در حال بارگذاری ...
  • سقف وام نوسازی مسکن در بافت فرسوده چهار شهر به ۶۰۰ میلیون تومان رسید

    تمام مالکان و انبوه سازانی که در محدوده بافت فرسوده ، سکونت گاه های غیررسمی و بافت تاریخی اقدام به ساخت و ساز کرده اند و مالکانی که پلاک آنها در بافت هدف قرار دارد و پروانه ساخت و ساز را دریافت کرده و پروژه آنها حداقل ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است ، می‌توانند با دو روش برای دریافت تسهیلات بافت فرسوده اقدام کنند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : سقف وام نوسازی مسکن در بافت فرسوده به ۶۰۰ میلیون تومان رسید و متقاضیان می‌توانند ۱۵۰ میلیون تومان از مبلغ وام خود را بدون سود بانکی دریافت کنند .

    محمد آئینی از افزایش سقف تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده به ۶۰۰ میلیون تومان خبر داد و اعلام کرد : سقف تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده و افراد می توانند ۱۵۰ میلیون تومان از وام خود را بدون سود بانکی دریافت کنند .  

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : مالکان مسکن ، می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی شرکت بازآفرینی شهری ایران و با وارد کردن کدپستی منزل مسکونی خود از واقع شدن آن در بافت فرسوده استعلام گرفته و برای دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان اقدام کنند . دریافت وام نوسازی بافت فرسوده نیازی به هیچ گونه سپرده‌گذاری بانکی ندارد. علاوه بر این مالکان می‌توانند از امتیازات دیگری مانند انشعابات رایگان آب ، برق و گاز استفاده کنند . همچنین شهرداری برای مجوزهای ساخت و ساز این دسته از مالکان تخفیف‌های ویژه قائل شده است.

    آئینی با یادآوری اینکه در حال حاضر تسهیلات بافت فرسوده در تهران ۴۵۰ میلیون تومان است ، توضیح داد : مبلغ وام در کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان و در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در باقی شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است .  

    پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان از وام بافت فرسوده بدون سود بانکی

    وی گفت : مبلغ نوسازی بافت فرسوده در چهار شهر مشهد، قم، شیراز و تهران و در محدوده حرم امام رضا (ع) ، حرم حضرت معصومه (ع)، حرم شاهچراغ (ع) و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است که ۱۵۰ میلیون تومان از وام کلیه متقاضیان بدون سود بانکی پرداخت می‌شود .

    آئینی شرط پرداخت وام نوسازی تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان در بافت فرسوده چهار شهر و در محدوده حرم‌ها را دریافت پروانه ساخت و مجوزهای لازم اعلام کرد و افزود : این دسته از متقاضیان همچنین باید ۱۰ درصد از نوسازی را نیز انجام داده باشد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی درباره جزییات دریافت تسهیلات بافت فرسوده توضیح داد : تمام مالکان و انبوه سازانی که در محدوده بافت فرسوده ، سکونت گاه های غیررسمی و بافت تاریخی اقدام به ساخت و ساز کرده اند و مالکانی که پلاک آنها در بافت هدف قرار دارد و پروانه ساخت و ساز را دریافت کرده و پروژه آنها حداقل ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است ، می‌توانند با دو روش برای دریافت تسهیلات بافت فرسوده اقدام کنند .

    وی ادامه داد : یکی از روش‌های دریافت وام نوسازی مسکن بافت فرسوده، این است که افراد به پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی و سامانه ثبت‌نام مسکن حمایتی مراجعه کنند و با انتخاب گزینه بافت فرسوده ثبت‌نام خود را انجام دهند . روش دیگر این است که افراد به صورت مستقیم به سایت شرکت بازآفرینی شهری ایران و نشانی facility.udrc.ir مراجعه کنند و آنجا فرآیند ثبت نام دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را پشت سر بگذارند .

    آیینی همچنین گفت : مجموعه تسهیلاتی که متقاضیان می‌توانند دریافت کنند ، شامل چند مورد است . نخست آنکه ، افراد می‌توانند با معرفی شرکت بازآفرینی شهری به صندوق کارآفرینی امید وام ودیعه برای اسکان موقت دریافت کنند . مبلغ وام ودیعه در حال حاضر ۶۰ میلیون تومان برای تهرانی‌ها و ۴۵ میلیون تومان برای ساکنان سایر شهرهاست . نرخ سود وام ودیعه این دسته از افراد ۴ درصد قرض الحسنه است و بازپرداخت وام ودیعه ۳۶ ماهه در نظر گرفته شده است .

    وی تاکید کرد : وام نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان و با نرخ سود ۱۲ درصد، در سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۱ درصد و سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ ۱۰ درصد است که در تمام این موارد ۱۵۰ میلیون تومان از مبلغ وام با نرخ سود صفر درصد پرداخت می‌شود . با تفاهمی که با صندوق سرمایه گذاری طرح حرم‌های مطهر و بانک مسکن داشتیم سقف تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در چهار کلانشهر تهران، مشهد، شیراز و قم به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است و ۱۵۰ میلیون تومان از وام با سود صفر درصد پرداخت می شود .

    آیینی ادامه داد : علاوه بر این در تهران ۱۵۰ میلیون تومان دیگر از این تسهیلات و در سه شهر دیگر قم، شیراز و مشهد ۲۰۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد است و اگر متقاضیان زیر پوشش نهادهای حمایتی باشند سود این بخش از تسهیلات ۴ درصد است . باقیمانده مبلغ وام برای سایر متقاضیان سود ۱۸ درصد دارد و در مجموع اینکه سود وام برای مالک زیر پوشش نهادهای حمایتی ۹.۱ درصد است و برای افراد غیرمشمول یا سازندگان ۱۱ درصد محاسبه می‌شود .




    مطالب مرتبط

    راهکار رفع معضل این مناطق ، جلوگیری از مهاجرت نیست، چراکه مهاجرت همواره وجود داشته و نمی‌توان کسی را مجبور کرد در جایی که تمایل ندارد ، زندگی کند . راهکار این معضل مدیریت و کنترل آن است که در دهه‌های گذشته این کار انجام نشده است و امروز شاهد گسترش محلات کم‌برخورداریم .

    |

    تسهیل و تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود . ما در بافت فرسوده ، با یک تیر چند نشان می‌زنیم ؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن ...

    |

    سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

    |

    آمارها حاکی است که در سال ۱۴۰۲ ، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکوردی که در سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ثبت رسید ، شکسته شد .

    |

    در حال حاضر ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده (بافت میانی) ، ۵۹ هزار سکونتگاه غیررسمی و حاشیه‌ای و ۳۲ هزار بافت فرسوده تاریخی در کشور شناسایی شده است .

    |

    نظرات کاربران