در حال بارگذاری ...
  • سازندگان و انبوه‌سازان با حمایت دولت و شهرداری‌ها در جهاد نوسازی مسکن پیشقدم شوند

    شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری ، معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کل کشور مکلف شدند با همکاری و هم‌اندیشی با یکدیگر بسته جامع تشویقی مذکور را به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارایه کنند و پس از تصویب ، متناسب با شرایط هر شهر اعمال شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سازندگان و انبوه‌سازان با حمایت دولت و شهرداری‌ها در جهاد نوسازی مسکن پیشقدم شوند ، گفت : شرکت بازآفرینی شهری ایران ظرفیت بازسازی ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار واحد ناپایدار در بافت فرسوده را دارد .

    نخستین همایش «الزامات ، راهکارهای تولید ، مانع زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر تهران» با حضور محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ، علیرضا زاکانی شهردار تهران ، چمران رئیس شورای شهر تهران ، اکبر نیکزاد مدیرعامل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور ، اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ، حسین سلاح‌ورزی رئیس کانون کارفرمایان ایران و جمعی از روسای انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان و مسوولان ارشد مدیریت شهری تهران برگزار شد .

    محمدآئینی ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نشست طی سخنانی با اشاره به گستردگی بافت‌های فرسوده نیازمند اقدام در برنامه جهاد نوسازی ، اعلام کرد : بر اساس آخرین آمارهای مستند و دقیق ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بیش از ۱۶۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور وجود دارد که در سه قالب دسته‌بندی می‌شوند ، قالب اول بافت فرسوده میانی با گستردگی حدود ۶۹ هزار هکتار و با مولفه‌های ناپایداری ، ریزدانگی و نفوذناپذیری ، قالب دوم حاشیه‌نشینی یا سکونتگاه‌های غیررسمی به وسعت ۵۸ هزار هکتار که ظرفیت بالایی برای تولید مسکن دارند و قالب سوم بافت تاریخی که در حدود ۳۳ هزار هکتار شناسایی شده است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در محدوده‌های مذکور نزدیک به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد ، توضیح داد : با در نظر گرفتن تمام اقداماتی که تا کنون انجام شده اما همچنان با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی ناپایدار مواجه هستیم که نیازمند نوسازی هستند و قریب به ۱۰ میلیون نفر از هموطنان ما در این بافت‌ها ساکن‌اند . همه ما در این قبال وظیفه دینی ، شرعی و قانونی داریم و کم کردن آمار این واحد‌های مسکونی را وظیفه اصلی خود می‌دانیم . 

     

     

    وی با اعلام این که بر اساس شواهد و مستندات ، در پروژه‌هایی که در قالب بازتنظیم مجدد زمین بر اساس نقشه و با نظر به طرح مهندسین مشاور شکل گرفته ، از نوسازی هر پلاک فرسوده ، ۶.۷ پلاک جدید تولید شده است ، اظهار کرد : در شهر تهران در مناطق ۴ هزار و ۵۰۰ هکتاری هدف، به ازای هر واحد بازسازی شده، ۳.۹ واحد جدید ساخته شده و این بدان معناست که هم یک سقف لرزان کم شده و هم حدود ۳ واحد جدید به دست آمده است .

    آئینی با اعلام اینکه ما ظرفیت بازسازی ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار واحد فرسوده را داریم که می‌تواند حداقل به تولید ۵ میلیون واحد جدید منجر شود، ابراز امیدواری کرد : این یک ظرفیت بالقوه است که برای تبدیل شدن به صورت بالفعل یک همکاری همه جانبه را می‌طلبد و نیازمند مردمی‌سازی است .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه مردم ساکن در این واحدها به تنهایی و بدون حمایت، توانایی بازسازی واحد‌های خود را ندارند ، افزود : باید سازندگان و انبوه‌سازان در کنار این افراد قرار گرفته و فرآیند مشارکت و نوسازی را تسریع کنند . در عین حال اقدامات لازم فرهنگی - اجتماعی صورت بگیرد تا این افراد مجاب شوند تمام سرمایه خود را در این جهت به کار بگیرند و همزمان انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران جهت تکمیل منابع پای کار بیایند .

    وی در ادامه با اشاره به کمبود موجود در این معادله اقتصادی تعریف شده برای نوسازی در مقایسه با دیگر برنامه‌ریزی‌های سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان ، گفت : باید کسری موجود در سود بازده سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان کم شود و به اعتقاد صاحب‌نظران این عرصه ، کسری مذکور باید در قالب یک بسته جامع تشویقی شهرسازانه ، مالی و تسهیلاتی برنامه‌ریزی شود .

    تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی توسط شهرداری‌ها

    معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه خطاب به زاکانی ، شهردار تهران و چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت : انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران توقع دارند در حوزه تسهیلات اداری حمایت شوند و پروسه‌های زمان‌بر به نفع این‌ها اصلاح شده، روند صدور پروانه‌های ساختمانی تسریع و حداکثر ظرف مدت یک ماه صادر شود .

     

     

    آئینی ضمن اعلام این که طبق بررسی‌های انجام شده کوتاه شدن زمان صدور مجوزها برای سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان به ازای هر ۶ ماه به میزان ۱۰ درصد به بازدهی آنها می‌افزاید ، عنوان کرد : این تسریع علاوه بر صدور پروانه ساخت و گواهی پایان کار، باید در اعطای انشعابات آب ، برق ، گاز و تلفن نیز اعمال شود .

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار همچنین با تاکید بر لزوم درنظر گرفتن تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان ، مشوق‌های شهرسازانه را بنا بر مستندات و بررسی‌های شهرداری تهران، موثرتر خواند و افزود : این جمع‌بندی به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارایه و با کلیت آن موافقت شده است .

    تدوین بسته جامع تشویقی برای سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری ، معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کل کشور مکلف شدند با همکاری و هم‌اندیشی با یکدیگر بسته جامع تشویقی مذکور را به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارایه کنند و پس از تصویب ، متناسب با شرایط هر شهر اعمال شود .

    تشویق واحدهای ریزدانه به تجمیع واحدها

    آئینی اعطای تراکم تشویقی را موثرترین عامل تشویقی برای انبوه‌سازان دانست و در کنار آن تسهیلات در زمینه پارکینگ، پیش‌آمدگی و نحوه توده‌گذاری مناسب را از عمده عوامل مهم در توجیه اقتصادی این طرح‌ها برشمرد و گفت : تشویق واحد‌های ریزدانه به تجمیع واحدها باید مدنظر باشد .




    مطالب مرتبط

    راهکار رفع معضل این مناطق ، جلوگیری از مهاجرت نیست، چراکه مهاجرت همواره وجود داشته و نمی‌توان کسی را مجبور کرد در جایی که تمایل ندارد ، زندگی کند . راهکار این معضل مدیریت و کنترل آن است که در دهه‌های گذشته این کار انجام نشده است و امروز شاهد گسترش محلات کم‌برخورداریم .

    |

    تسهیل و تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود . ما در بافت فرسوده ، با یک تیر چند نشان می‌زنیم ؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن ...

    |

    رویکرد مدیریت پیشین شهر تهران کاهش صدور پروانه‌ مسکن بود . به همین جهت طی یک فرایند نزولی در سال ۱۴۰۰ تنها ۵۴۰۰ پروانه ساخت مسکن توسط شهرداری تهران صادر شد که این رقم کمترین میزان در ده سال پیشینش یوده است . در حالی که ابتدای این دهه ۹۰ یعنی سال ۹۱، ۳۱ هزار پروانه ساخت مسکن در ...

    |

    سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

    |

    آمارها حاکی است که در سال ۱۴۰۲ ، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکوردی که در سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ثبت رسید ، شکسته شد .

    |

    نظرات کاربران