در حال بارگذاری ...
  • نقش مثبت شرکت های دانش بنیان در احداث ۶۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن استان تهران

    در حال حاضر ، مشکل تامین مسکن ، به ویژه برای اقشار کم درآمد ، به عنوان یکی از چالش های اساسی کشورها محسوب می گردد . لذا ، دولت ها با ویژگی های گوناگون اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی برای حل کردن مسائل مربوط به مسکن اقدام نموده اند و در این راستا ، از سیاست های متنوعی بهره گرفته اند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت : نقش مثبت شرکت های دانش بنیان در رونق تولید نهضت ملی مسکن می تواند در سال های آتی به خوبی نمایان شود و استفاده از توانمندی و تخصص این شرکت ها بهترین فرصت است .

    خلیل محبت خواه با اشاره به بیانات نوروزی مقام معظم رهبری و نامگذاری سال ۱۴۰۱ افزود:نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به نام «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» را اینطور می توان تفسیر کرد که تولید و شرکت های دانش بنیان می توانند به خوبی در بخش مسکن خود را توسعه دهند و به نوعی می توان گفت این سه آیتم در کنار یکدیگر می توانند در این بخش کاملا بومی ، بار تولید و اشتغال را به دوش بکشند .

    وی ادامه داد : البته چند ماهی است به دستور  مهندس قاسمی وزیر محترم راه و شهرسازی ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، توانمندی شرکت‌های دانش بنیان و ارایه دهنده فناوری‌های نوین ساختمانی را در اجرای نهضت ملی مسکن ارزیابی می‌کند و قرار است نتایج را به وزارت راه و شهرسازی ارایه کند . این ماموریت مهم به مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی داده شده است تا  با ایجاد تحول در روش‌های ساخت‌و‌ساز و سرعت دادن به اجرای نهضت ملی مسکن  و همچنین بر بهره‌مندی از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در حوزه روش‌های نوین ، به صرفه و کیفی ساخت‌و‌ساز اهتمام ورزد .

    محبت خواه تصریح کرد : بخش مسکن را می توان موتور محرک اقتصادی ایران محسوب کرد ، یعنی می تواند ایجاد اشتغال و خلق ثروت برای کشور باشد . مسکن یکی از نیازهای پایه و اساسی همه افراد و خانوارهاست که مطلوبیت آن نقش مستقیمی در کیفیت زندگی دارد . از این رو همه جوامع به نوعی با مشکل مسکن مواجه هستند . در حال حاضر ، مشکل تامین مسکن ، به ویژه برای اقشار کم درآمد ، به عنوان یکی از چالش های اساسی کشورها محسوب می گردد . لذا ، دولت ها با ویژگی های گوناگون اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی برای حل کردن مسائل مربوط به مسکن اقدام نموده اند و در این راستا ، از سیاست های متنوعی بهره گرفته اند .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اظهار داشت : تجربه کشورهای موفق در حوزه توجه به دانش بنیان ها نشان می‌دهد شرکت های دانش بنیان به عنوان گروه های دارای فعالیت اقتصادی بر اساس معیارهای علمی و تکنولوژی روز دنیا می‌توانند نقش بخش خصوصی فعال در هر نظام اقتصادی را به شدت برجسته و گسترده کنند و از این رو ریسک سرمایه گذاری در اقتصادهای مقاوم دانش بنیان به شدت پایین است .

    وی ادامه داد : اقتصاددانان همواره بر درون‌زایی و برون‌نگری در اقتصاد تاکید دارند . مقام معظم رهبری نیز به صورت جدی بر قدرت درون‌زای داخلی تاکید می‌کنند و بارها گفته اند که ما چاره‌ای جز قوی شدن نداریم . مولفه اصلی این قدرت هم توانمندی اقتصادی است . اکنون بیش از پیش باید بر  مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن با سه عامل زمان ، کیفیت و هزینه اهتمام شود اما در واقع به نظر می رسد مسیر رونق تولید با توجه  و نگاه ویژه به شرکت های دانش بنیان بتواند راهگشای مشکل باشد .




    مطالب مرتبط

    از ۱۹۰۳۷۳ متقاضی تایید نهایی شده نهضت ملی مسکن تاکنون برای ۱۱۹۶۰۲ متقاضی افتتاح حساب انجام شده و به پروژه های مسکن تهران متصل شده اند که شامل پروژه های اداره کل راه و شهرسازی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرهای جدید پرند و پردیس می‌شود .

    |

    حداکثر جمعیت پذیری این زمین با در نظر گرفتن نقشه‌های معماری و شهرسازی ۱۲۶ هزار نفر بوده و برای ۳۷ هزار واحد مسکن ملی برنامه ریزی شده است .

    |

    از متقاضیان ثبت نام کننده دارای شرایط تعداد هشت هزار و ۱۶۱ متقاضی واریزی اولیه خود را انجام داده اند . از متقاضیان دارای شرایط تعداد ۱۰ هزار و ۵۸۰ نفر برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شده اند .

    |

    در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ، الحاق ۴۲۸ هکتار زمین در اراضی شیخ صندل و ۶۳ هکتار زمین در زردشت در محدود شهر اهواز در کارگروه امور زیربنایی استان تصویب شد .

    |

    تا به امروز ، ۱۲۲ هزار و ۳۱۵ نفر از متقاضیان مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان گلستان ثبت‌نام کرده‌اند که این آمار بیانگر تقاضای بالای مردم برای برخورداری از مسکن است .

    |

    نظرات کاربران