در حال بارگذاری ...

ارزیابی مخاطرات فرونشست برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن الزامی است

بر اساس ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی تمامی شرکت‌ها ، سازمان‌ها و ادارات کل موظف شدند تا در طرح‌های توسعه‌ای خود با علم به گسترش و توسعه این زون‌های فرونشستی اقدامات کاهش مخاطرات را اجرایی کنند و با در نظر گرفتن پهنای فرونشستی محدودیت‌هایی در طرح های خود داشته باشند .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه دریافت استعلام مخاطرات فرونشست برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن توسط ادارات کل راه و شهرسازی از مرکز الزامی است ، گفت : تمامی شرکت‌ها ، سازمان‌ها و ادارات کل موظف شدند تا در طرح‌های توسعه‌ای خود با علم به گسترش و توسعه زون‌های فرونشستی اقدامات کاهش مخاطرات را اجرایی کنند .

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با یادآوری این مطلب که گسترش طولی قابل توجه فرونشست زمین در کشور بر زیرساخت‌های حمل و نقل و همچنین مسکن و ساختمان تاثیرات فراوانی گذاشته است که ضرورت دارد تا در خصوص رفع کاهش مخاطرات اقدام شود ، توضیح داد : در سال جاری بعد از گزارش مرکز تحقیقات در خصوص کاهش مخاطرات فرونشست زمین ارایه شده در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ابلاغیه‌ای به همه ارکان وزارتخانه ارسال و در آن تاکید شد تا موضوع کاهش مخاطرات فرونشست زمین مورد توجه قرار بگیرد .

بیت‌اللهی تصریح کرد : بر اساس ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی تمامی شرکت‌ها ، سازمان‌ها و ادارات کل موظف شدند تا در طرح‌های توسعه‌ای خود با علم به گسترش و توسعه این زون‌های فرونشستی اقدامات کاهش مخاطرات را اجرایی کنند و با در نظر گرفتن پهنای فرونشستی محدودیت‌هایی در طرح های خود داشته باشند .

الزامی شدن ارایه استعلام مخاطرات فرونشست برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن

وی با اعلام ماموریت مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی برای بررسی و ارایه نظر کارشناسی در خصوص سایت‌های احداث طرح نهضت ملی مسکن گفت: در اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن حرکت باارزشی شروع شده به این نحو که ادارات کل راه و شهرسازی سراسر کشور در انتخاب سایت برای احداث مسکن طرح نهضت ملی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استعلام می‌گیرند و مرکز نیز با بررسی در خصوص بلامانع بودن و یا ضرورت مطالعات ویژه با کمک همکاران گزارش تهیه و پاسخ استعلام را ارایه می‌دهد .

تعیین‌تکلیف ۳۰ سایت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در خصوص احتمال مخاطرات فرونشست

به گفته عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، تا کنون بالغ بر ۳۰ سایت که احتمال داده می‌شد تحت تاثیر زون‌های فرونشست قرار گرفته باشند مورد بررسی قرار گرفت ، کارهای کارشناسی آن انجام و تعیین تکلیف شده است .

بیت‌اللهی گفت : مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی بر اساس بخشنامه وزیر راه و شهرسازی به دلیل اهمیت کاهش مخاطرات فرونشست برگزاری کارگاه‌های آموزشی کاهش مخاطرات را برای مدیران ، کارشناسان سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارتخانه که ممکن بود تخصص‌های جدای از موضوعات مخاطرات داشته باشند در برنامه قرار داد . هم‌اکنون کارگاه‌های آموزشی کاهش مخاطرات با مفاهیم فرونشست زمین، علل و نحوه کنترل و مدیریت آنها برای شرکت‌های و سازمان‌های تابعه برگزار شده و یا در حال برگزاری است .

وی هدف از برگزاری کارگاه‌های آموزشی کاهش مخاطرات فرونشست را ایجاد حساسیت در این خصوص عنوان و تصریح کرد : در نظر است تا مدیران و کارشناسان سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در صورت مشاهده آثار فرونشست زمین در سایت‌های تحت‌مسئولیت خود اقداماتی پیش از هزینه‌کرد و پیش از عملیات اجرایی طرح‌ها به عمل آورند تا کمترین آسیب را در آینده بر بخش‌های مختلف حمل و نقلی و مسکن و ساختمان شاهد باشیم .

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد : کارگاه‌های آموزشی در شرکت فرودگاه‌ها ، شرکت شهرک فرودگاهی امام خمینی(ره) ، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، راه‌آهن استان تهران، شرکت عمران شهرهای جدید و در سازمان ملی زمین و مسکن توسط مرکز برگزار شد. مقرر شده است تا دوره های بعدی این کارگاه‌ها نیز برگزار شود .

مخاطرات فرونشست در بخش‌های مسئولیتی وزارت راه و شهرسازی به حداقل می‌رسد

بیت‌اللهی اظهار امیدواری کرد : تا با استمرار این فعالیت‌ها و همچنین با استمرار فعالیت دیگر میزان خسارت‌ها به زیرساخت‌ها و حوزه مسکن و شهرسازی که تحت مسئولیت وزارت راه و شهرسازی است به حداقل برسد .

وی تاکید کرد : با توجه به شرایط اقلیمی ، کمبود نزولات جوی و خشکسالی‌های پیش‌رو ، پیش‌بینی می‌شود تا کشور با کمبود آب و افت‌های آب‌های زیرزمینی بیشتری در سال‌های آینده مواجه باشد و با این وضعیت فرونشست نیز تشدید خواهد شد . به همین دلیل توجه به مخاطرات فرونشست در زیرساخت‌ها و در مسکن ، ساختمان و شهرسازی برای مسئولان وزارت راه و شهرسازی باید یک امر بسیار مهم تلقی شود . در صدد هستیم تا با اقداماتی که در بخش‌های مختلف مسئولیتی وزارت راه و شهرسازی مانند راه آهن ، فرودگاه ها ، جاده و در بخش مسکن و شهرسازی انجام می‌شود این اثر به حداقل اثر مخاطراتی خود برسد .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، در حاشیه سفر شهرستانی استاندار چهارمحال و بختیاری به شهرستان بن ، آیین کلنگ‌زنی طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت شهر ...

|

در اجرای طرح های حمایتی مسکن به صورت پیمانکاری و انبوه سازی ، افزون بر ۲۴ هزار واحد مسکونی در استان اصفهان در حال ساخت است .

|

واحدهای این مجموعه در پلاک‌های ۳۲۰ تا ۴۰۰ متری ساخته خواهند شد . ساختمان‌ها به صورت سه‌طبقه حیاط‌دار طراحی شده و در هر طبقه دو واحد مستقر می‌شود .

|

از متقاضیان ثبت نام کننده دارای شرایط تعداد هشت هزار و ۱۶۱ متقاضی واریزی اولیه خود را انجام داده اند . از متقاضیان دارای شرایط تعداد ۱۰ هزار و ۵۸۰ نفر برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شده اند .

|

در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ، الحاق ۴۲۸ هکتار زمین در اراضی شیخ صندل و ۶۳ هکتار زمین در زردشت در محدود شهر اهواز در کارگروه امور زیربنایی استان تصویب شد .

|

نظرات کاربران