در حال بارگذاری ...
  • هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و ارتش در راستای انتقال پادگان‌ها از محدوده شهری

    در قانون خروج پادگان‌ها از بافت شهری که مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران را دارد ، آمده است ، پادگان‌ها اگر از محدوده شهرها خارج شوند ، باید ارزش افزوده‌ای را در باقی مانده‌ای که سهم ارتش جمهوری اسلامی ایران است ، داشته باشند ، ولو آنکه پادگان دیگری در خارج از محدوده و حریم شهر ساخته شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی از هماهنگی و همدلی وزارت راه و شهرسازی و ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای انتقال پادگان‌ها از محدوده شهری خبر داد .

    شورای عالی معماری و شهرسازی ۱۹ اردیبهشت ماه انتقال پادگان ارتش در مشهد مقدس را به تصویب رساند ؛ در گذشته و در سال ۱۳۸۸ نیز قانونی مصوب شد که براساس آن باید پادگان‌ها از بافت شهری خارج شوند .

    فرزانه صادق مالواجرد ، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در این خصوص گفت : در قانون خروج پادگان‌ها از بافت شهری که مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران را دارد ، آمده است ، پادگان‌ها اگر از محدوده شهرها خارج شوند ، باید ارزش افزوده‌ای را در باقی مانده‌ای که سهم ارتش جمهوری اسلامی ایران است ، داشته باشند ، ولو آنکه پادگان دیگری در خارج از محدوده و حریم شهر ساخته شود .

    وی در رابطه با نحوه چگونگی ارائه این خدمات ، اظهار کرد : قانون مصرح است که تا ۱۰ هکتار تصمیم‌گیری‌ها در کمیسیون‌های ماده پنج انجام می‌شود و در اراضی پادگانی که بیش از ۱۰ هکتار مساحت دارند ، در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد .

    معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در قانون مرتبط با پادگان‌ها تصریح شده است که تا ۴۰ درصد از اراضی پادگان‌ها باید به شهر تقدیم شود ، عنوان کرد : یعنی تا ۴۰ درصد از خدمات عمومی شهری در طراحی‌ها دیده شود و در ۶۰ درصد باقی مانده نیز حتما باید خدمات مرتبط با کاربری‌های دیگری که طراحی می‌شود ، تامین شود .

    صادق مالواجرد در خصوص اقدامات دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری در راستای خروج پادگان‌ها از بافت شهری ، گفت : پادگان‌هایی تاکنون مراتب استانی خود را پس از ملاحظاتی همچون ملاحظات دفاعی و امنیتی و ملاحظات شهرسازی که در کمیسیون ماده پنج مصوب می‌شود، مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را اخذ کردند . پادگان ۰۷ در خرم‌آباد با مساحت بیش از ۱۰ هکتار ، پادگان ارومیه و اراضی آبشار و همچنین پادگان ۷۷ در مشهد مقدس به صورت مشترک مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را دریافت کردند .

    معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با تاکید براینکه انتفاع حداکثری شهر در کنار انتفاع قانونی که برای ارتش متصور است ، باید هر دو توامان انجام شوند ، خاطرنشان کرد : این امر چالش‌های بسیاری را به دنبال دارد ، اما خوشبختانه در تمامی مصوباتی که ذکر شد ، تلاش شده است هم در دبیرخانه و هم اعضای شورای عالی در کنار همدلی با ارتش جمهوری اسلامی ایران مسیر را آنگونه که باید پیش ببرند . ارتقاء کیفیت فضایی در شهر ، تامین خدمات عمومی ، شبکه معابر و فضای سبز بی نظیر پادگان‌ها و از طرفی انتفاعی که باید ارتش براساس قانون داشته باشد ، از جمله این موارد است .

    وی با بیان اینکه اگر خارج از محدوده و حریم شهرها اراضی در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد ، بخشی مرتبط با وزارت راه و شهرسازی و قسمتی مرتبط با منابع طبیعی است ، گفت : در این راستا هماهنگی‌های لازم با ارتش انجام می‌گیرد و سپس جابه‌جایی و انتقال نیروها از پادگان‌ها انجام می‌شود .

    معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد : نکته حائزاهمیت اما پادگان‌هایی هستند که فعلا در محدوده شهری قرار دارند و براساس مصوبه شورای عالی روی آنها طرح گذاشته می‌شود . با این حال اما تمام تلاش دبیرخانه شورای عالی و اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری با وفاق و همدلی که با ارتش جمهوری اسلامی ایران است، بر آن است در تمام پادگان‌هایی که ذکر شد ، بیش از ۴۰ درصد قانون ، خدمات و فضای سبز در اختیار شهر قرار گیرد .

    صادق مالواجرد پادگان‌ها را از سه منظر قابل بررسی برشمرد و گفت : این پادگان‌ها هم به جهت زیست محیطی ارزشمند هستند و هم درختان بی نظیری در این پادگان‌ها وجود دارد که ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سال‌ها آن‌ها را حفظ کرده است ، همچنین به جهت وجود بناهای تاریخی و مکان رویداد بودن این پادگان‌ها ارزشمند هستند که تاکید دبیرخانه شورای عالی و اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری بر حفظ آن‌ها است .




    مطالب مرتبط

    برای تعداد ۱۹ طرح تفصیلی شامل شهرهای اژیه ، تودشک ، محمدآباد ، ورزنه ، کمشچه ، بویین میاندشت ، عسگران ، وزوان ، چرمهین ، خالدآباد ، نیک آباد ، طالخونچه ، نصرآباد ، دیزیچه ، خمینی شهر ، گز ، محمدآباد ، قهدریجان و گلپایگان ، مرحله اول آن ها تهیه شده و قابل طرح در کمیسیون ماده ۵ است ...

    |

    جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان کاملاً مشخص است لذا هر تصمیمی که در این کمیسیون گرفته می‌شود تمام اعضا و دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای کامل آن هستند .

    |

    موضوع حائز اهمیت این است که شهرداری بدون اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵ استان اصفهان مجاز به اعطای حداکثر تراکم تشویقی نیست و عملکرد مدیریت شهری در ارتباط با اجرا و تحقق خدمات عمومی در دو مصوبه قبلی ، در تسریع و تسهیل ادامه فرآیند اخذ مصوبات آتی موثر است .

    |

    شهرداری تهران بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب ، بالاخره می خواهد به مسئولیت خود در حوزه مسکن عمل کند و خود را در قبال قیمت مسکن و اجاره بها مسئول می داند . در دنیا نیز شهرداری ها به عنوان دولت محلی ، مداخلات خوبی در حوزه عرضه مسکن داشته اند و بخش اعظم مسکن اجتماعی متعلق به شهرداری ها ...

    |

    توسعه شهری و اجرای طرح‌های مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری در شهرستان پیرانشهر از مسائل مورد توجه بوده که با جدیت دنبال می‌شود .

    |

    نظرات کاربران