در حال بارگذاری ...
  • رفع تصرف ۷۰۰ هکتار از زمین های دولت در استان سیستان‌ و‌ بلوچستان

    بر اساس ماده  ۱۰۰ و ۲۲ اراضی خدماتی کمیته‌ای ویژه‌ای تشکیل شد تا زمین‌هایی که پیش از انقلاب واگذار شده و بدون ساخت و بلاتکلیف باقی مانده ،‌ پایش شوند . بر همین اساس ۳۲ قطعه زمین در ابعاد ۲ تا ۱۵ هزار متر در محدوده زاهدان ، سراوان ، خاش ، سوران ،‌ سیرکان را با ارزشی به مبلغ بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان از طریق اظهارنامه و محاکم قضایی به دولت بازگرداندیم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان از تشکیل کمیته پایش زمین‌های دولتی واگذار شده پیش از انقلاب در استان خبر داد و گفت : تا کنون ۷۰۰ هکتار از زمین‌های دولت که تا کنون تصرف شده یا در حال تصرف بود ، رفع تصرف کرده‌ایم .

    عطااله اکبری درباره اقدامات انجام شده در این استان برای مقابله با زمین‌خواری اظهار کرد : ساز و کار واگذاری زمین در سیستان‌و‌بلوچستان تغییر داده شد و قانون را مبنای واگذاری زمین قرار دادیم که این اولین گام ما برای مقابله با زمین‌خواری بود .

    وی با بیان اینکه ۱۸ هزار هکتار زمین در اختیار سازمان ملی داخل حریم و محدوده‌های قانونی قراردارد و محافظت از این زمین‌ها توسط یگان حفاظت انجام می‌گیرد ، افزود : پیش از این، هر شخص و دستگاهی درخواست زمین داشت ،‌ به راحتی و بدون پیگری در خصوص اجرای فعالیت و طرح در نظر گرفته شده برای آن ، زمین واگذار می‌شد اما این روند را متوقف کردیم .

    تشکیل کمیته ویژه برای پایش زمین‌های استان و مقابله با زمین‌خواری

    اکبری اقدام دوم اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در راستای مقابله با زمین‌خواری را اینگونه توضیح داد : بر اساس ماده  ۱۰۰ و ۲۲ اراضی خدماتی کمیته‌ای ویژه‌ای تشکیل شد تا زمین‌هایی که پیش از انقلاب واگذار شده و بدون ساخت و بلاتکلیف باقی مانده ،‌ پایش شوند . بر همین اساس ۳۲ قطعه زمین در ابعاد ۲ تا ۱۵ هزار متر در محدوده زاهدان ، سراوان ، خاش ، سوران ،‌ سیرکان را با ارزشی به مبلغ بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان از طریق اظهارنامه و محاکم قضایی به دولت بازگرداندیم .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان روش سوم را صیانت از اراضی دانست و افزود : رفع تصرف از زمین‌ها روزانه به صورت ۲۴ ساعته در دستور کار قرار دارد و طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ تا کنون، بیش از ۷۰۰ هکتار از زمین‌های دولت که تصرف شده یا در حال تصرف بود ، رفع تصرف شد .

    اکبری با اشاره به اینکه برخورد با زمین خواری به طور جدی پیگیری می‌شود ، خاطرنشان کرد : اقدامات انجام شده در راستای مقابله با زمین‌خواری این پیام را به مخاطب می‌دهد که هرکس از دولت چه در حوزه مسکونی و چه خدماتی زمین دریافت کرده باید به شکل جدی به ساخت و ساز اقدام کند . از زمان تحویل زمین ، ۶ ماه الی ۲ سال مهلت برای کسب پروانه و آغاز ساخت‌و‌ساز وجود دارد اما امروز از زمان اخذ برخی زمین‌ها ۳۰ الی ۴۰ سال گذشته و ساخت‌و‌سازی انجام نشده است چرا که بانک اطلاعات زمین وجود نداشت و امکان پیگیری سرنوشت زمین‌های واگذار شده، نبود .

    وی ادامه داد : در حال حاضر علاوه بر تشکیل بانک اطلاعاتی زمین ، ۴۰ هزار پرونده اخذ زمین دولتی ، بایگانی ، برشماری ، دسته بندی و تنظیم شده و اکنون در سیستم ثبت است . خروجی بانک اطلاعاتی زمین به کمیته پایش سپرده می‌شود و این کمیته در صورت اتمام مهلت دریافت کنندگان زمین به ساخت و ساز ، طی مراحل قانونی مالکیت زمین را باطل می‌کند . با وجود همه سختی‌ها در عرصه مقابله با زمین‌خواری و تهدیدهای متعدد جانی ، با تمام توان مبارزه کرده و زمین‌های دولت را باز می‌گردانیم .




    مطالب مرتبط

    هرکسی بخواهد اراضی دولتی را تصرف یا نسبت به دخل و تصرف و ساخت و ساز بدون دلیل مالکیت در اراضی ملی اقدام کند برابر قانون و مقررات با وی برخورد و در این زمینه با کسی مماشات نمی‌شود .

    |

    سیاست ما در صیانت از اراضی دولتی به عنوان بخشی از بیت‌المال همواره بر اقدامات پیشگیرانه بوده که این امر با تلاش‌های همکاران‌مان در یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن میسر شده است .

    |

    شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف و زمین خواری با شماره تلفن ثابت به شماره ۰۵۱۳۷۶۵۰۱۷۹ و سامانه تلفن گویای ۴ رقمی ۱۶۵۶ تماس بگیرند و هرگونه دخل و تصرف و یا تعرض و دخالت در اراضی ملی و دولتی را به یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اعلام کنند .

    |

    جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان کاملاً مشخص است لذا هر تصمیمی که در این کمیسیون گرفته می‌شود تمام اعضا و دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای کامل آن هستند .

    |

    شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف و زمین خواری با شماره تلفن ثابت به شماره ۰۵۱۳۷۶۵۰۱۷۹ و سامانه تلفن گویای ۴ رقمی ۱۶۵۶ تماس بگیرند و هرگونه دخل و تصرف و یا تعرض و دخالت در اراضی ملی و دولتی را به یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی اعلام کنند .

    |

    نظرات کاربران