در حال بارگذاری ...
  • بررسی علل تخریب ابنیه فنی و ساختمان ها در زلزله اخیر غرب هرمزگان

    اکثر ساختمان های موجود دارای یک طبقه و فاقد سیستم سازه ای مناسب لرزه ای متشکل از دیوارهای بنایی (سنگی ، آجری و بلوک سیمانی) و سقف هایی از نوع تیر چوبی یا تیرچه بلوک بودند . به دلیل عدم وجود کلاف های قائم و افقی و عدم اتّصال مناسب سقف ها و دیوارها، عملاً انسجام و پیوستگی لرزه ای لازم تامین نشده و در پی تغییر مکان های حاصل از رخداد زلزله ، دیوارها واژگون شده و سقف ها نیز در پی آن تخریب شده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان در راس هیئتی از مدیران و کارشناسان مرکز تحقیقات راه ، مسکن وزارت راه و شهرسازی از روستاهای سایه خوش ، کلاتو و محورهای شهرستان لنگه که در جریان زلزله های اخیر آسیب دیده بازدید کرده و میزان خسارت ابنیه از حیث فنی مورد ارزیابی قرار گرفت .

    عباس کمالی با اشاره به تخریب خانه‌ها و سازه‌ها در زلزلۀ بزرگ غرب هرمزگان گفت : در پی رخداد زلزلۀ سحرگاه و بامداد روز شنبه یازدهم تیرماه منطقۀ سایه خوش که براساس اطّلاعات مرکز تحقیقات راه ،  مسکن و شهرسازی به بزرگای ۶.۱ ریشتر گزارش شد و پس از آن حدود ۲۵ پس لرزه به بزرگی ۶.۱ تا ۲.۸ ادامه داشت میزان خسارات وارده به تاسیسات و ابینۀ فنّی راهها و مسکن مورد ارزیابی قرار گرفت و بررسی سازه‌های تخریب شده نشان می دهد فاصله زیادی با آنچه که در مراکز تحقیقاتی اعلام می‌شود و در عمل اجرایی می‌شود ، وجود دارد .

    وی افزود : اکثر ساختمان های موجود دارای یک طبقه و فاقد سیستم سازه ای مناسب لرزه ای متشکل از دیوارهای بنایی (سنگی ، آجری و بلوک سیمانی) و سقف هایی از نوع تیر چوبی یا تیرچه بلوک بودند . به دلیل عدم وجود کلاف های قائم و افقی و عدم اتّصال مناسب سقف ها و دیوارها، عملاً انسجام و پیوستگی لرزه ای لازم تامین نشده و در پی تغییر مکان های حاصل از رخداد زلزله ، دیوارها واژگون شده و سقف ها نیز در پی آن تخریب شده است .

    وی با اشاره به لزوم رعایت آئین نامه ها و استانداردهای معتبر تدوین شده ، یادآور شد : در بررسی ساختمان هایی که دارای کلاف های افقی و قائم بودند ، با توجه به تامین انسجام و پیوستگی لرزه ای ، عمده خسارت ها و آسیب ها در اجزای غیرسازه ای معماری مشاهده شد که با رعایت آئین نامه ها و استانداردهای معتبر تدوین شده ، می توان مقاومت در برابر سوانح را بالا برده و از شدت خسارات جانی و مالی وارده کاست .




    مطالب مرتبط

    رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی خواستار بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های علمی ، پژوهشی و اجرایی موجود در جهت ارتقا تاب‌آوری سازه‌های فولادی کشور شد و استفاده از فناوری‌های نوین و رعایت کامل آیین‌نامه‌های تخصصی در عرصه ساخت‌وساز کشور به ویژه در پروژه نهضت ملی مسکن ...

    |

    با تلاش‌های فراوان ، در برخی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در قم ، البرز و قزوین این شرکت‌ها در اجرا مشارکت داشتند که پروژه‌های موفقی نیز بودند .

    |

    با توجه به تأکید استاندار بر عمل کردن دستگاه‌های اجرایی به تعهدات خود طبق نشست‌های پیشین ، در هفت روز آینده باید تکلیف ۵۱ روستای بلاتکلیف در شهرستان‌های میناب ، بندرعباس ، بندر خمیر ، سیریک و رودان برای تأمین زمین مشخص شود .

    |

    هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

    |

    نظرات کاربران