نقش بی بدیل شهرداران و تسهیل گران در هدایت سرمایهها به سمت بافتهای ناکارآمد شهری
در طرح نهضت ملی مسکن اولویت اصلی ، نوسازی بافتهای ناکارآمد شهری ، نوسازی محلات و تجمیع پلاک های ریز دانه است که در این میان نقش راهبری تسهیل گران نقش اصلی است ، نهضت ملی مسکن تنها ساخت و ساز در سایت های متصل شهری نیست ، نقش تسهیل گران برای جذب توسعه گران و سرمایه گذاری در بافتهای هدف نمی بایست فراموش شود ، تشویق توسعه گران برای هدایت سرمایههایشان و شناسایی آنها چه از طریق فراخوان عمومی و چه کار سازی تسهیل گران برای شناسایی و ترغیب توسعه گران می بایست سرلوحه کار باشد .
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، از زمان روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم هفت ماه می گذرد ، دولتی که یکی از مهم ترین شعارهایش تعریف ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی چهار سال آتی در کشور است و نقش وزارت راه و شهرسازی را به عنوان یک وزارتخانه کلیدی نصب العین دولت قرار داد .
اما نگاه دولت سیزدهم به راه اندازی ساخت و سازها تنها منوط به وزارت متبوع نبوده و از سه ضلع دولت ، مردم و سرمایه گذاران بهره می برد تا بتواند تمام ظرفیتهای موجود در کشور را فعال کند .
یکی از شقوق مهم و راهبردی طرح جهش تولید مسکن ، نوسازی بافتهای ناکارآمد شهری اعم از بافتهای تاریخی ، فرسوده و سکونتگاههای غیر رسمی است .
در این میان آنچه می بایست ادارات کل راه و شهرسازی کشور مورد توجه و پیگیری ویژه قرار دهند نقش اساسی و مهم شهرداران و تسهیل گران در هدایت سرمایه های انبوه سازان و پیمانکاران (توسعه گران) به سمت ساخت و ساز در بافتهای ناکارآمد شهری است .
در طرح نهضت ملی مسکن اولویت اصلی ، نوسازی بافتهای ناکارآمد شهری ، نوسازی محلات و تجمیع پلاک های ریز دانه است که در این میان نقش راهبری تسهیل گران نقش اصلی است ، نهضت ملی مسکن تنها ساخت و ساز در سایت های متصل شهری نیست ، نقش تسهیل گران برای جذب توسعه گران و سرمایه گذاری در بافتهای هدف نمی بایست فراموش شود ، تشویق توسعه گران برای هدایت سرمایههایشان و شناسایی آنها چه از طریق فراخوان عمومی و چه کار سازی تسهیل گران برای شناسایی و ترغیب توسعه گران می بایست سرلوحه کار باشد .
فراموش نکنیم که نهضت ملی مسکن مزیت خوبی برای ورود توسعه گران و تسهیل گران است ، هزینه ساخت و ساز در بافتهای ناکارآمد شهری به مراتب از هزینه های خدمات روبنایی و زیر بنایی در شهرک های منفصل و متصل شهری کمتر است ، در این میان شهرداریها و شهرداران ۴۸ شهر استان تهران با سر فصل ساخت و سازهای چند طبقه در محلات هدف بازآفرینی و تخصیص ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای ساخت هر واحد در نهضت ملی مسکن در شهرهای استان می بایست با توسعه گران و تسهیل گران جلسات منسجم و موثر داشته باشند و سرمایه های سرمایه گذاران را به محلات هدف بازآفرینی هدایت کنند ، این کار یک تیر و دو نشان خواهد بود ، چون هم مسئولیت اجتماعی شان را در محلات پر آسیب و فرسوده انجام داده اند و هم نقش پررنگ شان را در نهضت ملی مسکن ایفا کرده اند .
شهرداران باید نگاه شان را به بافتها تغییر بدهند ، نهضت ساخت و ساز ، سبب افزایش اشتغال در شهرهای استان شده و افزایش اشتغال سبب امن شدن حوزه های شهری و کسب عایدی برای شهرداریها می شود ، این در حالی است که جمعیت ساکن در بافتهای ناکارآمد شهری استان تهران بالغ بر چهار میلیون نفر است که در حدود یک پنجم جمعیت بافتهای ناکارآمد کشور را شامل می شود .
کلام آخر آنکه ، نوسازی محلات در گرو نقش آفرینی شهرداران ، تسهیل گران و توسعه گران است و دبیرخانه ستاد بازآفرینی مستقر در ادارات کل راه و شهرسازی استانهای کشور در این زمینه مرجع کمک، راهنمایی و پاسخگویی به سوالات نقش آفرینان این حوزه است ، البته برنامه عملیاتی و راهبردی شرکت بازآفرینی شهری که به زودی اعلام خواهد شد، در این زمینه کار گشا و موثر خواهد بود .
خلیل محبت خواه - مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران