در حال بارگذاری ...
  • تحول در روند نوسازی بافت‌های فرسوده با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی تخصصی

    بر اساس برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار ، اعضای عضو ستاد بازآفرینی شهرستان‌ها ، نیازهای محله را پیش‌بینی و بر اساس توانمندی دولت اولویت بندی کنند . همچنین پروژه‌هایی که در سال جاری قابلیت اجرایی دارند به ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان معرفی شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفر به استان فارس ، در جلسه ستاد بازآفرینی شهری این استان که با حضور مقامات استانی تشکیل شد، از تغییر و تحول در روند نوسازی بافت‌های فرسوده با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی تخصصی خبر داد .

    محمد آیینی ، معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان فارس ، با تقدیر از زحمات مسوولان استانی ، اظهار کرد : ۳۱ شهر در استان فارس دارای مناطق مصوب بازآفرینی شهری اعم از بافت تاریخی ، بافت فرسوده و بافت حاشیه‌ای هستند.

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر وظایف قانونی ستادهای بازآفرینی شهرستان‌ها و حجم بافت‌های هدف اظهار کرد : با نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر ساخت مسکن جدید برای خانوارها، ساخت واحدهای بیشتر و بهبود فضای شهری را هم به دنبال خواهد داشت .

    آیینی با بیان اینکه روندهای قبلی ، اهداف تعیین شده را محقق نخواهد کرد و نیازمند یک اقدام تحولی هستیم ، خاطرنشان کرد : دولت و شهرداری‌ها به تنهایی قادر به انجام همه امور نیستند و باید همه نهادها دست به کار شده و از ظرفیت آن‌ها و نیز ظرفیت‌های مردمی استفاده شود .

    او نقش مردم را در اقدام تحولی بسیار حایز اهمیت دانست و تاکید کرد : مرحله اول کار متقاعدسازی مردمی است و باید مردم ساکن در این محلات با گفت و گوی چهره به چهره توسط افراد متخصص ، هسته‌های تسهیلگری و گروه‌های جهادی تخصصی توجیه شده و از تسهیلات ، مزایا و امتیازات در نظر گرفته شده مطلع شوند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی فراهم کردن فضای تشویقی برای توسعه‌گران و انبوه سازان را گام دوم این اقدام تحولی دانست و تصریح کرد : بسته تشویقی مورد نظر باید به گونه‌ای باشد که برای سازندگان توجیه اقتصادی نوسازی در بافت‌های فرسوده را ایجاد کرده و آنها را از ورود به بازارهای سرمایه‌ای موازی باز دارد .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با تاکید بر کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی در بافت‌های هدف به عنوان یکی از مشوق‌ها برای سازندگان ، ابراز امیدواری کرد : شهرداری‌های سطح استان که طبق قانون باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف صدور پروانه ساختمانی را در نظر بگیرند ، بیشترین میزان همکاری و تخفیف را در خصوص این بافت ها قایل شوند و دولت موظف است تا ۱۰۰ درصد تخفیف را به شهرداری‌ها عودت دهد .

    آیینی همچنین درباره حمایت مالی از نوسازی بافت‌های هدف گفت : مالکان می‌توانند در دوران جابجایی و ساخت از ودیعه اسکان موقت استفاده کنند که مبلغ آن ۴۵ میلیون تومان به صورت قرض الحسنه است و علاوه بر آن از محل تسهیلات ویژه نوسازی به عاملیت بانک مسکن ، وام‌هایی در نظر گرفته شده که مبلغ آن در شهرهای مختلف متفاوت است اما در همه آنها مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به صورت صفر درصد و بدون سود بانکی است . منبع دوم تسهیلات نهضت ملی مسکن است که برای نوسازی بافت های فرسوده قابل استفاده بوده و از شروط چهارگانه نهضت ملی مسکن هم معاف هستند و نیز نرخ سود این تسهیلات برای بافت های فرسوده ۱۲ درصد خواهد بود .

    او در ادامه با اشاره به توافق انجام شده با صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر عنوان کرد : طبق این توافق در شهر شیراز میزان تسهیلات نوسازی در بافت‌های فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان بوده و ۲۰۰ میلیون تومان مازاد با نرخ ۹ درصد خواهد بود .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نوسازی محله ای را هدف اصلی در احیای بافت های فرسوده برشمرد و ابراز کرد: نوسازی محله‌ای بیش از سایرین مورد حمایت بوده و برای آنها تا دو طبقه تراکم تشویقی در نظر گرفته شده است. برای تسهیلات بانکی مذکور هیچ محدودیتی وجود ندارد . با توجه به محدودیت منابع باید به سمت ساخت پروژه‌های چند منظوره حرکت کنیم . پروژه‌های چند منظوره می‌تواند همزمان پاسخگوی نیازهای فرهنگی، ورزشی و آموزشی محلات هدف بازآفرینی شهری باشد .

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه در دنیا مدارس اجتماع محور ساخته می‌شود که صبح‌ها نیاز آموزشی و بعدازظهرها سایر نیازهای محله را تامین می‌کنند ، اظهار کرد : بر اساس برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار ، اعضای عضو ستاد بازآفرینی شهرستان‌ها ، نیازهای محله را پیش‌بینی و بر اساس توانمندی دولت اولویت بندی کنند . همچنین پروژه‌هایی که در سال جاری قابلیت اجرایی دارند به ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان معرفی شود . متاسفانه در سنوات گذشته این محلات محروم بودند و نسبت به جمعیت ساکن سهم اعتبارات آنها داده نشده است ، ستادهای بازآفرینی شهری پایدار شهرستان‌ها و استان‌ها باید در جهت کاهش و رفع این تبعیض تلاش کنند .

    آئینی در ادامه با اشاره به ظرفیت بند «د » تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: در این بند منابع بسیار خوبی برای ساخت پروژه‌هایی نظیر درمانگاه ، مدارس و سایر نیازمندی‌های محلات وجود دارد و گفت : تعداد پروژه‌های نیمه تمام بازآفرینی زیاد است با این وجود به صورت اهرمی از پروژه‌هایی که در ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان مصوب می‌شود ، حمایت می‌کنیم .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اینکه باید موضوع توانمندسازی جوامع محلی به جد مدنظر ستادهای بازآفرینی شهری پایدار شهرستان‌ها و استان‌ها قرار گیرد، تصریح کرد : قبل از اینکه به فکر نوسازی واحد مسکونی این محلات باشیم باید توجه داشت که ساکنان این محلات در موضوعاتی نظیر معیشت ، بهداشت ، اشتغال و آموزش با مشکل مواجه‌اند . بنابراین نیاز است سازمان‌های  حمایتی نظیر کمیته امداد امام (ره) ، ستاد فرمان اجرایی امام (ره) ، بهزیستی ، جمعیت هلال احمر، بنیاد مسکن ، بنیاد مستضعفان و جانبازان باید به این محلات ورود پیدا کرده و در جهت رفع این مسایل و مشکلات نقش‌آفرینی کنند .

    او با بیان اینکه طرح توانمندسازی محلات کم برخوردار در سطح کشور در حال اجراست ، گفت : دستگاه‌های حمایتی با تقسیم وظایف بین خودشان ارایه خدمات به این محلات را با ایجاد خانه هلال ، خانه احسان و خانه برکت و ... آغاز کرده‌اند .

    آئینی در ادامه از اعضای حاضر در ستاد خواست تا از ظرفیت‌های موجود در قانون حمایت از احیا ، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی آگاهی کامل پیدا کنند . بر اساس ماده ۱۲ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری دولت می‌تواند هزینه‌ بخش‌های غیردولتی به منظور تأمین خدمات و فضاهای عمومی ، فرهنگی ، گردشگری ، آموزشی ، مذهبی و ورزشی در مناطق یاد شده را جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مؤدیان محسوب کند .




    مطالب مرتبط

    جهش چشمگیر میزان نوسازی مردمی مسکن نسبت به سنوات گذشته و پیشبرد پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی شامل مدارس ، درمانگاه‌ها و کتابخانه‌ها در بافت‌های فرسوده و به ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله این اقدامات مهم محسوب می‌شود .

    |

    وزیر راه و شهرسازی همواره بر همکاری با شهرداری‌ها تاکید دارد و از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی یاد می‌کند . در دولت سیزدهم همکاری و ارتباط تنگاتنگی بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری‌های سراسر کشور به وجود آمد و در این دوره شهرداری‌ها با ...

    |

    شرکت بازآفرینی شهری ایران با اتکا به تجارب دهه‌های گذشته و در یک تعامل سازنده با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به تدوین این سند اقدام کرد که مراتب آن پس از طی جلسات کارشناسی با دفاتر تخصصی معاونت معماری و شهرسازی وزارت متبوع در قالب «مجموعه راهکارهای تشویقی ...

    |

    اجرای مصوبه تامین مالی مرمت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های تاریخی نیازمند ضوابط شهرسازانه‌ای بود تا کار را تسهیل کند و مصوبه راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی - فرهنگی کشور که در پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری به ...

    |

    در دولت سیزدهم در حوزه محرومیت‌زدایی و تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی بیش از ۳ هزار کیلومتر معابر خاکی محلات کمتر برخوردار سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده در ۵۳۰ شهر با تأمین قیر رایگان آسفالت شد .

    |

    نظرات کاربران