در حال بارگذاری ...
  • ظرفیت‌ تولید مسکن در بافت‌های حاشیه‌ای بررسی می‌شود

    هم‌اکنون سندی بر اساس تکلیف ماده ۱۲۰ قانون ششم برنامه توسعه در خصوص توانمندسازی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی تدوین شده و در کمیسیون‌های دولت در دست بررسی و تصویب است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه بافت‌های حاشیه‌ای ظرفیت‌ مناسبی را برای تولید مسکن دارد که در دست بررسی است از ارائه برنامه تکمیل ۱۳ هزار پروژه تامین خدمات زیربنایی و روبنایی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری با اعتباری بالغ بر ۸۸ هزار میلیاردتومان خبر داد .

    محمد آئینی به تشریح برنامه‌های شرکت در حوزه ساماندهی حاشیه شهرها پرداخت و سیاست دولت سیزدهم را برای ساماندهی این بافت‌ها اعلام کرد .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : از مجموع ۱۶۲ هزار هکتاری که به عنوان محدوده‌های بازآفرینی شهری و محلات هدف طرح در کمیسیون ماده ۵ شهرها تعیین محدوده شدند ، حدود ۵۸ هزار و ۹۵۶ هکتار به عنوان سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت حاشیه‌ای شناخته می‌شوند که بیش از ۹۰ درصد از آنها در درون محدوده‌های شهری قرار دارند. تازه‌ترین آمارها حاکی است که جمعیتی بالغ بر ۷ میلیون و ۱۳۶ هزار نفر در این بافت‌ها که ۱۱ درصد جمعیت شهری و حدود ۸ درصد از سطح شهرها را شامل می‌شود، ساکن هستند و بالغ بر ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار در این محدوده‌ها زندگی می‌کنند .

    سکونت ۱۱ درصد جمعیت شهری در بافت‌های حاشیه‌ای شهرها

    معاون وزیر راه و شهرسازی در بیان ویژگی‌های این بافت‌ها توضیح داد : از آنجاییکه این محدوده‌ها خارج از نظام برنامه‌ریزی شهری کشور احداث شده ، فاقد طرح مصوب بوده و از استحکام لازم برخودار نیستند که یکی از مولفه‌های بدمسکنی در کشور موضوعات ساخت‌وساز بافت حاشیه‌ای است .

    آئینی با اعلام اینکه طبق آمارها ۵۳ درصد بناها در بافت‌های حاشیه‌ای ناپایدار بوده و از مقاومت لازم برخوردار نیستند و چنانچه حوادث غیرمترقبه‌ای همچون زلزله رخ بدهد عمده تلفات انسانی در این محدوده‌ها خواهد بود ، اعلام کرد : بالغ بر ۹۲۵ هزار واحد مسکونی ناپایدار در این محدوده ها وجود دارد که باید برای مقاوم‌سازی و رفع این ناپایداری اقدام شود . همچنین از آنجاییکه این محدوده‌ها به شکل خودرو ساخته شدند در خصوص سرانه‌های زیربنایی (شبکه‌های آب ، برق ، فاضلاب ، گاز ، مخابرات و...) و سرانه‌های روبنایی (آموزشی ، بهداشتی ، درمانی ، عمومی و...) دچار کمبودهای جدی هستند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد : بررسی‌ها در ۳۵ شهر حاکی است که به جز سرانه مذهبی و کارگاهی ، باقی سرانه‌ها در بافت‌های حاشیه پایین‌تر از متوسط سرانه همان شهر است . بنابراین مجموعه این عوامل به همراه مسائل اجتماعی و فقر اقتصادی سبب شده تا ساکنان بافت‌های حاشیه‌ای در حوزه اشتغال ، معیشت ، بهداشت و ... نیازمند حمایت و توانمندسازی باشند که مقرر است تا ساماندهی مجموعه این عوامل با برنامه سند ملی مصوب به انجام برسد .

    سند توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای تدوین شد

    آیینی گفت : هم‌اکنون سندی بر اساس تکلیف ماده ۱۲۰ قانون ششم برنامه توسعه در خصوص توانمندسازی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی تدوین شده و در کمیسیون‌های دولت در دست بررسی و تصویب است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد واحدهای احداث شده در بافت‌های حاشیه‌ای قابلیت درجاسازی را دارند و نیازی به جابه‌جایی وجود ندارد در خصوص اهداف سند ملی بازآفرینی شهری در خصوص ساماندهی بافت‌های حاشیه‌ای اعلام کرد : با تامین خدمات روبنایی و زیربنایی و حل موضوع مسکن برای ساکنان این بافت‌ها بخشی از مشکلات موجود در بافت‌های حاشیه‌ای کاهش پیدا می‌کند و اینها مواردی است که در سند ملی بر آنها تاکید شده است .

    وی موضوع دیگر تاکید شده در سند ملی را پیشگیری از گسترش سکونتگاه‌های حاشیه‌ای موجود عنوان کرد و افزود : پیش‌نگری و توجه به رخدادهای ملی و بین‌المللی در گسترش سکونتگاه‌های حاشیه‌ای بسیار تاثیرگذار است که در سند با شیوه‌های آینده‌پژوهی تلاش شده تا برای این موضوع نیز راهکارهایی در نظر گرفته شود . واقعیت این است که عموما نظام برنامه‌ریزی شهری برای کم‌درآمدها فکری نکرده و این بخش رها شده است .

    استراتژی شرکت بازآفرینی شهری ایران رفع محرومیت از محلات حاشیه‌ای است

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بر استراتژی شرکت برای رفع محرومیت از محلات حاشیه‌ای تاکید کرد و گفت : به منظور رفع محرومیت از محلات حاشیه‌ای شرکت در تلاش است تا سطح برخورداری این محلات را از خدمات روبنایی ، زیربنایی و مسکن به متوسط محلات برخودار شهر برساند .

    آئینی با یادآوری اینکه شرکت بازآفرینی شهری ایران در سال ۱۳۷۴ تحت عنوان شرکت عمران بهسازی شهری ایران موفق شد تا ردیف بودجه‌ای را برای اینکار دریافت کند و بانک جهانی نیز برای رفع مشکلات بافت‌های مساله‌دار شهری در سال ۱۳۸۲ بیش از ۳۰۰ میلیون دلار وام برای شهرهای بندرعباس ، زاهدان ، کرمانشاه ، سنندج و تبریز تخصیص داد ، اعلام کرد : از ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۶ در مجموع ۴۵۳ پروژه در محلات هدف تعریف و اجرایی شد . در سال ۱۳۹۳ نیز سندملی بازنگری شد که در این بازنگری بر انجام اقدام مشترک دستگاه‌ها برای ساماندهی تاکید شد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : با تعریف اقدام مشترک برای سند ملی راهبردی احیا ، بهسازی ، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری بالغ بر ۹ هزار فعالیت و پروژه در قالب اقدام مشترک برای ۶۵۰محله تعریف شد که ۳۵۱ محله از این تعداد کل در سکونتگاه های غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد شهری در ۲۳۵ شهر تعریف شد .

    اتمام و تحویل ۱۱۴۳ پروژه احیاء ، بهسازی ، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری

    آیینی از اتمام و تحویل ۱۱۴۳ پروژه احیاء ، بهسازی ، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری با اعتباری بالغ بر یکهزار و ۶۵۰ میلیاردتومان از ابتدای اجرای طرح تاکنون خبر داد و گفت : حدود ۳۷۱ پروژه با درصد پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد نیز در دست اجرا دارد .

    به گفته وی ، شهرداری‌ها نیز تاکنون یکهزار و ۸۶۹ پروژه شهری را با اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیاردتومان تکمیل کرده است . سهم سایر دستگاه‌ها نیز حدود ۶۹۲ پروژه با اعتباری بالغ بر ۶۵۶ میلیاردتومان است .

    تکمیل ۱۳ هزار پروژه احیا ، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در طول برنامه هفتم توسعه

    معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد : پیشنهاد شده تا ۱۳ هزار پروژه با اعتباری بالغ بر ۸۸ هزار میلیاردتومان در طول برنامه هفتم توسعه تکمیل شود که انجام اینکار در سال با اعتبار ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان انجام می‌شود تا این مناطق به لحاظ برخوداری در خدمات زیربنایی و روبنایی به حد متوسط همان شهرها برسند .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از آمادگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ، کمیته امداد امام (ره) ، هلال‌احمر ، سازمان بهزیستی و بنیاد مستضعفان برای ارایه خدمات در محلات هدف خبر داد .  

    ضرورت تدوین و تصویب طرح‌های توسعه شهری در بافت‌های حاشیه‌

    آئینی سند دار کردن واحدهای مسکونی بافت‌های حاشیه‌ای را که عموما با قولنامه انجام شده است بخشی از برنامه‌های پیش‌روی شرکت عنوان کرد و افزود : عموما در این محلات حدود ۷۰ درصد ساکنان امکان گرفتن پروانه ساخت و ساز را به دلیل داشتن اسناد قولنامه‌ای ندارند . نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های حاشیه‌ای عموما با مشکل مواجه است و شهرداری نمی‌تواند به چنین واحدهایی پروانه ساخت‌وساز بدهد . بنابراین باید برای این محدوده‌ها ، طرح‌های توسعه شهری تدوین و تصویب بشود .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یادآور شد : بیش از ۹۰ درصد محدوده‌های حاشیه‌ای در محدوده شهری واقع‌اند و بیش از ۹۰ درصد واحدهای مسکونی واقع شده در این مناطق نیازمند جابه جایی نیستند و در ۱۰ درصد محلات حاشیه ای باید جابه جایی انجام بشود . بنابراین ۹۰ درصد این محدوده قابلیت اینکه ساماندهی شوند و ساخت و سازهای نوین در آنها انجام شود و مقاوم سازی شوند را دارا هستند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد : بافت‌های حاشیه‌ای ظرفیت مناسبی برای تولید مسکن را در قالب طرح نهضت ملی مسکن دارد که در دست بررسی است . با تهیه طرح‌های مصوب تفصیلی ویژه که کاربری‌ها و تراکم‌ها را تعیین می‌کند و همچنین حل موضوع سند برای امکان گرفتن تسهیلات توسط ساکنان بافت‌های حاشیه‌ای امکان مقاوم‌سازی برای ساکنان بافت‌ها فراهم خواهد شد که این موضوع‌ها در دستور کار است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی ...

    |

    سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

    |

    افزایش کیفیت زندگی شهری در بافت فرسوده شهر تبریز یکی از اهداف بازآفرینی شهری در این شهر به شمار می‌رود و دو پروژه آیمان و شهرک جوانان تبریز از مصادیق این مهم تلقی می‌شوند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ، پیگیری تحقق مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در دولت سیزدهم را از جمله ...

    |

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان‌ها ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    نظرات کاربران