگی در کل کشور خواند و گفت :‌ در جریان تدوین این سند از نیروهای متخصص استفاده شده است .

فاطمه سادات حمیدیان فرآیند مراحل تهیه برنامه راهبردی با رویکرد آمایشی را تشریح کرد و گفت :‌ این مرکز با همکاری معاونت‌های ستادی ، سازمان و شرکت‌های وزارت متبوع و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها پس از تصویب نامه سند ملی آمایش سرزمین از بیست و هفتم اسفندماه سال ۱۳۹۹ اقدام به تهیه برنامه راهبردی توسعه استان‌ها در حوزه ماموریت‌های مطرح شده ، کرده است . این برنامه در چهار بخش سیاست‌های کلان ، وضعیت موجود ، راهبردها و پروژه‌های اولویت‌دار هر استان است .

حمیدیان ادامه داد : در راستای ویژگی‌های مذکور همه سیاست‌های کلی وزارت راه و شهرسازی اعم از اسناد فرادست ، قانون ششم توسعه کشور ، سند ملی آمایش ، طرح نهضت ملی مسکن و ۱۰ اقدام راهبردی مقام عالی وزارت را احصا کردیم و در بخش اول سند آمایش سرزمین گنجانده‌ایم و وجه تمایز این برنامه برش بخش راهبردها ناظر بر رویکردهای آمایشی هر استان است .

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر بهره‌گیری از نیروهای متخصص در جریان تدوین سند آمایش سرزمین ، اظهار کرد : نگاهمان با هدف به تهیه برنامه از پایین به بالا بود و بر این باور بودیم مدیرانی که در استان قرار دارند ،‌ بیش از هر شخص دیگری دغدغه‌مند هستند و توانایی تعیین اولویت پروژه‌ها را در استان با توجه به ظرفیت‌های محدود محلی دارند .

حمیدیان خاطرنشان کرد :‌ اولویت‌های تعیین پروژه‌ها باید در راستای راهبردهای آمایشی باشد و با راهبردهای کلان سیاست‌های دولت همخوانی داشته باشند . از ۳۱ استان در سه زیر بخش راه، مسکن و شهرسازی و در هشت زیربخش مسکن ، شهرسازی ، ریلی ، جاده‌ای ، هوایی ، دریایی ، هواشناسی و مطالعات فرابخشی درخواست کرده‌ایم تعریف پروژه‌ها را انجام دهند .

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی راهبردهای ارائه شده از سوی این سازمان را عملی ،‌ اجرایی و مصداقی خواند و گفت :‌ هیچ یک از راهبردها تئوری نیست ، به طور مثال در بخش مسکن برای نظام سکونتگاهی و استقرار جمعیت راهبردهای مشخص براساس قلمروهای استقرار جمعیت و توسعه استان تعریف شده است ؛ همچنین در بخش حمل و نقل نیز در افق ۲۰ ساله ناظر بر موقعیت‌های آینده‌نگاری ترانزیتی و لجستیکی راهبردهایی در زیر بخش توسعه تعریف شده است .

ارتقاء کیفیت زندگی هدف اصلی سند آمایش سرزمین

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی، با تاکید بر اینکه یکی از اهداف آمایش سرزمین، ارتقاء کیفیت زندگی در کل کشور است ، اظهار کرد :‌ توزیع متوازن خدمات با توجه به ظرفیت منابع محدود با رویکرد توجه به استان‌های کم برخوردار از ویژگی‌های این برنامه راهبردی است .

وی با بیان اینکه به منظور شناسایی میزان اجرایی بودن سند مذکور با مرکز توسعه و آینده‌نگاری سازمان برنامه و بودجه جلساتی را برگزار کردیم ، گفت : در این جلسات مشخص شد وزارت راه و شهرسازی، به عنوان پیشرو در تهیه برنامه راهبردی با رویکرد آمایشی است . با تدوین این برنامه از اتلاف وقت و جزیره‌ای عمل کردن در نظام برنامه‌ریزی جلوگیری شده است و هر ۳۱ سند به جهت مصوب شدن برای بررسی بیشتر به شورای عالی آمایش کشور ارجاع داده می‌شود و مورد بازبینی مجدد قرار می‌گیرد . اگر اولویت‌ها در برنامه راهبردی که تهیه شده به درستی مشخص شده باشد، در تخصیص منابع دچار مشکل نخواهیم بود و قادر هستیم منابع را به گونه‌ای سازماندهی و مدیریت کنیم که با اولویت‌های داخلی و محلی هم راستا باشد.

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: ۱۰ اقدام راهبردی که وزیر راه و شهرسازی به معاونان خود ابلاغ کرده بود نیز در سیاست‌های تدوین برنامه راهبردی قرار گرفته است.




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست معاونت مسکن و ساختمان در حکمی سعید شاهین فر را به عنوان سرپرست دفتر طرح‌ریزی و پایش طرح‌های مسکن وزارت راه و ...

|

سازمان ملی زمین و مسکن ، شرکت بازآفرینی شهری ایران ، شرکت عمران شهرهای جدید و دیگر سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارتخانه در بخش مسکن ضمن ارایه برنامه‌های پیشنهادی خود، تمامی منابع مالی مورد نیاز ، زیرساخت‌ها و دیگر موارد را به طور شفاف پیش‌بینی کنند تا کار با سرعت پیش برود .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، در وزارت راه و شهرسازی برای نخستین بار رییس مرکز ارتباطات از میان بانوان دانش آموخته رشته ارتباطات منصوب و پیش از ادغام دو ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، امین ترفع با حکمی از سوی وزیر راه و شهرسازی به عنوان سرپرست مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی منصوب شد .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رضا انجم‌شعاع با حکمی از سوی وزیر راه و شهرسازی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی شد . ...

|

نظرات کاربران