در حال بارگذاری ...

ضرورت توجه به آمایش سرزمینی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن

برخی دیگر از موضوعات مانند بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری به عنوان یکی از موضوعات خاص ، طرح هادی روستایی ، قانون حمایت از احیاء ، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری ، نوسازی و مقاوم‌سازی و بازآفرینی سالانه حداقل ۲۷۰ محله ، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی ، مشکلات ساخت و اقامت در شهرهای جدید و دلایل عدم توفیق سیاست ایجاد شهرهای جدید واکاوی شد .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه رییس دیوان محاسبات با وزیر راه و شهرسازی برگزار شد که در این جلسه طرفین به ضرورت توجه به آمایش سرزمینی در طرح نهضت ملی مسکن تاکید کردند .

پنجمین نشست تخصصی دیوان با وزرای دولت سیزدهم با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونین این وزارتخانه ، نمایندگان دستگاه‌های نظارتی و دادستان و مقامات ارشد دیوان محاسبات به ریاست مهرداد بذرپاش برگزار شد .

در این نشست ، وضع موجود حوزه حمل و نقل ، زیرساخت‌ها ، عدم تحقق اهداف مقنن در رشد و بهره‌وری این زیربخش و همچنین عدم تحقق سهم حمل و نقل ریلی بررسی شد .

موضوعاتی از قبیل ضعف جدی در توسعه لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی (ترکیبی) ، عدم توجه لازم به موضوع راهبردی ترانزیت کالا ، ابلاغ نکردن به موقع طرح جامع حمل و نقل کشور ، عدم تعریف و وجود استراتژی و اهداف و سیاستگذاری مشخص در بخش حمل و نقل، ضعف یکپارچگی و هماهنگی ، فرسودگی ناوگان هوایی - ریلی و عدم توجه کافی به تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های مرتبط و حجم بالای بودجه برای تکمیل طرح‌های ناتمام ، یادآوری و حل این مشکلات مورد تاکید قرار گرفت .

همچنین چالش‌های سازمان‌های مرتبط از قبیل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ، سازمان بنادر و دریانوردی ، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) ، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و راهکارهای حل این چالش‌ها مطرح شد نظرات دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌های نظارتی در این خصوص به اطلاع وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی رسید .

در بخش دیگری از این نشست ، در حوزه مسکن و شهرسازی به عدم تحقق اهداف در رشد ارزش افزوده و تولید مسکن اشاره شد و ضمن بررسی چالش‌ها و تخلفات حوزه مسکن مهر و اقدام ملی مسکن ، وضعیت اجرای قانون جهش تولید مسکن و راهکارهای لازم برای موفقیت آن مورد بررسی قرار گرفت .

برخی دیگر از موضوعات مانند بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری به عنوان یکی از موضوعات خاص ، طرح هادی روستایی ، قانون حمایت از احیاء ، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری ، نوسازی و مقاوم‌سازی و بازآفرینی سالانه حداقل ۲۷۰ محله ، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی ، مشکلات ساخت و اقامت در شهرهای جدید و دلایل عدم توفیق سیاست ایجاد شهرهای جدید واکاوی شد .

دیوان محاسبات کشور احکام قانونی مغفول مانده دستگاه‌ها در اجرای اقتصاد مقاومتی ، اقدامات اولویت‌دار وزارتخانه راه و شهرسازی خصوصاً نهضت تولید مسکن و حفظ و نگهداری و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل را مورد تاکید قرار داد .

از جمله تاکیدات مطرح شده درباره طرح نهضت تولید مسکن ، ضرورت توجه به موضوع مهم آمایش سرزمینی بود .

گفتنی است نمایندگان سایر دستگاه‌های نظارتی به تخلفات ، انحرافات ، ترک فعل‌ها ، چالش‌های مستمر و نقاط ضعف و قوت وزارت راه و شهرسازی اشاره کردند و خواستار توجه به گزارش دیوان محاسبات کشور و دستگاه‌های نظارتی در پیشبرد اهداف شدند .

در پایان جلسه ، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از توجه دیوان محاسبات کشور به مسائل حوزه راه و شهرسازی و پیشبرد اهداف مشاوره‌ای و پیشگیرانه تقدیر و تشکر کرد .




مطالب مرتبط

اگرچه دولت عوض شده اما به یک میلیون متقاضی که برای مسکن در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کرده‌اند و شرایط لازم را داشتند ؛ تعهد داریم که برایشان مسکن تهیه کنیم . از این میزان ثبت نامی ، ۷۵۰ هزار نفر مبالغی را هم واریز کرده‌اند . این تعهد به ما ارث رسیده و باید با جدیت آن را ...

|

هم اکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در فرایند ساخت قرار گرفته است که بخشی از آنها تکمیل و تحویل شده و بخشی نیز در مراحل مختلف ساخت قرار دارد . در دولت سیزدهم ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای تولید مسکن تامین شده که نیمی از آنها شهری و نیم دیگر روستایی است .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، در جلسه شورای مسکن وزارت راه و شهرسازی به ریاست مهرداد بذرپاش ، ساخت ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۳۱۱ واحد و نوسازی و بهسازی ۵۵۱ ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، هم‌زمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به استان یزد ، ۴ هزار و ۱۵۷ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در این استان افتتاح و تحویل ...

|

بحث تامین مالی یکی از گلوگاه‌های مسکن است و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک مسکن در قانون بودجه ۱۴۰۳ دیده شد و مقرر شد از طریق انتشار اوراق تامین و به پروژه‌های نهضت ملی مسکن تزریق شود .

|

نظرات کاربران