در حال بارگذاری ...
  • تصویب طرح جامع شهر بروجن توسط شورای عالی شهرسازی و معماری

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران طرح جامع شهر بروجن را مورد بررسی و تصویب قرار داد .

    شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۹ طرح جامع شهر بروجن مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۸ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان چهار محال و بختیاری را پیرو صورتجلسه مورخ ۱/۴/۱۴۰۱ کمیته فنی شماره ۱ مورد بررسی و تصویب قرار داد و مقرر کرد :

    سقف جمعیت و افق طرح :

    ۱- مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در خصوص جمعیت شهر معادل ۷۱ هزار و ۳۵۲ نفر برای افق سال ۱۴۱۰ مورد تائید قرار گرفت .

    محدوده شهر و کاربری اراضی آن :

    ۲- بنا بر مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با الحاق منفصل روستای اسلام آباد (صادقیه) در جنوب شهر در حد مصوبه مرجع استانی موافقت شد .

    ۳- ضمن مخالفت با الحاق باغات ۱۶۶ هکتاری موسوم به سیاسرد در جنوب روستای صادقیه به محدوده ، مقرر شد با هدف کنترل موج فزاینده ویلاسازی در این باغات ، طرح ویژه‌ای با رویکرد حفاظت و صیانت از باغات سیاسرد (به عنوان عرصه باغی واقع در حریم شهر) تهیه و پس از تائید در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به تائید شورای عالی برسد . تبیین سازوکار نحوه برخورد با تخلفات ساختمانی صورت گرفته در این اراضی و چگونگی اخذ حقوق دولتی وعمومی از جمله عوارض متعلقه موضوع کمیسیون‌های تبصره ۱ ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و ماده ۱۰۰ ، از جمله ارکان طرح مذکور درحوزه مدیریت و اجرا خواهد بود . بدیهی است هر گونه احداث بنا و مستحدثات ، تفکیک و دیوارکشی جدید در اراضی مذکور موقوف به تصویب طرح ویژه خواهد بود .

    ۴- ضمن مخالفت با الحاق اراضی زراعی در غرب شهربه محدوده مقرر شد با توجه ویژه به موقعیت تصفیه‌خانه فاضلاب و تائید کارگروه امور زیربنائی استان حدود ۷۰ هکتار از اراضی مستعد و مناسب با مالکیت قطعی دولت در شمال شهر جایگزین اراضی حذف شده ، شوند .

    ۵- در راستای سیاست‌های تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن از منابع داخلی محدوده شهر و با توجه به وجود عرصه‌های وسیع با مالکیت اوقافی در داخل محدوده مقرر شد توافقات لازم بین اداره کل راه و شهرسازی استان و متولیان موقوفه انجام و پس از تائید سازمان ملی زمین مسکن در طرح مصوب جایگزین شود .

    تبصره ۱ : در صورت عدم حصول توافق مورد تائید سازمان ملی زمین و مسکن کاربری مصوب در شورای برنامه‌ریزی استان ملاک اعمال در نقشه ابلاغی خواهد بود.

    تبصره ۲ : تامین سرانه‌های خدماتی و فضای سبز تا حداقل مذکور در مصوبه شورای عالی ضروری است .

    ۶- تدقیق محدوده بافت تاریخی در اسناد و مدارک طرح منعکس و ضوابط ملاک عمل درآن به ضوابط اعلامی توسط میراث فرهنگی مستند شود . همچنین آخرین مصوبه کمیسیون ماده ۵ در خصوص محدوده هدف بازآفرینی شهر در اسناد طرح منعکس شود .

    ۷- ضمن اخذ آخرین نقشه حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های متداخل با محدوده شهر و انعکاس آن در اسناد طرح سند جمع‌آوری و مدیریت آب‌های سطحی و سیلاب به عنوان سند پشتیان به اسناد طرح افزوده شود .

    ۸- با توجه به مجاورت قطب صنعتی مصوب موجود با محدوده شهر ، هرگونه توسعه آتی شهر به سوی قطب صنعتی ممنوع است .

    حمل و نقل و ترافیک :

    ۹- با احداث رینگ‌های پیشنهادی در جنوب و شرق شهر ، با توجه به وجود کمربندی و کنارگذر موجود و مصوب (در حال اجرا) در شمال و شرق و تکافوی آنها برای تسهیل تبادلات برون شهری بروجن با اصفهان و شهرکرد و یاسوج مخالفت می‌شود .

    ۱۰- سند شبکه حمل و نقل عمومی شهر شامل مسیرهای پیاده‌راه ، محورهای اصلی ، ایستگاه‌ها و پایانه‌های اصلی-فرعی و تبادلی به عنوان سند پشتیبان ارائه شود .

    سند پهنه‌بندی حریم شهر :

    ۱۱-  حریم شهر بر اساس آخرین نقشه مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورد تایید است .

    ۱۲- با توجه به مصوبه هیات دولت مبنی بر تصویب منطقه نمونه گردشگری سیاسرد در سطح استانی و از طرفی عدم وجود طرح مصوب شورای عالی و مشخص نبودن مساحت و حدود دقیق آن ، محدوده مربوط به منطقه نمونه گردشگری در نقشه پهنه‌بندی حریم حذف و تا تصویب طرح جامع منطقه نمونه ، موقعیت منطقه به صورت شماتیک در سند پهنه‌بندی حریم نمایش داده شود .

    ۱۳- خط انتقال گاز منشعب از خط اصلی فرادنبه و حریم آن در اسناد و مدارک منعکس شود .

    ۱۴- محدوده دقیق اراضی دولتی مربوط به «طرح مجموعه خدماتی جاده گندمان» پس از کنترل دقیق و تائید توسط اداره کل راه و شهرسازی استان در سند پهنه‌بندی منعکس شود . بدیهی است مسئولیت انطباق سطح اراضی با طرح مصوب در مرجع استانی و همچنین «آئین‌نامه نصاب واگذاری اراضی» به عهده اداره کل راه و شهرسازی استان خواهد بود .

    ضوابط و مقررات :

    ۱۵- در جدول ضوابط و مقررات تراکمی شهر ، سطح اشغال ۱۰۰ درصدی  به ۸۰ درصد تعدیل شود .

    تبصره: در بافت فرسوده آخرین مصوبه کمیسیون ماده ۵  ملاک عمل است .

    پدافند غیرعامل :

    ۱۶- مطالعات پدافند غیرعامل در انطباق با دستورالعمل الزامات و ملاحظات دفاعی و پدافند غیرعامل مصوب ۱۳۹۶/۰۲/۱۱ شورای عالی شهرسازی و معماری در محورهای ۲۲ گانه مذکور در حریم و محدوده شهر ارایه شود .




    مطالب مرتبط

    کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های حوزه عمرانی است که برای بررسی طرح‌های تفصیلی شهرها و تغییرات بعدی آن‌ها تشکیل می‌شود .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست معاونت معماری و شهرسازی در مکاتبه با استاندار تهران از موافقت شورای‌عالی شهرسازی و معماری با مصوبه‌های کمیسیون ...

    |

    مراحل تهیه طرح تفصیلی ۱۹ شهر استان پایان یافته که در دستور کار بررسی در جلسات آتی کمیسیون ماده ۵ است و طرح تفصیلی ۱۴ شهر دیگر در مراحل بررسی در جلسات کمیته‌های کارشناسی قرار دارد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران مصوبه شورا را با موضوع مکانیابی و ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار کرمانشاه مصوبه شورا را در خصوص الحاق اراضی پشته کش به ...

    |

    نظرات کاربران