در حال بارگذاری ...

راه‌اندازی کارگاه تولید مسکن در استان آذربایجان غربی

پیش از شروع طرح ، ۲۴ هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی در داخل حریم برای اجرای طرح‌های حمایتی تولید مسکن تحصیل شده بود . در حال حاضر ۷۷ هزار خانوار در سامانه saman.mrud.ir ثبت‌نام کرده‌اند و مطابق ضوابط و مقررات طرح تفصیلی شهرهای استان ، زمین‌های مستعد برای تولید مسکن در اکثر شهرهای شناسایی شده که با اتمام فرایندهای الحاق به محدوده و تغییر کاربری به چرخه تولید مسکن وارد می‌شوند .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید مسکن به عنوان پیشران اقتصاد و اینکه تحقق قانون جهش تولید مسکن ، به عنوان سیاست بزرگ دولت «مردمی و ایران قوی» در مسیر تولید مستمر و انبوه مسکن تبیین شده ؛ مجموعه راه و شهرسازی آذربایجان غربی از همه ظرفیت‌ها و منابع استفاده می‌کند تا فاصله خانه‌دار شدن مردم کوتاه شود . سهم آذربایجان‌غربی از قانون جهش تولید مسکن که برنامه اجرایی آن از سوی دولت به عنوان نهضت ملی مسکن نام‌گذاری شده ۱۷۸ هزار و ۹۶۲ واحد ابلاغ شده است .

پیش از شروع طرح ، ۲۴ هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی در داخل حریم برای اجرای طرح‌های حمایتی تولید مسکن تحصیل شده بود . در حال حاضر ۷۷ هزار خانوار در سامانه saman.mrud.ir ثبت‌نام کرده‌اند و مطابق ضوابط و مقررات طرح تفصیلی شهرهای استان ، زمین‌های مستعد برای تولید مسکن در اکثر شهرهای شناسایی شده که با اتمام فرایندهای الحاق به محدوده و تغییر کاربری به چرخه تولید مسکن وارد می‌شوند . از سوی دیگر ، حمایت از توسعه‌گران بخش خصوصی مسکن ، ساماندهی و بازگرداندن تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن و مکان‌یابی اراضی برای قانون جهش تولید مسکن به سمت توسعه کالبدی شهرها از مهمترین اهداف این قانون محسوب می‌شود . 

برنامه جامع بازآفرینی شهری نیز یکی از سیاست­ های جدی در مقوله ارتقای زندگی شهری به ویژه در بافت­ های ناکارآمد و فرسوده به شمار می رود که این برنامه ، سیاستی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهری تدوین شده و به ارتقای قابلیت زیست ­پذیری شهرها و کیفیت زندگی شهروندان کمک می­ کند . محور اول در برنامه بازآفرینی شهری ، بهبود خدمات عمومی شهری شامل فضاهای آموزشی ، درمانی و ورزشی و در گام دوم ارتقای زیرساخت­ های شهری مثل خدمات زیربنایی و ساماندهی فضاهای شهری تعیین شده است . در مرحله بعد ، توانمندسازی اقتصادی محلات هدف از طریق ارائه آموزش­ های کاربردی انجام می­ شود .

برنامه جامع بازآفرینی شهری ، برنامه ­ای عملیاتی و مسئله­ محور با هدف یکپارچه­ سازی و اولویت ­بندی مشکلات و راه­ حل‌های ارائه‌شده در برنامه­ های توسعه و پیمایش تعریف شده است . مجموعه راه و شهرسازی آذربایجان غربی در قالب این برنامه توانسته بسیاری از راه­ حل‌ها را عملیاتی سازد و با تأکید بر مشارکت مردمی ، شاخص کیفیت زیستگاه های شهری را ارتقا دهد .

توسعه اجتماع محلی ، ارتقای تاب­آوری سکونتگاه ­ها ، احقای حقوق شهروندی ، ایجاد و ارتقای سرمایه اجتماعی در محدوده ­های هدف و افزایش رضایت­ مندی عمومی از مهمترین راهبردهای برنامه بازآفرینی شهری به شمار می­ رود . در همین راستا ، برنامه ریزی کرده ایم از ظرفیت قانون جهش تولید در نوسازی بافت های ناکارآمد شهری استفاده حداکثری شود. همگام با نوسازی مساکن ، پروژه های ساخت مدرسه ، احداث فضای سبز ، خانه محله و ساخت مرکز سلامت در ارومیه و سایر شهرستان ها آغازشده و تلاش می شود پروژه های بهسازی معابر وکانال‌های دفع آب های سطحی سرعت بگیرد .

 

 

سیدمحسن حمزه لو - مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، بذرپاش با تاکید بر اینکه سیاست دولت سیزدهم مداخله حداکثری دولت در بخش مسکن برای جبران کاهش تولید در این بخش بود ، گفت : کاهش ...

|

تاکنون برای ساخت یک میلیون و ۷۲ هزار و ۷۰۱ واحد مسکونی در قالب انبوه سازی و واگذاری زمین دولتی به صورت اجاره ۹۹ ساله در شهرها واگذار شده است .

|

توسعه شهری و اجرای طرح‌های مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری در شهرستان پیرانشهر از مسائل مورد توجه بوده که با جدیت دنبال می‌شود .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، یاسر دستمالچیان با بیان اینکه سه قانون جهش تولید مسکن ، قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن اجاره بها و قانون نظام ثبت اموال ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، حمیدرضا سهرابی ، معاون امور مسکن و عمران شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، در نشست خبری عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت ...

|

نظرات کاربران