در حال بارگذاری ...
  • فعال‌سازی کارگروه پیشگیری از رشد و گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری

    همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌های متولی در به اشتراک گذاری آمار و اطلاعات موجود ، طراحی و اجرای برنامه‌ها در راستای پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد و جلوگیری از شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین بسیار مهم است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، فعال سازی کارگروه «پیشگیری از رشد و گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری» در دستور کار دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه قرار گرفت .

    به منظور فعال‌سازی اقدام‌ها و فعالیت‌های کارگروه مرکزی پیشگیری از رشد و گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری ، جلسه‌ای با حضور پورمند مدیرکل پیش‌گیری از وقوع جرم قوه قضائیه ، منصور استادی مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران ، نمایندگان سازمان‌ برنامه و بودجه کشور ، سازمان امور اجتماعی کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در محل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار شد .

    در ابتدای جلسه پورمند مدیرکل پیش‌گیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به پدیده حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی در کشور گفت : این موضوع در آستانه تبدیل شدن به یک بحران فراگیر است و باید متناسب با موضوع ، طرح‌ها و برنامه‌های عملیاتی در مناطق یاد شده و به خصوص مناطق حاد و بحرانی اجرا شود .

    وی ضمن اشاره به انجام بازدیدهای اخیر خود از مناطق حاشیه‌نشین کرمانشاه ، کرمان ، کردستان ، فارس و قم ، گفت : حاشیه‌نشینی نسبت به گذشته افزایش یافته است که افزایش جرایم و آسیب‌های اجتماعی را نیز به دنبال داشته است ، از آنجا که پدیده حاشیه‌نشینی ، نظارت و کنترل گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی در محدوده و حریم شهرها ارتباط مستقیم با شرح وظایف و اختیارات قوه قضائیه دارد، نقش معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در این خصوص کلیدی به شمار می‌رود .

    در ادامه جلسه استادی مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری نیز ضمن اشاره به سوابق موضوع و اینکه در اسناد بالادستی و در حوزه اسکان غیررسمی دو بخش پیشگیری به همراه توانمندسازی و درمان به صورت همزمان و توامان دیده شده است ، بر هم‌افزایی و همکاری بیش از پیش دستگاه‌ها و نهادها بر انجام اقدامات در این محورها تاکید و گفت : تکمیل و بازنگری مطالعات توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی شهرهای کشور بر اساس شاخص‌های مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری و ارایه برنامه‌های عملیاتی در این زمینه به عنوان پیش‌نیاز هرگونه اقدامات در زمینه پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد به شمار می رود .

    در ادامه جلسه باتمانی نماینده سازمان امور اجتماعی کشور نیز به اقدام‌ها و نتایج به دست آمده در خصوص تهیه سند ملی مدیریت مهاجرت‌های داخلی، چالش و آسیب‌های موجود در نتیجه مهاجرت‌های داخلی اشاره و اظهار کرد : همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌های متولی در به اشتراک گذاری آمار و اطلاعات موجود ، طراحی و اجرای برنامه‌ها در راستای پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد و جلوگیری از شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین بسیار مهم است .

    در ادامه زمانی نماینده مدیریت امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز ضمن اشاره به اینکه از سنوات گذشته تاکنون اعتبارات قابل توجهی جهت اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مرتبط با موضوع اسکان غیررسمی و حاشیه‌نشین اختصاص داده شده است ، گفت : در سال جاری اعتبار ویژه‌ای برای توانمندسازی محلات حاشیه‌نشین و اولویت‌دار و محرومیت‌زدایی از چهره این محلات اختصاص داده شده است .

    همچنین جباری معاون امور برنامه‌ریزی ، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه کشور نیز یکی از مهمترین مشکلات بر سر راه مدیریت اسکان غیررسمی کشور را عدم توازن منطقه‌ای و نادیده گرفتن اجرای طرح‌ها و مطالعات آمایش سرزمینی و منطقه‌ای برشمرد و گفت : این موضوع منجر به تمرکز امکانات و فعالیت‌ها در بخش‌های خاصی از کشور عمدتا منطقه شهری پایتخت و مراکز استان‌ها و منجر به ایجاد جاذبه و جذب جمعیت مهاجر به این مناطق شده است که حل این معضل نیازمند تهیه و اجرای دقیق طرح‌های آمایش ملی و منطقه‌ای است .

    در پایان  جلسه خزایی معاون اداره کل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه مواجهه با رشد و گسترش حاشیه‌نشینی در شهرهای کشور ، بر ضرورت شناسایی مناطق حاد و بحرانی تاکید و اظهار کرد که متناسب با آن باید برنامه‌های عملیاتی  تهیه و اجرا شود .

    در نهایت مقرر شد جهت دستیابی و نیل به اهداف مدنظر ، فعال‌سازی و  برگزاری منظم جلسات کارگروه مرکزی و کارگروه‌های استانی و شهرستانی پیشگیری از رشد و گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری و تهیه و اجرای برنامه‌های عملیاتی مدنظر در این زمینه مورد توجه قرار گیرد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، فرایند نوسازی ۲۸۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده و بهره برداری از ۱۰۲ هزار واحد، اجرای بسته تشویقی نوسازی و شهرسازی ...

    |

    انتظار داریم طی دو ماه آینده ، شهرهای باقیمانده نیز بسته تشویقی را اجرا کنند . البته تلاش بر این است تا استان‌ها به سمت بومی‌گرایی رفته و با همکاری شهرداری‌ها بسته تشویقی متناسب با شرایط شهر خود را در کمیسیون ماده پنج به تصویب برسانند .

    |

    سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی شرکت بازآفرینی شهری در تمامی حوزه‌های تحت‌مسئولیت در ترویج و جلب مشارکت مردم بوده و اساس کار خود را در دولت سیزدهم در اجرای رهنمودهای عملیاتی مقام معظم رهبری بر این موضوع قرار دادیم که شعار سال نیز تاییدی بر سیاست‌های شرکت است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بر نوسازی مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری به عنوان فرصتی برای تاب‌آوری شهرها و تامین ...

    |

    طرح ساماندهی و احیای باغ مزار قبرستان نو واقع در بلوار امیرکبیر (جاده اراک) از سال گذشته در دستور کار شهرداری و سازمان بهسازی شهری قم قرار گرفت که برای تملک مغازه‌ها و واحدهای تجاری محدوده این قبرستان ، از ظرفیت اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان بهره گیری شد .

    |

    نظرات کاربران