در حال بارگذاری ...
  • بازآفرینی و حفظ جان ساکنین در بافت‌های فرسوده اولویت اول کاری ما در دولت سیزدهم

    سازندگان و توسعه‌گرانی که نسبت به نوسازی محله‌ای و یا از روش تجمیع پلاک‌ها استفاده می‌کنند ، از امتیازات و مشوق‌های بیشتری از جمله اضافه تراکم ، کسر پارکینگ ، کاهش زمان صدور پروانه ، تخفیفات نظام مهندسی و تخفیفات عوارض شهرداری و تسریع در اخذ مجوزهای مربوط به دستگاه‌های خدمات رسان (آب ، برق ، گاز) بهره‌مند می‌شوند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : موضوع بازآفرینی و حفظ جان ساکنین در بافت‌های فرسوده به عنوان اولویت اول کاری ما در دولت سیزدهم به شمار می‌آید .

    محمد آئینی که همراه با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و همزمان با سفر هیات دولت به اصفهان رفته است در نشستی با موضوع «شتاب بخشی به روند نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد اصفهان» که با حضور اعضای شورای شهر ، نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان ، شهرداری و سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان برگزار شد ، حضور یافت .

    در این نشست و پیش از سخنان معاون وزیر راه و شهرسازی حاضران به بیان دیدگاه‌ها ، اقدامات صورت گرفته و مشکلات پیش روی خود در حوزه بازآفرینی پرداختند و در موضوعاتی مانند تسهیلات و مشوق‌ها، وصول مطالبات مربوط به ماده ۱۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و همکاری سایر دستگاه‌ها خواستار راهنمایی‌ها و کمک معاون وزیر راه و شهرسازی شدند .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران پس از استماع نظرات اعضای جلسه با بیان اینکه شتاب بخشی در نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار از مهم ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است ، گفت : همکاری جدی شهرداری‌ها با وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است .

    محمد آئینی راه حل بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی را فعال شدن ستادهای بازآفرینی و برگزاری منظم جلسات این ستاد و پیگیری مصوبات آن دانست و گفت : استانداران به عنوان روسای ستادهای بازآفرینی شهری استان‌ها ، فرمانداران به عنوان روسای ستادهای بازآفرینی شهری شهرستان‌ها و شهرداران به عنوان دبیران ستادهای بازآفرینی شهری نقش مهمی در این زمینه دارند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی بر استفاده از ظرفیت‌های ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن جهت انجام پروژه‌های نوسازی تاکید کرد و با بیان اینکه مردم ساکن در بافت‌های فرسوده و متقاضی نوسازی حق‌شان است که حداقل از ۵۰ درصد تخفیف در پرداخت عوارض پروانه و تراکم ساخت مطابق ماده ۱۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن بهره‌مند شوند ، گفت : در خصوص مطالبات شهرداری‌ها نیز دولت خود را مکلف به بازپرداخت آن می‌داند و شهرداری‌ها باید به ثبت مطالبات خوددر سامانه‌ای که به این منظور ایجاد شده است ، بپردازند و جهت دریافت تخفیفات عوارضی که داده اند پیگیری لازم را به عمل آورند .

    رییس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در ارتباط با تسهیلات و مشوق‌های در نظر گرفته شده برای نوسازی بافت‌های فرسوده ، اظهار کرد : اشخاص حقیقی یعنی ساکنان در بافت فرسوده شهری که بخواهند برای وام نوسازی مسکن در بافت فرسوده کلانشهر اصفهان اقدام کنند می‌توانند مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان وام و در سایر شهرهای استان ۳۵۰ میلیون تومان دریافت کنند که ۱۵۰ میلیون تومان از این مبلغ با سود صفر درصد محاسبه و در دوران ساخت باید به بانک بازگردانده شود . مالکان واحدهای مسکونی در محلات هدف بازآفرینی در طول زمان نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی خویش می‌توانند به دریافت تسهیلات اسکان موقت (وام ودیعه مسکن) اقدام کنند که برای هر واحد مسکونی ۴۵ میلیون تومان پرداخت می‌شود .

    بازآفرینی و حفظ جان ساکنین در بافت‌های فرسوده اولویت اول کاری ما در دولت سیزدهم است

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه بسته‌های تشویقی شهرسازانه جهت جلب مشارکت مردم ، سرمایه‌گذاران ، توسعه‌گران و سازندگان در دست تدوین است گفت : سازندگان و توسعه‌گرانی که نسبت به نوسازی محله‌ای و یا از روش تجمیع پلاک‌ها استفاده می‌کنند ، از امتیازات و مشوق‌های بیشتری از جمله اضافه تراکم ، کسر پارکینگ ، کاهش زمان صدور پروانه ، تخفیفات نظام مهندسی و تخفیفات عوارض شهرداری و تسریع در اخذ مجوزهای مربوط به دستگاه‌های خدمات رسان (آب ، برق ، گاز) بهره‌مند می‌شوند .

    او بر استفاده از متخصصان ، نخبگان و اندیشمندان دانشگاهی در حوزه بازآفرینی شهری تاکید و اظهار کرد : به دنبال این هستیم تا از ظرفیت جوانان و گروه‌های جهادی متخصص در محلات کم برخوردار در راستای تحقق سند تحول مردمی دولت سیزدهم استفاده کنیم.

    آئینی با یادآوری اینکه دفاتر نوسازی و تسهیلگری در محلات هدف بازآفرینی شهری می‌توانند سهم زیادی در مشارکت مردمی و تجمیع در موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده داشته باشند ، گفت : موضوع بازآفرینی و حفظ جان ساکنین در بافت‌های فرسوده به عنوان اولویت اول کاری ما در دولت سیزدهم به شمار می‌آید . بیشترین انتظار ما از شهرداری و شورای شهر اصفهان این است که زمینه را به گونه‌ای فراهم کنند تا در تمام ۹۹ محله بافت فرسوده و ناکارآمد اصفهان، هسته‌های تسهیل‌گری و گروه‌های جهادی تخصصی وارد محلات شوند و با ارائه مشورت‌های تخصصی و آموزش‌های لازم به شهروندان آن‌ها را به نوسازی بافت‌های فرسوده تشویق کنند تا شبیه پروژه همت‌آباد اصفهان را در ۹۹ محله دیگر هم داشته باشیم و به زودی با موج جدیدی از نوسازی مواجه شویم .

    آئینی همچنین تاکید کرد تا فعالان این حوزه با تمام ظرفیت‌های قانونی آشنا شوند و از آن استفاده کنند. ماده ۱۱ و ماده ۹ قانون حمایت از احیا ، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در کنار معافیت‌هایی که برای مناطق محروم در نظر گرفته شده ، مواردی است که می‌تواند به نوسازی بافت‌های فرسوده کمک کند . شهرداری اصفهان نیز باید بسته‌های تشویقی مناسب را جهت تسهیل امر نوسازی بافت‌های فرسوده تهیه کند و در کمیسیون ماده پنج بگنجاند .




    مطالب مرتبط

    وزیر راه و شهرسازی همواره بر همکاری با شهرداری‌ها تاکید دارد و از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی یاد می‌کند . در دولت سیزدهم همکاری و ارتباط تنگاتنگی بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری‌های سراسر کشور به وجود آمد و در این دوره شهرداری‌ها با ...

    |

    راهکار رفع معضل این مناطق ، جلوگیری از مهاجرت نیست، چراکه مهاجرت همواره وجود داشته و نمی‌توان کسی را مجبور کرد در جایی که تمایل ندارد ، زندگی کند . راهکار این معضل مدیریت و کنترل آن است که در دهه‌های گذشته این کار انجام نشده است و امروز شاهد گسترش محلات کم‌برخورداریم .

    |

    در این رزمایش نیروهای جهادی با هماهنگی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و از طریق ادارات راه و شهرسازی شهرستان نسبت به آشنایی ساکنان محلات و محدوده‌های هدف بازآفرینی به حقوق ایشان در خصوص موضوع نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده (۵۰ حق) اقدام کرده و با حضور در سطح محلات و به صورت ...

    |

    در حال حاضر ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده (بافت میانی) ، ۵۹ هزار سکونتگاه غیررسمی و حاشیه‌ای و ۳۲ هزار بافت فرسوده تاریخی در کشور شناسایی شده است .

    |

    قرار است امسال به شکل سازمان یافته حلقه‌های میانی را شناسایی کرده و به آن‌ها آموزش‌های لازم داده شود تا بتوانند به عنوان پلی میان ساکنان بافت‌های فرسوده و سرمایه‌گذاران عمل کرده و آن‌ها را به نوسازی تشویق کنند .

    |

    نظرات کاربران