در حال بارگذاری ...
  • بازنگری و اولویت‌بندی نیازهای محلات هدف بازآفرینی شهری اسلامشهر

    مطالعاتی در خصوص نیازمندی‌های این شهرستان صورت گرفته و اقدام‌هایی نیز در این زمینه انجام شده است . برای مثال جمعیت میان‌آباد و شهرک امام حسین(ع) که جزو سکونتگاه‌های غیررسمی به شمار می‌روند ، رو به افزایش بود که با کنترل رینگ پیرامونی این دو محله مانع از افزایش جمیعت این محلات شدیم . شهرک امام حسین(ع) ۴۵ سال قدمت دارد اما با توجه به این که ساخت و سازها غیررسمی بوده ، تمام سازه‌ها مشکل دارند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در دیدار با نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بر بازنگری و اولویت‌بندی نیازهای محلات هدف اسلامشهر تاکید کرد .

    مهدی شریفیان نماینده مردم تهران ، شمیرانات ، شهرری و اسلامشهر به همراه حسین حبیبی فرماندار شهرستان اسلامشهر با محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی دیدار و گفت و گو کرد .

    در این نشست شریفیان با اشاره به این که شهرستان اسلامشهر ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد ، گفت : اسلامشهر به لحاظ زیرساخت‌ها جزو مناطق کم برخوردار محسوب می‌شود ، محله میان‌آباد و شهرک امام حسین (ع) فرسوده‌ترین بافت‌های استان تهران را دارند و ساکنان این محلات با مشکلات بسیاری مواجه‌اند .

    حسین حبیبی فرماندار اسلامشهر نیز با بیان اینکه تناسب سرانه‌ها در اسلامشهر رعایت نشده است ، عنوان کرد : مطالعاتی در خصوص نیازمندی‌های این شهرستان صورت گرفته و اقدام‌هایی نیز در این زمینه انجام شده است . برای مثال جمعیت میان‌آباد و شهرک امام حسین(ع) که جزو سکونتگاه‌های غیررسمی به شمار می‌روند ، رو به افزایش بود که با کنترل رینگ پیرامونی این دو محله مانع از افزایش جمیعت این محلات شدیم . شهرک امام حسین(ع) ۴۵ سال قدمت دارد اما با توجه به این که ساخت و سازها غیررسمی بوده ، تمام سازه‌ها مشکل دارند .

    به گفته فرماندار اسلامشهر ، در این شهرستان ۱۰۴ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که ۹ هزار و ۴۲۱ واحد مسکونی درآن ساخته شده و ۲۴ هزار و ۸۶۸ هزار نفر در این بافت‌ها ساکن‌ هستند.

    وی با بیان این که در این شهرستان اکثر ادارات همکاری خوبی در نوسازی بافت‌های فرسوده دارند ، اظهار کرد : بر اساس برآوردهای انجام شده ساخت سوله بحران ، فضای ورزشی و جمع‌آوری آب‌های سطحی از موضوعات مهمی است که باید در اولویت قرار گیرد .

    در ادامه مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بر تشکیل ستاد بازآفرینی شهرستان تاکید کرد و گفت : در جلسات ستاد بازآفرینی شهرستان‌ باید نیازسنجی و مهم‌تر از آن تجدید نظر صورت گیرد زیرا سیاست‌ها و رویکردها نسبت به گذشته تغییر کرده است . در گام دوم نیز باید برای رفع این نیازها برنامه مشخص تهیه شود ، بر اساس قانون باید ۳۰ درصد از اعتبار طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دستگاه‌ها به این حوزه اختصاص یابد که این مهم باید در برنامه‌ها گنجانده شود .

    آئینی با اشاره به این که تعداد واحدهای ناپایدار در اسلامشهر بسیار بالاست ، تصریح کرد : در این مسیر می‌توان از ظرفیت‌های قانونی مانند تبصره ۱۱ قانون بودجه کل کشور سال ۱۴۰۱ استفاده کرد .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران عنوان کرد : یکی از موضوعاتی که شرکت بر آن تاکید دارد بهسازی معابر خاکی است و تاکنون قریب به هزار تن قیر به اسلامشهر تخصیص داده‌ایم . تصمیم بر این است تا ۳ سال آینده هیچ معبر خاکی در محلات هدف بازآفرینی شهری وجود نداشته باشد . موضوع مهم دیگر نیز استفاده از گروه‌های جهادی متخصص برای نوسازی بافت‌های فرسوده است .

    وی در این باره تصریح کرد : ساکنان بافت‌های فرسوده عموما به تنهایی قادر به نوسازی نیستند و گروه‌های جهادی متخصص می‌توانند با حضور در محلات ساکنان را به تجمیع تشویق کنند . از سوی دیگر شهرداری‌ها باید بسته‌های تشویقی شهرسازانه در اختیار سازندگان و مالکان قرار دهند از جمله ارایه پروانه ساخت رایگان و یک طبقه تراکم اضافه که نقش مهمی در ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران جهت ورود به بافت‌های فرسوده دارد . در سال جاری برای محله میان‌آباد برنامه ویژه‌ای تدوین خواهیم کرد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی ...

    |

    سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

    |

    افزایش کیفیت زندگی شهری در بافت فرسوده شهر تبریز یکی از اهداف بازآفرینی شهری در این شهر به شمار می‌رود و دو پروژه آیمان و شهرک جوانان تبریز از مصادیق این مهم تلقی می‌شوند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ، پیگیری تحقق مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در دولت سیزدهم را از جمله ...

    |

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان‌ها ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    نظرات کاربران