در حال بارگذاری ...
  • احداث شهرک مسکونی در غرب شهر یزد با تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران

    بر اساس این مصوبه با توجه به اینکه در سنوات قبل مجوز احداث شهرک تخصصی - اقامتی موسوم به کوثر در وسعتی معادل ۷۶۰ هکتار صادر شده است ، مقرر شد باقیمانده اراضی مذکور که عمدتا در پهنه‌های طبیعی و سیل گیر غرب شهر واقع شده‌اند ، به منظور پاسخگویی به نیازهای متعدد آتی شهر در حوزه‌های مختلف حفاظتی و فعالیتی تحت نظارت یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی استان در حریم شهر تثبیت و هرگونه اقدام در آن صرفا با مجوز شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران انجام شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران نحوه تامین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن در شهر یزد را بررسی کرد و در راستای ایجاد شهرک مسکونی در خارج از حریم این شهر به منظور تامین اراضی مورد نیاز تصمیماتی را در دستور کار قرار داد .

    شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۴۰۱/۵/۱۰ پیرو مباحث مطرح شده در جلسه‌ای در تاریخ ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ ، نحوه تامین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن در شهر یزد را مجددا مورد بررسی قرار داد و ضمن توجه به مصوبه تاریخ چهارم تیرماه ۱۴۰۱ شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد در خصوص اصلاح خط حریم شهر یزد و کاهش مساحت حریم به میزان ۳۷۷ هکتار و متعاقبا ایجاد شهرک مسکونی در خارج از حریم شهر یزد در راستای تامین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن و صورت جلسه هشتم مرداد ماه ۱۴۰۱ کمیته فنی تصمیماتی را در دستور کار قرار داد .

    بر این اساس باید کل اراضی مورد بحث به منظور انطباق با دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی مصوب هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سطحی معادل ۳۷۷ هکتار از حریم شهر یزد خارج  گردد و با رعایت سقف جمعیتی ۳۰هزار نفر طرح جامع اراضی در قالب یک یا دو شهرک مسکونی بسته به ظرفیت جمعیتی پذیری اراضی با اولویت استقرار در شمالی‌ترین قسمت زمین و در حداکثر فاصله از کارخانه فولاد با رعایت چهارچوب زیر تهیه و به تائید ستاد شهرسازی رسانده شود .

    ۱-۱-   حداکثر تعداد طبقات مجاز در کاربری های مسکونی طرح چهار طبقه خواهد بود .

    ۱-۲-   تامین سرانه‌های خدمات حداقل به میزان سرانه های مذکور در مصوبه تدقیق سرانه ها الزامی است .

    ۱-۳-   حریم جاده خضرآباد به میزان۵/ ۱۲۲ متر از محدوده شهرک حذف شود .

    ۱-۴-   حریم آب راهه ها ، مسیل ، قنات شحنه ، خط انتقال پساب ، خط انتقال انرژی (برق) بر اساس اعلام نظر مراجع مرتبط در طرح منعکس شود .

    ۱-۵-   نقشه جمع آوری و مدیریت آب‌های سطحی و کنترل سیلاب تهیه و به تائید شرکت آب منطقه‌ای رسانده شود .

    ۱-۶-   نظر شرکت شهرک‌های صنعتی در خصوص عدم اخلال در عملکرد شرکت یا ناحیه صنعتی احتمالی مصوب هیات وزیران (اجرا نشده) در مجاورت این اراضی اخذ شود .

    ۲- با توجه به عدم تکافوی اراضی دولتی در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای پاسخ به نیاز متقاضیان واجد شرایط و از طرف دیگر تبعات بسیار زیان‌آور ادامه روند توسعه افقی شهر یزد به عنوان کم تراکم ترین شهر بالای ۲۰۰ هزار نفر و یکی از کم تراکم‌ترین شهرهای کل کشور ، استفاده از ظرفیت اراضی رها شده در داخل شهر از نظر شورایعالی اجتناب‌ناپذیر و ضروری است .

    لذا در راستای تصریحات قانون جهش تولید مسکن و منویات مواکد ریاست محترم جمهور ، اداره کل راه و شهرسازی استان موظف است با هماهنگی استاندار نسبت به بازپس‌گیری اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی از جمله اراضی مازاد دانشگاه یزد ، اراضی موسوم به پلاک گذاری ، اراضی دانشگاه علوم پزشکی و...) اقدام کند و در اسرع وقت در چرخه استفاده در نهضت ملی مسکن قرار دهد .

    بر اساس این مصوبه با توجه به اینکه در سنوات قبل مجوز احداث شهرک تخصصی - اقامتی موسوم به کوثر در وسعتی معادل ۷۶۰ هکتار صادر شده است ، مقرر شد باقیمانده اراضی مذکور که عمدتا در پهنه‌های طبیعی و سیل گیر غرب شهر واقع شده‌اند ، به منظور پاسخگویی به نیازهای متعدد آتی شهر در حوزه‌های مختلف حفاظتی و فعالیتی تحت نظارت یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی استان در حریم شهر تثبیت و هرگونه اقدام در آن صرفا با مجوز شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران انجام شود .




    مطالب مرتبط

    تامین مالی پروژه های نهضت ملی مسکن در الگوهای مختلف توسط تسهیلات بانکی و آورده متقاضیان صورت می‌گیرد و فلذا این پروژه ها از طرف دولت تامین مالی نمی شوند به عبارت دیگر با تسویه تسهیلات مسکن نیز عملا واحدهای ساخته شده توسط منابع متقاضیان تامین مالی شده است .

    |

    تامین زمین شهری و روستایی در سراسر کشور از یک‌صد هزار هکتار عبور کرد و این یک عدد تاریخی در بخش مسکن بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در حاشیه همایش سرآمدان صنعت احداث و انرژی تصریح کرد : این موضوع که‌ پروژه‌های نهضت ملی ...

    |

    با توجه با اینکه برای ساخت پروژه از آورده متقاضی و تسهیلات استفاده می‌شود تاخیر در پرداخت آورده توسط تعدادی از متقاضیان باعث کندی اجرای پروژه ، تاخیر در ساخت و ضرر سایر متقاضیان می‌شود .

    |

    این موضوع که‌ پروژه‌های نهضت ملی مسکن انجام نمی‌شود درست نیست ، بلکه پروژه‌های نهضت ملی مسکن روند رو به رشد دارد و منابع مالی هم در حال تزریق است . اختلاف هم مربوط به ساخت و سازی است که شکل گرفته است .

    |

    نظرات کاربران