رهاشدگی قناتها دلیل فرونشست میدان سپاه
یکی از نکات مهمی که در خصوص ایمنی شهری همواره مورد تاکید بوده تعیینتکلیف قنوات رهاشده است . قناتهایی که زمانی انتقال آب از شمال به جنوب تهران را برعهده داشتند و هماکنون به دلیل آنکه اراضی جنوبی تبدیل به ساختمان شدند این قناتها از حیز انتفاع خارج و رها شدند و صیانتی از آنها بعمل نیامده است .
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی دلایل فرونشست میدان سپاه را اعلام و بر ضرورت تعیینتکلیف قناتهای رهاشده تاکید کرد .
علی بیتاللهی تشریح کرد . طبق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی در میدان سپاه مسیر جنوب به شمال گزارش فرونشست اعلام شد که بررسی عکسهای منطقه حاکی است که زیر انحنای رویه آسفالتی ، حفره خالی وجود دارد و ناشی از آبشستگیهای زیرسطحی است و در اثر وجود فضای خالی و بزرگشدن حفره در زیر آسفالت ، خمشی در سطح آسفالت و کناره آن به شکل حفره ایجاد شده است .
بیتاللهی در بیان دلایل ایجاد این پدیده اعلام کرد : در مواقع بارندگی که نفوذ آبهای سطحی به زیرسطح زمین و جریان آنها در امتداد شکافها ، تونلها و یا قناتهای رهاشده در تهران شدیدتر میشود عمل آبشستگیهای زیرسطحی نیز شدت بیشتری پیدا میکند . در این شرایط اثر حرکت آبهای زیرسطحی و آبشستگیها احتمال بروز حفره در زیر معابر و حتی زیر ساختمانها بیشتر است . در برخی از موارد که امتداد قنوات و یا رگابها با گودبرداریها یا دیوارههای ساختمانها مسدود میشود آب پشته میکند و سبب گسترش فضای حفره زیرسطحی میشود که در ادامه منجر به فروریزش خواهد شد که فروریزش میدان سپاه نیز به همین شیوه ایجاد شده است .
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی توضیح داد : یکی از نکات مهمی که در خصوص ایمنی شهری همواره مورد تاکید بوده تعیینتکلیف قنوات رهاشده است . قناتهایی که زمانی انتقال آب از شمال به جنوب تهران را برعهده داشتند و هماکنون به دلیل آنکه اراضی جنوبی تبدیل به ساختمان شدند این قناتها از حیز انتفاع خارج و رها شدند و صیانتی از آنها بعمل نیامده است .
وی افزود : از آنجاییکه این قناتها پیشتر دارای مالکیت شخصی بودند هماکنون بلاتکلیف رها شدند ، پیشنهاد این است که با رایزنی و همفکری صیانت از قناتها را شهرداریها برعهده بگیرند چرا که شهرداری هم در آبیاری فضای سبز از آب قناتها استفاده میکنند و هم در خصوص ایمنی شهری این پیشنهاد میتواند مفید واقع بشود . وجود انحنای غیرعادی و بروز شکافهای کوچک میتواند بسیار خطرساز باشد . بنابراین اولین اولویت و اقدام مدیریت بحران ، انسداد مسیر و تردد است تا اقدامات ترمیمی انجام شود .