در حال بارگذاری ...

حل مشکلات ثبتی و ملکی در محدوده‌ طرح‌های مصوب بازآفرینی شهری

مردم برای حل و فصل اختلافات و مشکلاتی که در مورد املاک و اراضی در محدوده های مصوب بازآفرینی شهری شامل بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی دارند می‌توانند به ادارات ثبت و املاک محل مراجعه کنند و درخواست خود را ارایه کنند که در همان محل مورد رسیدگی قرار می گیرد و در نهایت توسط هیات رسیدگی می‌شود . ادارات ثبت اسناد و املاک مکلف به تشکیل پرونده هستند و تمهیدات آن اندیشیده شده است .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : به پیشنهاد وزارت راه و تصویب قانونگذار ، هیات ماده ۹ قانون حمایت از احیا و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری متشکل از یکی از قضات با تجربه دادگستری ، رییس اداره ثبت اسناد و املاک محل و یا نماینده وی و نماینده اداره راه و شهرسازی مشکلات ثبتی و ملکی موجود در نوسازی بافت‌های فرسوده حل و فصل می‌شود .

محمد آئینی در خصوص امکان رسیدگی به مشکلات اراضی در ادارت ثبت اسناد و املاک محل اعلام کرد : مشکلات مالکیتی در قانون حمایت از احیا ، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری یکی از موانع مشکلات نوسازی در بافت فرسوده عنوان شده است . در این خصوص ، شاهد هستیم که  بعضا دو پلاک و یا پلاک‌هایی که تقاضای تجمیع دارند به دلیل مشکلاتی از جمله مجهول‌المالک بودن یکی از پلاک‌ها، عدم حضور مالک یکی از پلاک‌ها در واحد به دلیل خارج از کشور بودن ، ملک ورثه‌ای و... امکان تجمیع ندارند و مشکلاتی برای نوسازی آنها و حفظ جان انسان ها به وجود می‌آید .

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید مجدد بر اینکه یکی از موانع اصلی در نوسازی بافت‌های فرسوده موانع ملکی و ثبتی است توضیح داد : شرکت بازآفرینی شهری ایران ، برای آنکه این موانع را در نوسازی بافت‌های فرسوده حل کند ، پیشنهادی ارایه کرده است که قانونگذار آن پیشنهاد را نیز به تصویب رساند .

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود : در مصوبه فوق ، حل مشکلات و موانع ثبتی و ملکی در بافت‌های فرسوده به هیاتی به عنوان هیات حل اختلاف ثبتی و ملکی در محدوده‌های مصوب بازآفرینی هم در بافت‌های فرسوده و هم در سکونتگاه‌های غیررسمی بافت‌های تاریخی موسوم به هیات ماده ۹ قانون حمایت محول شده است . در این هیات یک نفر از قضات باتجربه دادگستری ، رییس اداره ثبت اسناد و املاک محل یا نماینده وی و یا یک نفر به نمایندگی از اداره کل و راه و شهرسازی استان به دبیری اداره ثبت اسناد و املاک محل حضور خواهند یافت . این هیات مشکلات ثبتی و ملکی را حل می کنند و قاضی رای را صادر می کند که رای صادر شده  بعد از ۲۰ روز می‌تواند تجدیدنظر و یا قطعی شود .

آئینی تصریح کرد : مردم برای حل و فصل اختلافات و مشکلاتی که در مورد املاک و اراضی در محدوده های مصوب بازآفرینی شهری شامل بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی دارند می‌توانند به ادارات ثبت و املاک محل مراجعه کنند و درخواست خود را ارایه کنند که در همان محل مورد رسیدگی قرار می گیرد و در نهایت توسط هیات رسیدگی می‌شود . ادارات ثبت اسناد و املاک مکلف به تشکیل پرونده هستند و تمهیدات آن اندیشیده شده است .

وی در خصوص املاکی که معارض دارد و یا اینکه چند سند دارند و اختلافی بین وراث است ، گفت : مدعی و شاکی در ادارات ثبت اسناد و املاک محل درخواست خود را ثبت و تقاضای رسیدگی می کند که باید اسناد و شواهد خود را ارایه  کند . آن هیات نیز موضوع را رسیدگی خواهد کرد . در مواقعی که به رغم تلاش‌های حاصله مالک نیز مشخص نمی شود دادستان به عنوان مالک سند را به نام فردی که مدعی و شاکی بوده خواهد کرد .




مطالب مرتبط

در دولت سیزدهم در حوزه محرومیت‌زدایی و تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی بیش از ۳ هزار کیلومتر معابر خاکی محلات کمتر برخوردار سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده در ۵۳۰ شهر با تأمین قیر رایگان آسفالت شد .

|

این پروژه‌ها در محورهای مختلفی شامل احداث و ارتقا شبکه زیرساختی ، ارتقا وضعیت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ، احداث و توسعه امکانات و خدمات روبنایی ، بهسازی ، نوسازی ، مرمت و مقاوم‌سازی مسکن و اسکان مجدد ، ارتقا وضعیت اقتصادی و تهیه طرح‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ...

|

نشست‌های برگزار شده توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران شامل موضوعاتی حول محور سیاست‌های نوسازی مسکن با رویکرد محله‌ای، تامین مسکن در بافت‌های فرسوده ، جلوگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی و نوآوری در بازآفرینی محلات شهری با حضور اساتید دانشگاه و فرهیختگان بوده است .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : شتاب بخشی به نوسازی بناهای ناپایدار و سقف‌های لرزان در محدوده بافت‌های فرسوده ...

|

در گذشته مشوق‌های شهرسازانه بیشتر مربوط به تراکم و در قالب دو طبقه بود اما با تصویب بسته تشویقی ۱۹ بندی مشوق‌های جدیدی برای نوسازی در بافت‌های فرسوده ارائه شده و توان شهرداری‌ها برای ارائه تسهیلات شهرسازانه افزایش یافته‌ است . انتظار می‌رود با اعطای این مشوق‌ها و نیز ...

|

نظرات کاربران