در حال بارگذاری ...
  • کاهش قیمت مسکن با نوسازی بافت فرسوده شهری

    از آنجایی که مشکل اشتغال و بهداشت و معیشت در این محلات وجود دارد دولت باید واسطه‌گری کند و نهادهای حمایتی وارد این محلات شوند و شرایط ساکنان محلات را ارتقا دهند . به اعتقاد ما تا مشکلات معیشتی مردم این محلات حل نشود آماده مشارکت در برنامه نوسازی نخواهند بود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام اینکه اکنون در ۲ هزار و ۴۰۰ نقطه عملیات تخریب و نوسازی بافت فرسوده درحال انجام است ، گفت : افزایش عرضه آپارتمان‌های نوساز در بافت فرسوده که بخشی از سند تحول دولت مردمی است ، قیمت مسکن را به مرحله ثبات و کاهش رسانده است .

    محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی درباره برنامه دولت برای نوسازی و بهسازی بافت فرسوده و تاثیر آن روی کاهش قیمت مسکن ، گفت : آمارهای قبلی نشان می‌دهد که از هر پلاک فرسوده که در موعد نوسازی قرار می‌گیرد ، حداقل ۳ واحد آپارتمانی قابل تولید است و یک پلاک فرسوده کم و دو واحد اضافی هم تولید می‌شود . بر این اساس نوسازی بافت فرسوده و محلات هدف بازآفرینی ، باعث افزایش عرضه مسکن به بازار خواهد شد و طبق اصول پایه اقتصادی افزایش عرضه در تعدیل قیمت موثر است .

    معرفی ۱۲ هزار واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک‌ها

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در دوماه اخیر حدود ۱۲ هزار واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک معرفی شده است ، گفت : اکنون در ۲ هزار و ۴۰۰ نقطه عملیات ساخت و ساز در بافت فرسوده انجام می‌شود که ضمن القای تولیدات وسیع در بخش مسکن و کنترل قیمت‌ها ، عرضه را افزایش داده و می‌تواند باعث ثبات، تعدیل و حتی کاهش قیمت شود .

    وجود ۱۶۰ هزار هکتار بافت فرسوده در شهرها

    معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چرا برنامه نوسازی بافت فرسوده در سال‌های گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای نداشت ، گفت : بر اساس آمار و مستندات از سرشماری مسکن سال ۹۵ ، بیش از ۱۶۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری وجود دارد که نیازمند نوسازی و مقاوم‌سازی است . در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۶۳۰ هزار ساختمان و ابنیه مسکونی در بافت فرسوده وجود دارد که فاقد هرگونه سازه اعم از بتنی و فلزی است . این موضوع به مفهوم این است که این بناها به شدت نامقاوم و در معرض خطر قطعی قرار دارند .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران توضیح داد : مجموع واحدهایی که از زمان شروع رسمی برنامه بهسازی در زمان برنامه چهارم محل توسعه قرار گرفته است ، حدود ۶۵۰ هزار واحد بوده که نوسازی شده است. در واقع کمی بیش از ۲۰۰ هزار پلاک فرسوده تخریب و به جای آن این واحدها ساخته شده است .

    فقط ۱۰ درصد بافت فرسوده نوسازی شد

    به گفته آیینی در مجموع ۱۰ درصد نوسازی دربافت فرسوده انجام شده است و دولت مردمی با ۹۰ درصد ابنیه باقی مانده مواجه است که باید نوسازی و مقاوم‌سازی شود و کار وسیعی باقی مانده است .

    معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه باید شتاب نوسازی را بالا ببریم و حداقل ۱۰ برابر سال‌های اخیر کار تعریف و انجام شود ، گفت : در این صورت روند معکوس می‌شود و نوسازی بر فرسودگی پیشی می‌گیرد .

    آئینی خبر داد که برنامه نوسازی به عنوان موضوع اصلی در سند تحول دولت مردمی آورده شده است و به عنوان یکی از چهار چالش بخش مسکن و شهرسازی از آن یاد شده است .

    نوسازی به صورت محله‌ای و نه تک پلاکی انجام شود

    معاون وزیر راه وشهرسازی افزود : راهبرد هم این است که به سمتی رویم که لشکر انبوه‌ساز و توسعه‌گران را بسیج کنیم و بستر را فراهم کنیم تا وارد محلات هدف بازآفرینی شوند و به صورت محله‌ای نه تک پلاکی اقدام به نوسازی شود . به جهت اینکه توسعه‌گران و انبوه‌سازان افراد حرفه‌ای هستند و می‌توانند با استفاده از کارگزاران ، مالکان را آماده مشارکت در نوسازی محله‌ای کنند و  خود هم منابع لازم را تامین کنند ، دولت قرار است در برنامه نوسازی از این افراد استفاده کند . اگر دولت بتواند حداقل هزار توسعه گر را در این محلات وارد کند سرعت نوسازی بالا خواهد رفت .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : توسعه‌گران هم برای قبول این مسئولیت نیازمند فضای تشویقی خوب هستند تا این محلات را به سایر محلات برخوردار شهری برای سرمایه‌گذاری و ساخت مسکن ترجیح دهند .

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار درباره چرایی سختی کار در محلات بازآفرینی شهری افزود : از آنجایی که مشکل اشتغال و بهداشت و معیشت در این محلات وجود دارد دولت باید واسطه‌گری کند و نهادهای حمایتی وارد این محلات شوند و شرایط ساکنان محلات را ارتقا دهند . به اعتقاد ما تا مشکلات معیشتی مردم این محلات حل نشود آماده مشارکت در برنامه نوسازی نخواهند بود .

    معاون وزیر راه وشهرسازی گفت : حمایت نهادهایی چون ستاد اجرایی فرمان امام ، بنیاد مستضعفان ، آستان مقدس قدس رضوی و سازمان بهزیستی برای رفع محرومیت این بخش لازم است . بر این اساس برای نوسازی در بافت فرسوده در گام اول محرومیت زدایی ، درگام دوم مردمی‌سازی و در گام سوم به جهت ارتقای همگرایی شهری استفاده از جوانان محلات برخوردار و معرفی سرمایه گذارانی که وارد این بافت‌ها خواهند شد انجام خواهد گرفت .




    مطالب مرتبط

    راهکار رفع معضل این مناطق ، جلوگیری از مهاجرت نیست، چراکه مهاجرت همواره وجود داشته و نمی‌توان کسی را مجبور کرد در جایی که تمایل ندارد ، زندگی کند . راهکار این معضل مدیریت و کنترل آن است که در دهه‌های گذشته این کار انجام نشده است و امروز شاهد گسترش محلات کم‌برخورداریم .

    |

    در این رزمایش نیروهای جهادی با هماهنگی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و از طریق ادارات راه و شهرسازی شهرستان نسبت به آشنایی ساکنان محلات و محدوده‌های هدف بازآفرینی به حقوق ایشان در خصوص موضوع نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده (۵۰ حق) اقدام کرده و با حضور در سطح محلات و به صورت ...

    |

    تسهیل و تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود . ما در بافت فرسوده ، با یک تیر چند نشان می‌زنیم ؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن ...

    |

    سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

    |

    آمارها حاکی است که در سال ۱۴۰۲ ، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکوردی که در سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ثبت رسید ، شکسته شد .

    |

    نظرات کاربران