در حال بارگذاری ...
  • گزارش پیشرفت‌ پروژه‌های حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، اقدامات وزارت راه و شهرسازی و گزارش پیشرفت‌ پروژه‌های حوزه مسکن توسط شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت‌خانه و ادارات کل راه و شهرسازی در تمامی استان‌های کشور در دولت سیزدهم ، تشریح شد .

    بر همین اساس و به منظور تامین مسکن موردنیاز کشور ، ایجاد تعادل در بازار مسکن و بهبود شرایط دسترسی خانوار به مسکن و همچنین اجرای قانون جهش تولید مسکن و وعده انتخاباتی رییس‌جمهور مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن ، وزارت راه و شهرسازی اقداماتی را در این راستا پس از ابلاغ قانون به انجام رسانیده است که این اقدامات در بخش‌های ایجاد زیرساخت‌ها و مقدمات اجرای طرح ، تامین منابع مالی ، تامین زمین ، تامین مصالح ساختمانی ، خدمات و همچنین اقدامات اجرایی قابل تفکیک است .

    همچنین در دولت سیزدهم در بخش احداث بیمارستان‌ها ، سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی ۵ بیمارستان را با ظرفیت ۹۰۱ تخت افتتاح کرده و یا در دست افتتاح دارد . اجرای ۸۰ پروژه روبنایی ـ خدماتی ، شناسائی اراضی برای قرارگیری در قالب طرح نهضت ملی مسکن برای ۶۰۸ هزار واحد مسکونی ، تکمیل پروژه سیگنالینگ قطار برقی (دو خطه) گلشهر به شهر جدید هشتگرد به میزان ۲۵.۸ کیلومتر و انعقاد قرارداد عملیات احداث قطار برقی کلانشهر تهران به شهر جدید پردیس به میزان ۲۴ کیلومتر عملکرد دولت سیزدهم در اجرای پروژه‌های روبنایی و خدماتی شهرهای جدید است .

    ایجاد زیرساخت‌ها و مقدمات اجرای طرح

    برآورد میزان نیاز ۴ ساله مسکن کشور به تفکیک استان و شهر و ابلاغ آن به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و استانداران سراسر کشور برای تامین اراضی و سایر اقدامات مورد نیاز ، تدوین برنامه تولید مسکن در حوزه‌های تامین زمین ، تامین منابع مالی ، تامین خدمات موردنیاز و ... با رویکرد برخورداری و تخصیص هوشمند مشوق‌ها و یارانه‌ها به دهک‌های مختلف درآمدی ، ایجاد سامانه ثبت‌نام از متقاضیان مسکن و پایش پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن و ثبت‌نام بیش از ۳ میلیون متقاضی در تمامی استان‌های کشور از جمله زیرساخت‌ها و مقدمات اجرای طرح نهضت ملی مسکن است .

    افزایش تسهیلات و سیاستگذاری برای تامین منابع مالی

    در بخش تامین مالی نیز تعیین سهمیه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به میزان ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و ابلاغ آن به تمامی بانک‌ها جهت پرداخت انجام شد . در این رابطه افزایش سقف تسهیلات ساخت به ۴۵۰ میلیون تومان در شهر تهران ، ۴۰۰ میلیون تومان در سایر کلان شهرها ، ۳۵۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها ، ۳۰۰ میلییون تومان در سایر شهرها و ۲۵۰ میلیون تومان در مناطق روستائی کشور و افزایش طول دوره بازپرداخت این تسهیلات به ۲۰ سال انجام شد . همچنین ، راه‌اندازی سامانه برخط ثبت‌نام و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و امکان ثبت‌نام تمامی سازندگان در این سامانه جهت دریافت تسهیلات ساخت مسکن نیز انجام شده است .

     

    سیاستگذاری تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن

     

    ایجاد بانک اطلاعات زمین

    ایجاد بانک اطلاعات زمین جهت ثبت اطلاعات زمین‌های تامین و شناسائی شده در تمامی شهرهای کشور برای اجرای برنامه‌های حوزه مسکن ، تامین زمین به استعداد ۷۷۰ هزار واحد مسکونی در ۱۳۰۰ شهر کشور و تامین اراضی برای احداث ۱.۴ میلیون واحد مسکونی دیگر تا پایان سال جاری از طریق ایجاد ۶۲ شهرک یا شهر جدید ، الحاق زمین به محدوده شهرها و استفاده از اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی انجام شده است . همچنین در این رابطه ، زیرساخت‌های مورد نیاز در زمین‌های تامین شده همزمان با دوره احداث واحدهای مسکونی تامین شده است .

    برنامه‌ریزی برای تامین مصالح ساختمانی

    برآورد مکانی و زمانی میزان مصالح مورد نیاز برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی و انجام اقدامات لازم توسط وزارت صمت برای تامین این مصالح انجام شده است .

    برنامه‌ریزی برای تامین خدمات

    انجام هماهنگی‌های لازم برای اعمال تخفیف ۵۰ درصدی در هزینه ، تسهیل و تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی در برنامه‌های حمایتی تولید مسکن توسط شهرداری‌های کشور ، تفاهم با سازمان نظام مهندسی کشور جهت اعمال سیاست‌های تشویقی برای مهندسان داوطلب به ارائه خدمات فنی مهندسی در برنامه‌های حمایتی تولید مسکن از جمله برنامه‌ریزی برای تامین خدمات است .

    اقدامات اجرایی

    پیگیری اتمام ساخت ۵۳۰ هزار واحد مسکونی شروع شده طرح اقدام ملی مسکن که طبق‌ تازه‌ترین آمار دارای پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد هستند . آغاز عملیات اجرای ۱۴۰ هزار واحد مسکونی در مناطق روستائی کشور ، کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرائی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن ، مذاکره با کشورهای خارجی جهت تولید مسکن با استفاده از ظرفیت شرکت‌های ساختمانی خارجی با رویکرد ورود تکنولوژی و فناوری‌های نوین جهت ساخت صنعتی مسکن و استفاده از منابع مالی خارجی از جمله اقدامات اجرایی دولت سیزدهم است .

    احداث بیمارستان و اماکن ورزشی

    تکمیل و آماده تحویل ۵ بیمارستان با ظرفیت ۹۰۱ تخت شامل بیمارستان آموزشی تربت‌حیدریه با ظرفیت ۲۷۳ تخت ، بیمارستان جایگزین شهید رجایی گچساران با ظرفیت ۱۴۲ تخت ، بیمارستان جایگزین ۱۵ خرداد مهدیشهر با ظرفیت ۹۹ تخت ، بیمارستان آموزشی جهرم با ظرفیت ۲۴۳ تخت ، بیمارستان جایگزین بیمارستان امام‌خمینی (ره) خمین با ظرفیت ۱۴۴ تخت و انعقاد ۲۹ قرارداد با اعتبار ۵۵۴,۴۷۰,۹ میلیون ریال در زمینه احداث امکان ورزشی ، درمانی و... بخشی از فعالیت‌های دولت سیزدهم در احداث بیمارستان‌ها و اماکن ورزشی است .  

    بیمارستان ۲۷۳ تختی تربت‌حیدریه با اعتبار ۲۳۷۴۶۸۷ میلیون ریال افتتاح شده در ۲۹ مهر ۱۴۰۰ ، بیمارستان ۱۴۲ تختی جایگزین شهید رجایی گچساران با اعتبار ۱۸۱۴۵۶۲ میلیون ریال افتتاح شده در ۹ مرداد ۱۴۰۰ ، بیمارستان ۹۹ تختی جایگزین ۱۵ خرداد مهدیشهر با اعتبار ۱۳۵۹۸۷۸ میلیون ریال افتتاح شده در دهه فجر امسال ، بیمارستان ۲۴۳ تختی آموزشی جهرم با اعتبار ۲۹۵۴۵۰۵ میلیون ریال در دهه فجر امسال ، بیمارستان ۱۴۴ تختی جایگزین بیمارستان امام‌خمینی خمین با اعتبار ۱۹۳۵۱۲۴ میلیون ریال که تا پایان سال جاری تحویل موقت خواهد شد عملکرد سازمان مجری ساختمان‌ها و  تاسیسات عمومی و دولتی در دولت سیزدهم

    در احداث بیمارستان‌هاست .

    اجرای پروژه‌های روبنایی و خدماتی شهرهای‌ جدید

     اجرای ۸۰ پروژه روبنایی ـ خدماتی ، شناسایی اراضی برای قرارگیری در قالب طرح نهضت ملی مسکن برای ۶۰۸ هزار واحد مسکونی ، تکمیل پروژه سیگنالینگ قطار برقی (دو خطه) گلشهر به شهر جدید هشتگرد به میزان ۲۵.۸ کیلومتر و انعقاد قرارداد عملیات احداث قطار برقی کلانشهر تهران به شهر جدید پردیس به میزان ۲۴ کیلومتر عملکرد دولت سیزدهم در اجرای پروژه‌های روبنایی و خدماتی شهرهای جدید است .




    مطالب مرتبط

    سایت نهضت ملی مسکن سورک ۴۶۸ واحد و دارای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی است . همچنین واحدهای مسکونی روستای عالیواک به تعداد ۲۰۰ واحد و دارای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است .

    |

    این طرح در ۲۹ شهر استان آغاز شده و ۲۰ هزار و ۴۶۴ واحد مسکونی به مرحله عقد قرارداد برای بهره‌مندی از تسهیلات بانکی رسیده است . پروژه ۴۶۰ واحدی شهید داور یسری واقع در شهرک اندیشه تا پایان سال جاری تکمیل و به متقاضیان تحویل خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نجف‌آباد از آغاز عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن شهر دهق در زمینی به مساحت ۵۱ هکتار خبر ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، در حاشیه سفر شهرستانی استاندار چهارمحال و بختیاری به شهرستان بن ، آیین کلنگ‌زنی طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت شهر ...

    |

    در اجرای طرح های حمایتی مسکن به صورت پیمانکاری و انبوه سازی ، افزون بر ۲۴ هزار واحد مسکونی در استان اصفهان در حال ساخت است .

    |

    نظرات کاربران