در حال بارگذاری ...
  • مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مورد طرح جامع شهر سلماس

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوبه خود را در مورد طرح جامع شهر سلماس اعلام کرد .

    شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ و ۱۴۰۱/۰۵/۲۴ طرح جامع شهر سلماس مصوب جلسات مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳ و ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان غربی را پیرو صورتجلسه مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۱۲ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و به شرح زیر اتخاذ تصمیم کرد :

    سقف جمعیت و افق طرح

    ۱- جمعیت افق شهر معادل ۱۱۷. ۰۰۰ نفر برای سال ۱۴۱۲ مورد تائید قرار گرفت .

    محدوده شهر و کاربری اراضی و شبکه معابر

    ۲- محدوده مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۲ با اعمال اصلاحات زیر مورد تائید قرار گرفت :

    ۲-۱- اراضی حد فاصل روستای مغانجوق با محدوده شهر در صورت حصول توافق با مالکین در چهارچوب بخشنامه ابلاغی سازمان ملی زمین و مسکن در راستای نهضت ملی مسکن به محدوده شهر الحاق (با تائید سازمان ملی و کنترل دبیرخانه شورای عالی) و در غیر این صورت از محدوده شهر حذف شود .

    ۲-۲- با عنایت به وجود کنارگذر موجود در سمت شرق شهر و نقش آن درت سهیل و تامین تبادلات برون شهری آن با سه شهر پیرامونی تبریز ، ارومیه و خوی احداث کمربندی جدید در سمت غربی هیچگونه ضرورت ترافیکی ندارد و صرفا با عبور از اراضی زراعی زمینه‌ساز تهدید آتی آنها خواهد بود . لذا ضمن بازطراحی شبکه معابر سمت غربی شهر معبر مذکور حذف و اصلاحات لازم به منظور تکمیل عملکرد معابر شهری در این بخش‌ها صورت گیرد . به تبع این اصلاح اراضی زراعی که به واسطه مسیر پیشنهادی کمربندی به محدوده شهر الحاق شده بودند حذف و خط محدوده بر محدوده مصوب طرح قبل و بافت کالبدی موجود منطبق شود .

    ۲-۳- به تبع اصلاح در مسیر کمربندی غربی و به جهت پاسخگویی به نیاز زمین دولتی در قانون جهش تولید مسکن با الحاق دو قطعه زمین با مالکیت دولتی  به مساحت ۹/۴ هکتار (موضوع بند ۱۶ کارگروه ۱۴۰۰/۱۰/۰۸ و بند ۵ مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳ و قطعه زمین با مالکیت دولتی به مساحت ۵/۷ هکتار (موضوع بند ۴۹ کارگروه ۱۳۹۱/۰۳/۳۱ و بند ۸ مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مورخ ۱۳۹۱/۰۶/۱۳) مورد تائید قرار گرفت .

    ۲-۴- ساخت و سازهای وضع موجود که به تبع تهیه طرح جامع به محدوده شهر الحاق شده‌اند با کاربری کشاورزی در اسناد طرح جامع تثبیت شده و پس از تادیه حقوق عمومی و دولتی متعلقه ، در کمیسیون ماده ۵ تعیین تکلیف خواهند شد .

    ۳- سند مربوط به حمل و نقل عمومی شهر شامل مسیرها ، ایستگاه‌های اصلی و فرعی در انطباق با اصول TOD ارایه شود .

    ۴-پادگان تیپ ۲۶۴ شهید عبدی سلماس واقع در بلافصل شرقی خط محدوده با کاربری نظامی در محدوده شهر تثبیت شود . تبعا در صورت اخذ مجوزات لازم از ستاد کل نیروهای مسلح ، طرح شهرسازی پادگان مذکور در انطباق با قانون انتقال پادگان تهیه و به تصویب شورای عالی خواهد رسید . تاکید می‌شود که کاربری پادگان صرفا نظامی است و هر گونه تفکیک ، واگذاری و ... . در آن صرفا متعاقب تصویب طرح شهرسازی در شورای عالی مجاز خواهد بود .

    سند پهنه‌بندی حریم شهر

    ۵- سند پهنه‌بندی حریم شهر با قید اصلاحات به شرح زیر به تائید رسید:

    ۱-۵- کلیه روستاهای واقع یا متداخل با حریم قبل درحد محدوده مصوب طرح هادی (یا بافت کالبدی در صورت عدم وجود طرح هادی) در حریم شهر تثبیت شوند .

    ۲-۵- صرفا کاربری‌های بزرگ مقیاس موجود که با طی فرآیند قانونی لازم مصوب شده‌اند ، (با کنترل اداره کل راه و شهرسازی استان) در سند لحاظ و سایر عرصه‌ها در مقیاس پهنه‌ای ارایه شوند .

    ۳-۵- عوارض خطی شامل شبکه معابر ارتباطی و حرایم مربوطه ، خطوط انتقال آب و نیرو و انرژی ، رودخانه‌ها و انهار و مسیل‌ها و ... بر اساس آخرین استعلامات از ارگان‌های مربوطه به همراه ضوابط حاکم بر آنها در اسناد پهنه‌بندی حریم طرح جامع درج شود .

    ۴-۵- عرصه و حرایم آثار تاریخی شهر و روستای هفتوان بر اساس آخرین اعلام اداره کل میراث استان در حریم و محدوده شهر منعکس شود .

    سند پهنه‌بندی تراکم ساختمانی و ضوابط و مقررات

    ۶- محدوده‌های مربوط به بافت تاریخی بر اساس نظر وزارت میراث و محدوده هدف بازآفرینی شهری بر اساس آخرین مصوبه کمیسیون ماده پنج سلماس در سند پهنه‌بندی تراکمی ساختمانی شهر منعکس و ضوابط ساخت و ساز به مصوبه مراجع مذکور مستند شود .

    ۷- بنا بر ملاحظات امنیتی پادگان ، تراکم بافت مجاور محدوده آن در سمت شمالی غربی به عمق یک بلوک به تراکم کم تعدیل شود .

    ۸- سرانه فضای باز جهت کنترل واحد پذیری در ضوابط ساخت و سازهای مسکونی طرح لحاظ شود .

    پدافند غیرعامل

    ۹- مطالعات پدافند غیرعامل در حریم و محدوده شهر ، مطابق با محورهای ۲۲ گانه مذکور در مصوبه شورای عالی اصلاح و در اسناد طرح ارائه شود . 




    مطالب مرتبط

    تامین زمین شهری و روستایی در سراسر کشور از یک‌صد هزار هکتار عبور کرد و این یک عدد تاریخی در بخش مسکن بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود .

    |

    سازمان ملی زمین و مسکن موفق شد در اخذ اراضی سایر دستگاه‌ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۵۹۰۰ هکتار اراضی را شناسایی کند و سند این اراضی برای تخصیص به تولید مسکن، اخذ شده است . همچنین با تلاش‌های انجام شده ۲۳ هزار هکتار زمین بخشی خصوصی برای ساخت مسکن شناسایی شد .

    |

    در اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن میزان تقریبی ۴ هکتار از اراضی جهاد کشاورزی در شهر بادرود برابر ضوابط تملک و سند مالکیت در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار گرفت که پس از تهیه طرح تفکیکی و تایید کمیته فنی موضوع به کمیسیون ماده پنج ارجاع شد و در حال حاضر در مرحله ابلاغ طرح ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران از موافقت مشروط با افزایش تراکم پروژه ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست معاونت شهرسازی و معماری راه و شهرسازی خراسان شمالی از تصویب طرح تفصیلی شهر شیروان در جلسه کمیسیون ماده پنج شهر ...

    |

    نظرات کاربران