در حال بارگذاری ...
  • امضا تفاهم‌نامه همکاری نوسازی مسکن در محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهر تهران

    در ماده ۵ این تفاهم‌نامه که به موضوع راهبری و نظارت تاکید دارد ، پیش‌بینی کرده است تا کمیته‌ای مشترک از نمایندگان شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری با عنوان کمیته مشترک هماهنگی تشکل شود . این کمیته در زمینه فعال‌سازی ، نظارت و پیگیری ماده این تفاهم نامه اقدام و گزارش فصلی را به بالاترین مقام امضاکننده تفاهم تهیه و ارسال می‌کند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، تفاهم‌نامه همکاری نوسازی مسکن در محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری تهران در هفت ماده و برای ۴ سال بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری تهران به امضا رسید .

    با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ، علیرضا زاکانی شهردار تهران ، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و حمیدرضا صارمی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ، تفاهم‌نامه همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران در ۷ ماده با موضوع نوسازی مسکن ، تامین خدمات روبنایی و زیربنایی و ساماندهی ، بهسازی و توانمندسازی در محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مدیریتی ، اجرایی و مالی طرفین در چارچوب قوانین و مقررات به امضا رسید .

    این تفاهم‌نامه در چارچوب اصول ۳، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی ، مفاد سیاست‌های کلی ابلاغی مورخ ۲۹ بهمن ۱۳۸۹ مقام معظم رهبری در امور شهرسازی و مسکن و در زمینه احیای بافت‌های ناکارآمد شهری ، قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری (مصوب ۲۹ دی ۱۳۸۹) قانون جهش تولید مسکن (مصوب مورخ ۲۴ شهریور ۱۴۰۰) بند الف ماده ۵۹ و بند پ ماده ۶۲ برنامه ششم توسعه ، قانون بودجه سالانه کشور و سند ملی راهبردی احیا ، بهسازی ، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ به منظور همکاری در زمینه تحقق برنامه نوسازی مسکن ، توانمندسازی و تامین خدمات زیربنایی و روبنایی در محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهر تهران بین وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری تهران منعقد شد.  

    مدت این تفاهم‌نامه از زمان انعقاد ۴ سال است و تمدید ادامه فعالیت ، بازنگری ، اصلاح و یا تغییرات اساسی در مفاد این تفاهم‌نامه با توافق طرفین امکانپذیر است .

    همکاری در زمینه تحقق برنامه نوسازی مسکن و تامین خدمات پشتیبان سکونت در محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهر تهران ، همکاری در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک مصوب ستاد بازآفرینی شهر تهران با اولویت اجرای پروژه‌های تسهیل‌کننده جریان نوسازی مسکن در محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد تهران ، همکاری در زمینه تهیه و ارایه بسته‌های تشویقی شهرسازی ، مالی ، حقوقی و اجرایی برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهر تهران و تصویب آن در مراجع ذی ربط بخشی از چارچوب‌های همکاری‌های مشترک است .

    در ماده ۵ این تفاهم‌نامه که به موضوع راهبری و نظارت تاکید دارد ، پیش‌بینی کرده است تا کمیته‌ای مشترک از نمایندگان شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری با عنوان کمیته مشترک هماهنگی تشکل شود . این کمیته در زمینه فعال‌سازی ، نظارت و پیگیری ماده این تفاهم نامه اقدام و گزارش فصلی را به بالاترین مقام امضاکننده تفاهم تهیه و ارسال می‌کند .

    بنا بر این ماده قانونی اعضای کمیته شامل معاونت شهرسازی و معماری، معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع ، معاون مسکن و ساختمان ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از وزارت راه و شهرسازی و معاون شهرسازی و شهرداری تهران ، معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از طرف شهرداری هستند . همچنین وظایف این کمیته مشترک که دبیرخانه آن در شرکت بازآفرینی شهری ایران تشکیل می‌شود شامل تعیین اهداف کمی و برنامه اجرایی، تعیین ساز و کار تامین منابع و چگونگی انجام کار ، نظارت بر فرآیند انجام کار ، تشکیل جلسات ماهیانه ، رصد و پیگیری اقدامات و تمهید رفع مشکلات و موانع احتمالی است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست خبری که در محل ساختمان دادمان با موضوع ...

    |

    تسهیل و تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود . ما در بافت فرسوده ، با یک تیر چند نشان می‌زنیم ؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن ...

    |

    رویکرد مدیریت پیشین شهر تهران کاهش صدور پروانه‌ مسکن بود . به همین جهت طی یک فرایند نزولی در سال ۱۴۰۰ تنها ۵۴۰۰ پروانه ساخت مسکن توسط شهرداری تهران صادر شد که این رقم کمترین میزان در ده سال پیشینش یوده است . در حالی که ابتدای این دهه ۹۰ یعنی سال ۹۱، ۳۱ هزار پروانه ساخت مسکن در ...

    |

    سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

    |

    آمارها حاکی است که در سال ۱۴۰۲ ، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکوردی که در سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ثبت رسید ، شکسته شد .

    |

    نظرات کاربران