ساماندهی و محرومیتزدایی از محلات کم برخوردار نیازمند اجرای بیش از ۱۳ هزار پروژه
![ساماندهی و محرومیتزدایی از محلات کم برخوردار نیازمند اجرای بیش از ۱۳ هزار پروژه](./cache/3/attach/202205/131114_3419764090_320_200.jpg)
ستادهای بازآفرینی شهری پایدار ، نقش مهمی در این امر دارند و برگزاری منظم جلسات در سطح شهرستانها و استان منجر به تحقق مفاد سند ملی راهبردی احیا ، بهسازی ، نوسازی و توانمندسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری از طریق هماهنگی بین بخشی خواهد شد. همچنین این امر یک ادبیات مشترک ، وحدت رویه ، همدلی وهم افزایی بین تصمیم سازان ، تصمیم گیران و سیاستگذاران در مورد بافتهای ناکارآمد به وجود میآورد .
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : ساماندهی و محرومیتزدایی از محلات کم برخوردار و سکونتگاه های غیررسمی نیازمند اجرای بیش از ۱۳ هزار پروژه آموزشی ، فرهنگی درمانی ، ورزشی ، انتظامی و خدمات شهری با مشارکت همه دستگاه های مسئول است .
محمد آئینی در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با موضوع « اقدامات و چالشهای پیش روی اجرای احکام قانون برنامه ششم در ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی» که به ریاست ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد ، به مرور اقدامات شرکت بازآفرینی شهری ایران پرداخت .
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این جلسه بر ضرورت اعطای سند مالکیت و نوسازی مسکن جهت نجات جان ساکنان سکونتگاههای غیررسمی تاکید کرد و گفت: ۱۶۲هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری (فرسوده ، تاریخی و سکونتگاه غیررسمی) در کشور وجود دارد که بیش از ۱۹.۵ میلیون نفر و ۵.۹میلیون خانوار در این بافتها زندگی میکنند . همچنین بالغ بر ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی در شهرهای کشور وجود دارد که بیش از ۶.۲میلیون نفر در این نوع سکونتگاه ساکن هستند . به طور خلاصه میتوان گفت ۱۸ درصد جمعیت شهرها در بافتهای فرسوده، ۱۱ درصد در سکونتگاههای غیررسمی و چهار درصد در بافتهای تاریخی سکونت دارند .
آئینی در این جلسه ، عدم توزیع متناسب منابع و زیرساختها در پهنه سرزمینی، گسترش فقر شهری و پدیده مهاجرت ، تغییرات اقلیمی و رخدادهای طبیعی (سیل ، زلزله ، ریزگردها) ، نادیده گرفتن گروههای کم درآمد در طرحهای توسعه شهری و منطقهای و عدم برنامهریزی مناسب در بخش مسکن بر اساس استطاعت مالی را از جمله مهمترین عوامل شکل گیری سکونتگاههای غیررسمی برشمرد .
به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۵۵ جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با ۵۴۸ مصوبه برگزار شده است . او درباره نقش ستادهای بازآفرینی شهری در روند بازآفرینی محلات هدف توضیحاتی ارایه کرد و گفت : ستادهای بازآفرینی شهری پایدار ، نقش مهمی در این امر دارند و برگزاری منظم جلسات در سطح شهرستانها و استان منجر به تحقق مفاد سند ملی راهبردی احیا ، بهسازی ، نوسازی و توانمندسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری از طریق هماهنگی بین بخشی خواهد شد. همچنین این امر یک ادبیات مشترک ، وحدت رویه ، همدلی وهم افزایی بین تصمیم سازان ، تصمیم گیران و سیاستگذاران در مورد بافتهای ناکارآمد به وجود میآورد .
وی در ادامه بیان کرد : تقسیم کار مشخص بین دستگاههای متولی و تامین مالی مشترک و نیز جلوگیری از موازی کاری دستگاههای متولی مختلف از دیگر فواید برگزاری جلسات ستاد بازآفرینی شهری پایدار به شمار میرود . طبق گزارشات اخذ شده از دبیرخانه ستادهای بازآفرینی شهری استانها ، تعداد ۱۷۴۸ پروژه/ فعالیت در سکونتگاههای غیررسمی اجرا شده و یا در حال اجراست . در طول برنامه ششم توسعه در مجموع ۷۶۰ پروژه توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران در سکونتگاههای غیررسمی اجرایی شده که ۲۸۳پروژه به اتمام رسیده است .
آئینی نبود ضمانت اجرایی برای مصوبات ستادهای بازآفرینی شهری در سطح ملی و استانی را از چالشهای این حوزه بر شمرد و گفت : برای رفع این معضل شورای برنامهریزی و توسعه استانها باید ملزم به اختصاص منابع مالی برای مصوبات ستادهای استانی بازآفرینی شهری شوند . همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور نیز ملزم به اختصاص منابع مالی برای دستگاههای عضو ستاد طبق مصوبات ستاد ملی شود .