در حال بارگذاری ...
  • زنگ خطر فرونشست زمین در کشور

    باید تدابیری اتخاذ و تصمیماتی عملیاتی شود تا آب‌های زیرسطحی کمتر مورداستفاده قرار بگیرد . همچنین ضرورت دارد تا هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌گیر ایجاد شود. هم‌افزایی فعالیت‌های مرکز تحقیقات ، وزارت جهاد کشاورزی در بخش کشاورزی و بررسی نوع استفاده از آب‌های زیرسطحی و میزان استفاده آنها در مناطق مختلف ، همچنین وزارت نیرو و سایر دستگا‌ه‌های مختلف می‌تواند چاره‌ساز باشد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه فرونشست در کشور به مرحله بحران رسیده است بر ضرورت هم‌افزایی و تجمیع اطلاعات در خصوص نقشه کم‌آبی و فرونشست در کشور تاکید کرد .

    علیرضا قاری‌قرآن بخشی از برنامه‌های آن مرکز را برای کاهش مخاطرات فرونشست اعلام کرد . در خصوص کاهش مخاطرات فرونشست زمین قوانین بالادستی مدیریت بحران تعیین کننده است که در آنجا وظایفی برای مرکز تعیین شده است . مرکز تحقیقات با بهره‌مندی از آن قوانین مطالعات و راهکارهایی را ارایه کرده است اما در خصوص کاهش مخاطرات نیاز است تا دستگاه‌های متعدد از سازمان زمین‌شناسی گرفته تا وزارت نیرو فعالیت‌هایی همراستا داشته باشند .

    رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه در خصوص فرونشست زمین هم‌اکنون کشور به مرحله بحران رسیده و باید زنگ خطر بحران کم‌آبی در کشور به صدا درآید ، توضیح داد : در خصوص بحران کم‌آبی و فرونشست باید زنگ خطر بزرگی در کشور اعلام شود به جهت آنکه در سیاست‌های کلان کشور بتوان تصمیم‌گیری‌های جدی اتخاذ کرد .

    قاری‌قرآن ادامه داد : باید تدابیری اتخاذ و تصمیماتی عملیاتی شود تا آب‌های زیرسطحی کمتر مورداستفاده قرار بگیرد . همچنین ضرورت دارد تا هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌گیر ایجاد شود. هم‌افزایی فعالیت‌های مرکز تحقیقات ، وزارت جهاد کشاورزی در بخش کشاورزی و بررسی نوع استفاده از آب‌های زیرسطحی و میزان استفاده آنها در مناطق مختلف ، همچنین وزارت نیرو و سایر دستگا‌ه‌های مختلف می‌تواند چاره‌ساز باشد .

    وی افزود: مطالعات مرکز تحقیقات بر اساس داده‌هایی است که در سطح کشور وجود دارد . بخشی از اطلاعات و داده‌ها در حوزه‌های دیگر اجرایی همچون سازمان نقشه‌برداری است که ضرورت دارد تا در تکمیل اطلاعات، داده‌های تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌ها تجمیع شود . این اطلاعات نقشه کامل را در اختیار قرار می‌دهد تا وضعیت فرونشست زمین مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرد .

    قاری‌قرآن با اشاره به اینکه در حال حاضر به شکل نقطه‌ای در خصوص فرونشست زمین موضوع در دست بحث و بررسی است گفت : مشاهدات نشان می‌دهد که در فلات مرکزی فرونشست وضعیت حادی دارد. اما چنانچه بخواهد طبق بررسی‌های دقیق و نقشه‌بندی باشد باید این هم‌افزایی ایجاد شود و به جای بررسی نقطه‌‌ای ، نقشه مناطق فرونشست ایجاد و به روز رسانی شود . نقشه مناطق دارای فرونشست در دست تهیه است.




    مطالب مرتبط

    مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در بخش زلزله و کاهش مخاطرات آن ، علاوه بر تهیه و تدوین نقشه‌های گسلی حریم شهرها ، کارهای کارشناسی و ارائه استعلام از سایت‌های پروژه‌های نهضت ملی مسکن را در خصوص مخاطرات زلزله و فرونشست و سایر انجام می‌دهد .

    |

    چنانچه بخشنامه این اقدام توسط وزارت راه و شهرسازی و یا سازمان مدیریت بحران ابلاغ شود ، شاهد ایمن سازی ساختمان‌های مهم و عمومی و در گام بعدی برای ساختمان‌های بلند خواهیم بود . با این اقدام به‌مرور ایمنی در برابر آتش در ساختمان‌های شهری ارتقا خواهد یافت .

    |

    نظرات کاربران