در حال بارگذاری ...

ضرورت بازتعریف جایگاه ارزش معماری در ساخت و ساز

به بهانه سوم اردیبهشت روز معمار ، بازتعریف جایگاه ارزش معماری در ساخت و ساز ضروری است . جوهر اصلی معماری ، فضاست . فضا در معماری ، عنصری است که انسان را از عوامل طبیعی محافظت می‌کند و تمامی فعالیت‌های فردی و اجتماعی فرد را در بر می‌گیرد . در فضای معماری انسان زندگی می‌کند و وظیفه خلق فضا را معمار به عهده دارد .

وظیفه ای بس خطیر که معمار باید ضوابط معماری را رعایت کند و همچنین باید احترام به حقوق شهروندی هر فرد را در نظر داشته باشد. از سویی دیگر ، دعوت به نکوداشت و مراعات اخلاق و التزام پایدار به اصول اخلاقی در حرفه مهندسی ، به ویژه معماری ، همواره قابل توجه بوده است . معماری در آیینه فرهنگ معناگرا ، نوعی تجربه خلق است و در این تجربه باید معرفت به اخلاق مداری حاصل شود .

باید به یاد داشت اخلاق معماری ، رُکن اصلی ارتقای کارآمدی نظام مهندسی است . در سیاست‌های کلان مهندسی کشور نیز بجاست که بسترسازی لازم برای گسترش مبانی اخلاقی و همچنین تأمین سلامت ، ایمنی و آسایش بهره برداران به عنوان هدف اصلی اخلاق مهندسی مورد توجه قرار گیرد . امروزه زندگی در شهرهای بزرگ با مشکلات و بحران‌های زیست‌ محیطی و اجتماعی بسیاری روبه‌روست که در این میان ساخت‌وساز و مهندسیِ آن نیز مسأله‌ای قابل توجه است .

و در این میان مساله «معماری» موضوعی است ارزشمند که مسئولیت معماران نیز در آن کاملا مشهود است . چرا که معماری فرصتی برای شناخت انسان از محیط پیرامونی خود بوده است و معماران آفرینندگان مکان‌هایی برای رفع نیاز مردم بوده‌اند که البته این آفرینش بر پایه اندیشه و باور بوده است . بنابراین در چارچوب تأمین فضای مورد نیاز برای آسایش بشر ، معماری کیفیتی فضایی است که تأمین نیازهای روحی و روانی آدمی را نیز بر عهده دارد . از سویی دیگر باید باور داشت که در ساخت و ساز و معماری و شهرسازی ، ساختمان و بنایی می‌تواند ماندگار باشد که بر پایه اخلاق بنا شود .

اما آیا قوانین در احقاق حقوق معماران به عنوان خالق فضای معماری از یک سو و به عنوان عضوی از جامعه شهروندی از سوی دیگر ، کارآیی لازم را داشته اند؟ به نظر می‌رسد اگر چه در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بر ترویج اصول معماری و رشد آگاهی مردم جامعه نسبت به آن تأکید شده است اما نکاتی مغفول نیزدر قوانین و آیین‌نامه‌ها و مباحث مقررات ملی ساختمان وجود دارد که توجه به آن توسط مسئولان مربوطه ضروری است .

از جمله توجه به حقوق مهندسان در رشته‌های مختلف مثل معماری و مسئولیتی که قانونگذار متوجه معمار نموده است که متأسفانه ارزش گذاری به نحو شایسته برای آن انجام نمی‌شود . این در حالی است که ناهماهنگی ایجاد شده را می‌توان در ماده ۱۱۷ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بررسی کرد.  توجه به بحث شرح خدمات یا شرح وظایف مهندسان از جمله معماران مسأله مهم دیگری است که می‌تواند در احقاق حقوق جامعه مهندسی مؤثر باشد .

امید که بتوان بازتعریف شایسته ای از جایگاه ارزشی معماری در جامعه صورت داد . روز معمار مبارک .

 

طاهره نصر - عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

 

 




مطالب مرتبط

ساختمان‌ها به ویژه چند طبقه‌ها باید ادواری بررسی شوند و مالکان برای حفظ امنیت ساختمان‌های خود می‌توانند از ظرفیت این مهندسان استفاده کنند .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست مشترک با مدیرکل توسعه مهندسی ساختمان پیشنهاد داد تا به منظور شتاب بخشی به ساخت و ...

|

با تعامل انجام شده زمان بررسی نقشه های مربوط به بافت فرسوده را از ۶۵ روز به ۳۵ روز رسانده و مقرر است این زمان به کمتر از یک ماه برسد .

|

میزان قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی ما در شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد . نوسازی بافت فرسوده می‌تواند حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نیز در پی داشته باشد .

|

حساسیت موضوع انتخابات نظام مهندسی بسیار بالاست و خوشبختانه ترکیب اشخاصی که امروز جهت عضویت در هیات اجرایی انتخابات نظام مهندسی اعلام آمادگی کرده اند ، از حیث انرژی و تجارب ارزنده شان ، نوید برگزاری انتخاباتی خوب ، بدون حاشیه با فرآیند اصولی را می دهد .

|

نظرات کاربران