در حال بارگذاری ...
  • خروج شهرک پردیس شاهرود از محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری

    شهرک پردیس جزو محلات هدف شهر شاهرود است که تاکنون خدمات بسیار خوبی به آن ارایه شده و کیفیت زندگی ساکنان آن افزایش یافته و به سطح متوسط خدمات شهری نزدیک شده است ، با یک ممیزی جدید از شاخص‌های توسعه می‌توان اعلام کرد که این محله از بافت ناکارآمد خارج شده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران و راهبر فنی و نظارت این شرکت با سفر به شرق استان سمنان از محله‌های هدف بازآفرینی شهری شاهرود ، میامی و بسطام بازدید کرد .

    سید مسلم سیدالحسینی با اشاره به این که این سفر با هماهنگی کمیسیون عمران مجلس انجام شد و به همراه نمایندگان دستگاه‌های مرتبط از بافت‌های ناکارآمد شهرهای شاهرود ، بسطام و میامی بازدید مشترک به عمل آمد ، گفت : در شهر شاهرود ۶۱۳ هکتار بافت ناکارآمد میانی و ۴۸ هکتار بافت تاریخی و در مجموع ۶۶۱ هکتار بافت ناکارآمد وجود دارد . در شهر بسطام ۵۸ هکتار بافت ناکارآمد شناسایی شده است که ۱۳ هکتار آن بافت تاریخی و ۴۵ هکتار بافت ناکارآمد میانی است . در شهر میامی نیز در مجموع ۱۳ هکتار بافت تاریخی وجود دارد .

    عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به نقش پررنگ بافت تاریخی در این سه شهر عنوان کرد : شهر بسطام دارای بافت تاریخی با ارزشی است که می‌توان از آن به عنوان ظرفیتی برای توسعه شرق استان استفاده کرد . این بافت به دلیل وجود آرامگاه بایزید بسطامی و بقعه امامزاده محمد و دیگر عناصر و آثار تاریخی و طبیعی ظرفیت خوبی برای توسعه فراهم کرده است که حتی قابلیت ثبت جهانی را نیز دارد. ضرورت دارد دستگاه‌های مسوول به این موضوع ورود پیدا کرده و در این مسیر می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده کرد.

    سیدالحسینی با بیان این که این شاهرود ، بسطام و میامی در مسیر حرکت زائران حرم مطهر رضوی قرار دارند ، گفت : این سه شهر با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر حرکت زائران حرم امام رضا (ع) و نیز وجود ظرفیت‌های تاریخی ، فرهنگی و طبیعی می‌تواند به عنوان مقصد میانی و منزلگاه زائران قرار گیرد . در راستای این نقش باید ماموریت لازم تعریف و تجهیزات لازم تدارک دیده شود که می‌تواند منجر به توسعه بافت شود .

    وی با اشاره به سکونتگاه غیررسمی شهرک پردیس در شهر شاهرود گفت : شهرک پردیس جزو محلات هدف شهر شاهرود است که تاکنون خدمات بسیار خوبی به آن ارایه شده و کیفیت زندگی ساکنان آن افزایش یافته و به سطح متوسط خدمات شهری نزدیک شده است ، با یک ممیزی جدید از شاخص‌های توسعه می‌توان اعلام کرد که این محله از بافت ناکارآمد خارج شده است .

    راهبر فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود : یکی دیگر از دستاوردهای سفر به شرق استان سمنان این بود که قرار شد از این پس جلسات ستاد بازآفرینی شرق استان به صورت ماهانه برگزار و برنامه اقدام مشترک محلات هدف و حتی محلات تاریخی نیز تدوین شود . شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در حد توان خود و متناسب با توزیع عادلانه منابع در سطح کشور برای تحقق برنامه‌ها حمایت‌های اهرمی لازم را به عمل خواهد آورد .




    مطالب مرتبط

    در حال حاضر ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده (بافت میانی) ، ۵۹ هزار سکونتگاه غیررسمی و حاشیه‌ای و ۳۲ هزار بافت فرسوده تاریخی در کشور شناسایی شده است .

    |

    بازآفرینی شهری یکی از طرح های بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی است که بصورت برنامه ای مدّون و هدفمند توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران پیش می رود و لازم است تا اداره کل نیز اهتمام ویژه ای جهت اجرای طرح های بازآفرینی به ویژه در حوزه نوسازی مسکن داشته باشد .

    |

    این برنامه به‌صورت مشترک و با راهبری شرکت بازآفرینی شهری ایران و مشارکت سایر دستگاه‌های ذیربط اعم از وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها و مراکز پژوهشی در سطوح ملی و محلی با همکاری دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران و کمیته ملی اسکان بشر ج. ا. ایران در کشور اجرا می‌شود .

    |

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان‌ها ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    با تاکید وزیر راه و شهرسازی میزان تسهیلات نوسازی مردمی در بافت‌های فرسوده از ۳۰ هزار واحد به ۴۰ هزار واحد افزایش یافت که باید قرارداد آن تا پایان سال با بانک عامل بسته شود .

    |

    نظرات کاربران