در حال بارگذاری ...

ضرورت پایبندی به ضوابط احیای بافت تاریخی ارومیه

بافت فرسوده استان به مساحت ۳۰۷ هکتار مناطقی از شهر را در بردارد که اقدامات گسترده ای در سالیان گذشته جهت نوسازی تأسیسات روبنایی ، زیربنایی ، ابنیه ، اصلاح معابر و دسترسی‌ها انجام شده تا مشکلات متعدد اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و کالبدی ساکنان حل شود .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی همراه با مدیرکل حفظ و احیای بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی با استاندار آذربایجان غربی دیدار و گفت‌وگو کردند و لزوم اجرای ضوابط احیای بافت تاریخی ارومیه مهم‌ترین موضوع مطرح شده در این دیدار بود .

به منظور چاره‌اندیشی برای چالش‌های فرهنگی و اجتماعی و پاسخگویی به مطالبات ساکنان بافت تاریخی ، ضوابط احیای بافت تاریخی شهر ارومیه در روزهای گذشته در کمیسیون ماده ۵ تصویب و مقرر شده پس از طی مراحل قانونی ابلاغ می شود .

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در این نشست گفت : بافت فرسوده استان به مساحت ۳۰۷ هکتار مناطقی از شهر را در بردارد که اقدامات گسترده ای در سالیان گذشته جهت نوسازی تأسیسات روبنایی ، زیربنایی ، ابنیه ، اصلاح معابر و دسترسی‌ها انجام شده تا مشکلات متعدد اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و کالبدی ساکنان حل شود .

سیدمحسن حمزه لو با اعلام اینکه نقشه محدوده بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری استان به روررسانی می شود ، افزود : این نقشه‌ براساس شاخص های مصوب شورای ‌عالی شهرسازی و معماری ایران  و یا همکاری شهرداری ها تهیه و به تصویب کمیسیون های موضوع ماده ۵ رسیده است .

بر اساس دیدگاه کارشناسان شهرسازی ، پیاده‌سازی رهیافت‌های بازآفرینی در بافت تاریخی با محوریت مشارکت شهروندان در چارچوب ضوابط و مقررات می‌تواند تعلق هویتی افراد را افزایش دهد . احیای بافت تاریخی ارومیه با حفظ عناصر تاریخی و نوسازی کالبد شهری در این ضوابط پیش‌بینی شده است .




مطالب مرتبط

تمام پرونده‌های مطرح شده مربوط به شهر ارومیه بوده که با نظر اعضا بررسی و تصمیمات لازم در خصوص آنها اعمال شد . نوسازی و حل مشکلات شهری در رأس سیاست‌های کاری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی و کمیسیون ماده ۵ آذربایجان غربی ، قرار دارد .

|

بسته تشویقی بافت‌های تاریخی با عنوان «راهکارهای تشویقی احیا و تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی» در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسیده است که هدف آن حمایت از رونق‌بخشی و ارتقای کیفیت سکونت در بافت‌های تاریخی است .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برنامه سالانه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ، اظهار کرد : تجربه نشان داده است که ...

|

در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ ، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر برای اخذ تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده به بانک معرفی شده‌اند .

|

حمایت‌های مالی شامل وام نهضت ملی (ساخت) ، وام نوسازی مسکن (ساخت) و وام اجاره است که برای دریافت این حمایت‌های مالی کافی است متقاضیان به سایت facility.udrc.ir مراجعه کنند .

|

نظرات کاربران