در حال بارگذاری ...
  • شهرداری‌ها زمان صدور پروانه نوسازی در بافت‌های فرسوده را کاهش دهند

    شهرداری‌ها پس از دریافت عوارض مربوط مهلت دارند تا ظرف ۲ روز نبست به صدور پروانه ساخت اقدام کنند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره اینکه شهرداری‌ها موظفند بتدریج زمان مصروفه مراحل صدور پروانه ساختمان را  از ۱۴ روز به حداکثر ۷ روز تقلیل دهند، گفت: در برخی موارد ۱۷ ماه و حتی مدت دو سال صدور پروانه ساختمان گزارش شده است .

    محمد آئینی با بیان اینکه براساس مصوبه شورای عالی اداری در سال ۱۳۷۱ متقاضیان پروانه حداکثر ظرف مدت هفت روز مهلت دارند درخواست و مدارک خود را  به شهرداری ها جهت دریافت پروانه ساخت ارائه کنند و شهرداری ها نیز حداکثر ظرف مدت پنج روز پس از دریافت نقشه های مربوطه با رعایت ضوابط اعلام شده نسبت به ارائه کلیه برگ های پرداخت عوارض و سایر حقوق قانونی متعلقه به ملک مورد تقاضا اقدام کنند و سپس شهرداری نیز  ظرف دو روز پس از پرداخت و تسلیم قبوض عوارض فوق الذکر نسبت به صدور پروانه ساخت اقدام کنند ، اظهار کرد : شهرداری‌ها پس از دریافت عوارض مربوط مهلت دارند تا ظرف ۲ روز نبست به صدور پروانه ساخت اقدام کنند .

    آیینی با اشاره اینکه شهرداری‌ها موظفند بتدریج زمان مصروفه مراحل صدورپروانه ساختمان را  از ۱۴ روز به حداکثر ۷ روز تقلیل دهند ، گفت : در برخی موارد ۱۷ ماه و حتی مدت دو سال صدور پروانه ساختمان گزارش شده است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی در بیان عوامل طولانی شدن زمان صدور پروانه نوسازی را بروکراسی طولانی در ادارات و بخش‌های زیر مجموعه شهرداری خواند و اظهارکرد: فرایند پروانه ساختمان به استعلام از ادارات زیر مجموعه شهرداری‌ها نظیر آتش نشانی ، فضای سبز و همچنین سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، ادارات ثبت اسناد، املاک و ... گره خورده که گردش بین سازمان‌ها و کارتابل‌های اداری باعث طولانی شدن این فرایند شده است .

     آئینی نا آگاهی و عدم اطلاع رسانی بین مردم را باعث طولانی شدن زمان صدور پروانه ساختمان دانست چراکه باعث دوباره کاری‌های متعدد می‌شود و گفت : تمرکز گرایی در شهرداری‌ها به ویژه شهرهای بزرگ نیز باعث طولانی شدن زمان صدور پروانه نوسازی شده است چرا که  شهرداری مناطق و نواحی نمی‌توانند راسا نسبت به صدور پروانه اقدام کنند و باید حتما تاییدیه ادارات مرکزی و ستاد شهرداری را بگیرند و همچنین اگر مردم ساکن در محلات هدف بازآفرینی شهری و متقاضیان در خصوص دریافت استعلام ها توجیه باشند خیلی از مراحل را خودشان را سریعتر انجام می‌دهند . بسیاری از موارد نظیر بیمه کارگران فصلی و ساختمان و یا ناظرین نظام مهندسی ساختمان به صدور پروانه ساختمان گره خورده است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی شهرداری‌ها را محور اصلی در کاهش زمان صدور پروانه ساختمان دانست و گفت : دستگاه‌های مرتبط و دستگاه‌های نظارتی  می‌توانند با همکاری و پیگیری مستمر خود نقش بارزی در کاهش زمان صدور پروانه داشته باشند .

    آئینی در پایان با اشاره  به اینکه ساکنین در محدوده های بافت فرسوده با مشارکت سرمایه‌گذاران ، سازندگان  و توسعه‌گران باید در خصوص نوسازی املاک فرسوده خود اقدام کنند ، گفت : اگر زمان صدور پروانه ساختمان ۶ ماه کاهش پیدا کند برای سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران بسیار تاثیر گذار است و می تواند ۱۰ درصد بازده اقتصادی آنان افزایش یابد و در حقیقت نامعادله اقتصادی که در مناطق فرسوده نسبت به سایر مناطق توسعه یافته شهر وجود دارد را جبران کند .




    مطالب مرتبط

    جهش چشمگیر میزان نوسازی مردمی مسکن نسبت به سنوات گذشته و پیشبرد پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی شامل مدارس ، درمانگاه‌ها و کتابخانه‌ها در بافت‌های فرسوده و به ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله این اقدامات مهم محسوب می‌شود .

    |

    اجرای مصوبه تامین مالی مرمت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های تاریخی نیازمند ضوابط شهرسازانه‌ای بود تا کار را تسهیل کند و مصوبه راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی - فرهنگی کشور که در پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری به ...

    |

    تسهیل و تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود . ما در بافت فرسوده ، با یک تیر چند نشان می‌زنیم ؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن ...

    |

    سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

    |

    آمارها حاکی است که در سال ۱۴۰۲ ، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکوردی که در سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ثبت رسید ، شکسته شد .

    |

    نظرات کاربران