در حال بارگذاری ...
  • معماران ساختمان در طراحی ساختمان آمیزه‌های ایرانی - اسلامی را رعایت کنند

    تنها راه ساختن مسکن ملّی با شرایط انبوه تولید صنعتی ساختمان های مدولار است و فقط در این صورت می توان برای ساخت مسکن برای مردم در مقیاس انبوه ساخت که به صورت مکانیزه و تیپ ساخته شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت : مهندسان معمار در طراحی پلان های ساختمانی به فرهنگ ، اقلیم و آمیزه های ایرانی و اسلامی توجه ویژه کنند.

    عباس یوسف زاده در دیدار با رئیس دانشکده معماری و طراحی دانشگاه فردوسی مشهد افزود : نقش معماری و جامعه معماران در توجه به فرهنگ ، اقلیم و آمیزه های ایرانی و اسلامی در طراحی منازل مسکونی بسیار مهم است و اکنون سبک معماری اصیل ایرانی رو به فراموشی است . 

    وی با تاکید بر شاخص های معماری ایرانی اسلامی و کمّی سازی ساختمان های مسکونی با این شرایط اظهار داشت : این اداره کل حاضر است تفاهم نامه همکاری با مشارکت دانشگاه فردوسی در خصوص تبیین الگوهای معماری و بررسی طرح های نهضت ملی توسط کمیته مشترک در اسرع وقت فراهم نماید .

    یوسف زاده نمای اصولی ساختمان ها را جزء الزامات عمومی ساختمان های شهری دانست و اذعان کرد : در بسیاری از کشورها استفاده از سبک معماری باید برگرفته از فرهنگ آن کشور باشد زیرا با دیدن معماری یک کشور به تاریخ و ادبیات آن می توان پی برد امّا این اصل در کشور ما رعایت نمی شود .

    وی اولویت کاری در اداره کل راه و شهرسازی خراسا ن رضوی را پیشبرد نهضت ملّی مسکن عنوان کرد و افزود : قانون جهش تولید و تامین مسکن (طرح نهضت ملی مسکن) مصوب ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ یکی از برنامه‌های کلان دولت سیزدهم محسوب می‌شود که با تلفیق طرح «اقدام ملی مسکن» در طرح «نهضت ملی مسکن» و افزایش تسهیلات ساخت تا رقم ۴۵۰ میلیون تومان ، قصد دارد چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال بسازد و بانک‌ها نیز موظف شده‌اند سالیانه  ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح جهش تولید و تامین مسکن اختصاص دهند .

    سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره آخرین وضعیت مسکن مهر در استان گفت : در سنوات گذشته دولت ساخت ۱۲۵ هزار مسکن مهر در استان را تعهد کرد  که ۱۱۰ هزار واحد قطعی شده است . باقی مانده حدود ۳ الی ۴ هزار تبدیل به نهضت ملی مسکن شده و تعداد محدودی در فرایند تکمیل است . در مجموع پرونده های مسکن مهر در حال بسته شدن است .

    رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این دیدار به تشریح مطالعه و تحقیقات این دانشکده در زمینه طراحی و معماری با توجه به شرایط اقلیمی و فرهنگی پرداخت و گفت : باید روشهای آموزشی و پژوهشی صحیح در راستای فرهنگ سازی عمومی برای ارتقای کیفیت ساخت و استفاده از سبک معماری ایرانی ، اسلامی با همکاری ، تعامل و مشارکت همه دستگاه های اجرایی ، مدیریت شهری و کنشگران در حوزه های برنامه ریزی عملیاتی و اجرایی برای جلب نظر و اعتماد سرمایه های اجتماعی افکار عمومی در نظر گرفته شود .

    دکتر هاشم شریعتمدار در خصوص معماری شهر مشهد افزود : نمای شهر مشهد به خصوص در اطراف حرم مطهر باید در آن تغییر و تحولاتی صورت بگیرد و اینکه تاکنون این ایراد بر آن واقع است عدم اتحاد رویه در نما و پلان است و دلیل آن را هم به صورت مشخص می توان از کم رنگ بودن حضور متخصصان امر در نظامنامه های مهندسی دانست .

    این استاد دانشگاه در خصوص مسکن ملّی نیز اذعان کرد : تنها راه ساختن مسکن ملّی با شرایط انبوه تولید صنعتی ساختمان های مدولار است و فقط در این صورت می توان برای ساخت مسکن برای مردم در مقیاس انبوه ساخت که به صورت مکانیزه و تیپ ساخته شود .




    مطالب مرتبط

    ۴۸ هزار و ۱۸۷ واحد آماده شده برای تحویل داریم که ۴۸ هزار و ۱۸۷ مورد آن برای طرح های مسکن حمایتی شهری و جوانی جمعیت ، ۴۵ هزار و ۵۹۱ قطعه نیز در قالب دهکده شهری و ۲ هزار و ۵۹۶ قطعه زمین آماده واگذاری به نیروهای مسلح است .

    |

    تعداد واحدهای قرعه کشی شده ۲۱۰ واحد بود که قرعه کشی بین ۲ هزار و هشتصد نفر متقاضی انجام شده است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی ، گفت : هرگونه خرید و فروش امتیاز واحدهای طرح نهضت ملی مسکن و ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در دیدار با اعضای هیات مدیره انجمن معماران تجربی گفت : فضای کار برای معماران تجربی در ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت : سه هزار و ۵۰۰ هکتار زمین در سال ۱۴۰۲ برای تامین زمین مورد نیاز ...

    |

    نظرات کاربران