در حال بارگذاری ...
  • شناسایی ۷ هزار هکتار از اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن

    از ۷ هزار هکتار زمین شناسایی شده که در اختیار دستگاه‌ها هستند تنها ۴ درصد آنها تحویل شده که این، عدد بسیار کمی است ،‌ در حالی که این اراضی عمدتا در داخل محدوده شهر قرار گرفته و از لحاظ زیرساختی و هزینه‌ها برای طرح نهضت ملی مسکن بسیار به صرفه و مفید است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به شناسایی ۷ هزار هکتار از اراضی مازاد در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی ‌گفت : درخواست خود را برای انتقال سند این اراضی مطرح کرده‌ایم اما تنها ۴ درصد از این زمین‌ها برای طرح نهضت ملی مسکن واگذار شده است .

    ارسلان مالکی درباره استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای تامین زمین نهضت ملی مسکن خاطرنشان کرد :‌ بر اساس ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن ، دستگاه‌های دولتی مکلف به در اختیار قرار دادن زمین‌های مازاد خود برای طرح نهضت ملی مسکن شده‌اند که البته با مقاومت دستگاه‌ها در این موضوع مواجه شده‌ایم . تاکنون حدود ۷ هزار هکتار از اراضی مازاد برای سایر دستگاه‌های دولتی را شناسایی کرده ایم و درخواست خود را برای انتقال سند این زمین‌ها جهت اختصاص آنها به طرح ملی مسکن مطرح کرده اما با مقاومت دستگاه‌ها مواجه شده‌ایم .

    مالکی خاطر نشان کرد : از ۷ هزار هکتار زمین شناسایی شده که در اختیار دستگاه‌ها هستند تنها ۴ درصد آنها تحویل شده که این ، عدد بسیار کمی است ،‌ در حالی که این اراضی عمدتا در داخل محدوده شهر قرار گرفته و از لحاظ زیرساختی و هزینه‌ها برای طرح نهضت ملی مسکن بسیار به صرفه و مفید است .

    عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن درباره الزام قانونی دستگاه‌های دولتی به واگذاری زمین گفت : قانونگذار بر اساس ماده ۱۰ قانون جهش مسکن دو ماه به دستگاه‌ها و یک ماه هم به اداره ثبت اسناد کشور مهلت داده تا اسناد این زمین‌ها را در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار دهند .

    وی همچنین به ظرفیت‌های دیگر قانون جهش تولید مسکن از جمله شهرک‌سازی اشاره کرد و افزود : ۵۰ هزار هکتار از اراضی دولتی که عمدتا متعلق به منابع طبیعی و وزارت جهاد کشاورزی است ، برای موضوع شهرک‌سازی مکان یابی شده و باید مطالعات مورد نیاز در خصوص آنها ‌انجام شود . در صورت نهایی شدن و تصویب این طرح ،‌ شهرک‌ها می‌توانند ظرفیت بزرگی برای تامین زمین بخشی از متقاضیان مسکن را فراهم آورند .

    عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن ظرفیت دیگر در شهرهای فاقد زمین ملی و دولتی را توافق با مالکین بخش خصوصی اعلام کرد و گفت:‌ این ظرفیت شامل مالکین نهادهای عمومی غیر دولتی مثل بنیاد مستضعفان و زمین‌های اوقافی و همچنین مالکان بخش خصوصی می‌شود . توافقاتی در حال انجام است تا اراضی آن‌ها به محدوده شهرها الحاق شود که بر این اساس درصدی به مالکین داده شده و درصدی نیز در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار می‌گیرد .




    مطالب مرتبط

    سازمان ملی زمین و مسکن موفق شد در اخذ اراضی سایر دستگاه‌ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۵۹۰۰ هکتار اراضی را شناسایی کند و سند این اراضی برای تخصیص به تولید مسکن، اخذ شده است . همچنین با تلاش‌های انجام شده ۲۳ هزار هکتار زمین بخشی خصوصی برای ساخت مسکن شناسایی شد .

    |

    سیاست ما در صیانت از اراضی دولتی به عنوان بخشی از بیت‌المال همواره بر اقدامات پیشگیرانه بوده که این امر با تلاش‌های همکاران‌مان در یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن میسر شده است .

    |

    شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف و زمین خواری با شماره تلفن ثابت به شماره ۰۵۱۳۷۶۵۰۱۷۹ و سامانه تلفن گویای ۴ رقمی ۱۶۵۶ تماس بگیرند و هرگونه دخل و تصرف و یا تعرض و دخالت در اراضی ملی و دولتی را به یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اعلام کنند .

    |

    سازمان ملی زمین و مسکن در اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن تاکنون موفق به شناسایی ۲ هزار و ۷۷۶ هکتار اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها شده است که بیش از ۳۷۰ هکتار آن متعلق به وزارت نفت بوده است .

    |

    رویکرد یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن پیشگیری از وقوع تعرض به اراضی دولتی است که در همین راستا و با اقدامات پیشگیرانه در اسفند ماه هیچ تعرضی در استان‌های البرز ، چهارمحال و بختیاری ، زنجان ، قم و گیلان رخ نداده است .

    |

    نظرات کاربران