تشریح مصوبات پنجاه و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار
![تشریح مصوبات پنجاه و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار](./cache/3/attach/202207/131734_3479633440_320_200.jpg)
انبوهسازان و سازندگان میتوانند از فرصت بسیار خوبی که شهرداریها و دولت تدارک دیدهاند استفاده کنند . شهرداریها تقریبا پروانه ساخت رایگان و خارج از نوبت صادر میکنند و دولت نیز از خط اعتباری بافت فرسوده و نهضت ملی مسکن تسهیلات خوبی در نظر گرفته است .
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: مهمترین مصوبه ستاد ملی بازآفرینی شهری ، سپردن اختیارات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در حوزه تصویب برنامهها به ستادهای بازآفرینی استانی بود که ریاست آن را استاندار بر عهده دارد و مدیرکل راه و شهرسازی استان دبیر آن است .
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : مهمترین مصوبه این ستاد سپردن اختیارات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در حوزه تصویب برنامهها به ستادهای بازآفرینی شهری پایدار استانی بود که ریاست آن را استاندار بر عهده دارد و مدیرکل راه و شهرسازی استان دبیر آن است .
محمد آئینی با اشاره به برگزاری پنجاه و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار اظهار کرد : خوشبختانه در پنجاه و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ، وزرای کشور ، فرهنگ ارشاد اسلامی ، آموزش و پرورش و نمایندگان تامالاختیار عضو ستاد حضور یافتند که این امر سبب شکلگیری جو همگرایی و همافزایی خوبی شد .
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار افزود : مهمترین مصوبه این ستاد سپردن اختیارات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در حوزه تصویب برنامهها به ستادهای بازآفرینی شهری پایدار استانی بود که ریاست آن را استاندار بر عهده دارد و مدیرکل راه و شهرسازی استان دبیر آن است . در ادامه متناسب با پروژههایی که در ستاد بازآفرینی استانها مصوب میشود، سازمان برنامه و بودجه استان و سازمان برنامه و بودجه در سطح ملی این موضوع را به دستگاهها و شورای برنامهریزی و توسعه استانها برای تامین اعتبارات ابلاغ میکنند . در برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار هم این دستگاهها موظفند که حداقل ۳۰ درصد اعتبار طرحهای تملک دارایی سرمایهای خودشان را به این محلات اختصاص دهند .
آئینی با بیان این که یکی از ویژگیهای محلات دارای بافت فرسوده ، کم برخورداری در حوزههای مختلف از جمله در حوزه مسکن ناپایدار است ، تصریح کرد : در این محلات به طور متوسط ۴۶ درصد بناها ناپایدارند اما سهم سکونتگاههای غیررسمی در این ناپایداری بیش از ۵۰ درصد است .
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : موضوع بعدی کمبود خدمات زیربنایی و روبنایی نسبت به سایر محلات شهرهاست و یکی از چشماندازها و هدف گذاری سند ملی راهبردی بازآفرینی شهری پایدار این است که این محلات تا پایان سال ۱۴۰۴ به متوسط محلات همان شهر به لحاظ برخورداری از خدمات برسد . خدمات زیربنایی از بهبود شبکه آب ، برق ، روشنایی محلات ، فاضلاب و ... تا بهسازی معابر نظیر بهسازی معابر خاکی وسیعی که در این محدوده هاست را شامل میشود . خدمات روبنایی نیز شامل احداث مدرسه ، درمانگاه ، ورزشگاه و ... میشود که در کنار آن بحث نوسازی و مقاوم سازی مسکن نیز مطرح است .
آئینی در ادامه با اشاره به توانمندسازی ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهری در حوزه اشتغال ، بهداشت و معیشت گفت : رسیدگی به این موارد در قالب اقدام مشترک دستگاههای عضو ستاد دنبال میشود . زمانی که همه دستگاههای پای کار بیایند و تشریک مساعی صورت گیرد ، کار با سرعت بیشتر و آسان تر انجام میشود .
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مطابق قانون یکی از کارکردهای ویژه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ، جلب مشارکت دستگاههای مسوول و ذیربط در این محدودههاست، عنوان کرد: تحقق مدیریت یکپارچه به منظور جلوگیری از موازی کاریها از دیگر کارکردهای این ستاد است . در سه محدوده بافتهای ناکارآمد (بافت فرسوده ، سکونتگاههای غیر رسمی و بافت تاریخی) باید متناسب با شهر و محله رویکردهای مختلف نوسازی ، بهسازی و توانمندسازی به کار گرفته شود . در نتیجه این ستاد محلی برای ایجاد وحدت رویه و تضارب آراست .
وی یکی دیگر از کارکردهای ستاد را ایجاد هم افزایی امکانات و منابع برشمرد و گفت : هر چند منابع وجود دارد اما پراکندهاند؛ چنانچه این منابع همافزا و هم جهت شوند میتوان مشکلات این محلات را حل کرد . به همین منظور ، در نشست ستاد مصوب شد که منابع در شورای برنامهریزی استان متمرکز شود و سپس منابع لازم به این محلات اختصاص پیدا کند .
معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از بازیگران و شریک اصلی این جریان را شهرداریها برشمرد و گفت : یکی دیگر از مصوبات این بود که سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ، ضوابط اختصاص بودجه شهرداری برای این کار را تعیین و ابلاغ کنند و شهرداریها متناسب با تصویب شورای اسلامی شهر ، منابع لازم را اختصاص دهند .
انجام خدمات سریع انتظار انبوه سازان و توسعه گران
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به بحث ارایه خدمات به محلات هدف گفت : طبق ماده ۱۱ قانون حمایت از احیا ، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری دستگاههای خدماترسان موظف هستند ضمن حفظ انشعابات قبلی ، مبلغ اضافهای بابت انشعابات جدید اخذ نکرده و انشعابات جدید را نیز خارج از نوبت برقرار کنند . آن چه از وزارت نیرو در بافتهای فرسوده انتظار میرود ، آن است که وقتی معابر تعریض میشود مثلا کوچه دو متری ، ۸ متری میشود، به فوریت تیرهای چراغ برق را جا به جا کند .
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه دو انتظار از شرکت آب و فاضلاب کشور داریم ، گفت : در محدوده سکونتگاههای غیررسمی شبکه های آب و فاضلاب اجرا نشده است و اگر معابر خاکی بخواهد بهسازی و آسفالت شود انتظار بر این است که ابتدا پروژههای آب و فاضلاب اجرا شود و باید این رویه کلی در این مناطق اتفاق بیافتد . همچنین سازندگان انتظار دارند انشعابات جدید در کوتاهترین زمان برقرار شود .
نهضت سه ساله آسفالت معابر خاکی محلات هدف
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان سخنان خود ضمن دعوت از انبوهسازان برای ورود در عرصه نوسازی بافتهای فرسوده شهری گفت : انبوهسازان و سازندگان میتوانند از فرصت بسیار خوبی که شهرداریها و دولت تدارک دیدهاند استفاده کنند . شهرداریها تقریبا پروانه ساخت رایگان و خارج از نوبت صادر میکنند و دولت نیز از خط اعتباری بافت فرسوده و نهضت ملی مسکن تسهیلات خوبی در نظر گرفته است .
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به پرداخت ودیعه مسکن در بافتهای ناکارآمد شهری تصریح کرد ؛ بر اساس مصوبه پنجاه و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار درصدد هستیم بر پایه یک نهضت سه ساله ، تمام معابر خاکی محلات هدف بازافرینی شهری را با همکاری سازمان شهرداریها و مجلس شورای اسلامی ، بهسازی و آسفالت کنیم .