در حال بارگذاری ...
  • بی‌توجهی به دستور وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تقاضای توقف پروژه احداث متروپل

    در سال ۹۶ و تنها چند ماه پس از صدور پروانه ساختمانی ، وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از اداره کل استان مکاتبه‌ای را با شهرداری آبادان و سازمان نظام مهندسی انجام داد و به استناد قانون نظام مهندسی تقاضای توقف پروژه را داشت تا اشکالات رفع شود ، اما این درخواست مورد توجه قرار نگرفت .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ، گفت :‌ دستور توقف پروژه متروپل به طور خاص و به دفعات در سال ۹۶ و ۹۸ صادر شده بود ، اما توجهی به آن نشد .

    محمود محمودزاده طی سخنانی با اشاره به حادثه متروپل و علل وقوع آن گفت : بر اساس قانون نظام مهندسی تکلیفی برای شهرداری‌ها و مراجع صدور نظام ساختمانی تعیین شده که فقط نقشه‌هایی را بپذیرد که توسط افراد و اشخاص ذیصلاح و دارای پروانه حقیقی و حقوقی از وزارتخانه باشد ، در این صورت می‌توانند پروانه ساختمانی را بپذیرند . همچنین در ماده (۴) این قانون نیز وظیفه تعیین صلاحیت برای افراد حقیقی و حقوقی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است .

    وی با بیان اینکه در ساختمان موسوم به متروپل این مقررات رعایت نشده و پروانه صادره توسط مهندسان مشاوری که فاقد صلاحیت هستند ، ارائه و نظارت آن نیز به همین صورت انجام شده بود ، اظهار کرد :‌ در سال ۹۶ و تنها چند ماه پس از صدور پروانه ساختمانی ، وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از اداره کل استان مکاتبه‌ای را با شهرداری آبادان و سازمان نظام مهندسی انجام داد و به استناد قانون نظام مهندسی تقاضای توقف پروژه را داشت تا اشکالات رفع شود ، اما این درخواست مورد توجه قرار نگرفت .

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد : به دنبال این اقدامات در سال ۹۸ شهرداری و مالک نیز مکلف شدند از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی استفاده کنند که تخلفاتی در این راستا صورت گرفت و در گزارشات وجود داشت ، لذا در سال ۱۳۹۸ یک بار دیگر توسط اداره کل راه و شهرسازی استان دستور توقف عملیات عمرانی پروژه هم به ناظر و هم به شهرداری ابلاغ شد که مستندات آن نیز موجود است .

    محمودزاده با تاکید بر اینکه پرونده قضایی این پروژه با پیگیری و رونوشت‌هایی که از دادستان شهرستان روی آن وجود دارد ، از سال ۹۵ موجود است ، عنوان کرد : پس از حادثه گروه کارشناسی به دستور قاضی تشکیل و براساس کارگروه هفت نفره‌ای مسئولیت وقوع حادثه تا ۷۵ درصد متوجه سازنده تشخیص داده شده است . مسئولان شهرداری ۱۴ درصد مقصر حادثه هستند ، مهندسان مشاور سه درصد ، مهندسان فنی مقاوم‌سازی ۴.۵ درصد ، مسئول نمایندگی نظام مهندسی ۲.۵ درصد و ناظر سازه نیم درصد تقسیم سهم می‌کند و در این پرونده قضایی مقصران مشخص شدند .

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پایان اظهار داشت : وزارت راه و شهرسازی آمادگی کامل برای پیگیری و همراهی با این موضوع را دارد تا این موضوعات دیگر تکرار نشوند و متخلفان این پروژه که به هر نحوی از وظایف خود کوتاهی کردند نیز مواخذه شوند .




    مطالب مرتبط

    نهضت ملی ساخت مسکن در استان قم در ۱۲ سایت در حال انجام است و از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است .

    |

    بسیاری از معاملات مشارکت در ساخت و پیش‌فروش که مربوط به ساختمان‌های در حال ساخت است ، به دلیل نبود زیرساخت‌های قانونی به صورت غیر رسمی (عادی) انجام می‌شد که مسائل و مشکلات متعددی از جمله پیش‌فروش یک واحد به چند نفر و افزایش دعاوی قضایی مانند دعوای الزام به اخذ سند رسمی ، ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی در حکمی حبیب اله طاهرخانی را به سمت معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی منصوب کرد .

    |

    در شهرستان اهواز به عنوان مرکز استان ۱۲ هزار متقاضی تایید شده داریم که ۷ هزار نفر از این افراد افتتاح حساب انجام دادند و به ۶ هزار و ۵۰۰ نفر نیز پروژه تخصیص یافته است . میانگین پیشرفت پروژه‌ها در سطح استان خوزستان حدودا در مجموع ۳۴ درصد است و در حال حاضر این پروژه‌ها در مراحل ...

    |

    تسهیلات این پروژه نیز توسط بانک مسکن با معرفی وزارت راه و شهرسازی به میزان هر واحد ۵۵۰ میلیون تومان تامین شد و مابقی هزینه‌های ساخت نیز توسط آورده متقاضیان نیروهای مسلح تامین شده است .

    |

    نظرات کاربران