در حال بارگذاری ...
  • املاک بدون سند باعث قفل شدن نوسازی و مقاوم‌ سازی مسکن در سکونتگاه‌های غیررسمی شده است

    بر اساس آمار بدست آمده بیش از ۲ میلیون خانوار با مشکلات فراوان در مناطق حاشیه‌نشینی زندگی می‌کنند . در سند ملی بازآفرینی شهری آمده است ، اگر در محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی امکان زیست انسانی فراهم است ، به عبارت دیگر اگر مساکن این مناطق در حرایم گسل‌ها ، شیب‌های تند ، حریم دکل برق فشار قوی و کنار صنایع آلاینده نظیر معادن واقع نشده باشد ، دولت مکلف به ساماندهی این مناطق به شرط سندار شدن املاک این محدوده‌هاست .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : بر اساس آئین‌نامه اجرایی بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود ، اراضی در مالکیت خود را با اولویت سکونتگاه‌های غیررسمی که قبل از تاریخ اول فروردین ۱۳۹۴ به تصرف اشخاص درآمده و بر اساس طرح‌های مصوب شهری در آن‌ها ساخت‌وساز صورت گرفته و در حال بهره‌برداری است به مالکان اعیانی واگذار کند .

    محمد آئینی با اشاره به آئین‌نامه اجرایی بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال جاری برای اعطای سند به املاک تصرفی گفت : بر اساس این آیین‌نامه «به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود ، اراضی در مالکیت خود را با اولویت سکونتگاه‌های غیررسمی که قبل از تاریخ اول فروردین ۱۳۹۴ به تصرف اشخاص درآمده و بر اساس طرح‌های مصوب شهری در آن‌ها ساخت‌وساز صورت گرفته و در حال بهره‌برداری است را به مالکان اعیانی واگذار کند» که این موضوع برای اولین بار در دولت  سیزدهم اتفاق افتاده است .

    آئینی با بیان اینکه ۱۱۵۳ محله حاشیه‌نشین با جمعیتی بالغ بر ۸ میلیون نفر در کشور شناسایی شده است ، گفت : سنددار نبودن واحدهای مسکونی به عنوان مساله اصلی در سکونتگاه‌های غیررسمی به شمار می‌آید ، این مناطق در دریافت تسهیلات و اعتبارات بازآفرینی شهری ، پروانه ساخت و ساز و سایر موارد با مشکل مواجه هستند و عملا نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن در این مناطق قفل شده است .

    سکونت ۲ میلیون خانوار در مناطق حاشیه‌نشین

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تصریح کرد : بر اساس آمار بدست آمده بیش از ۲ میلیون خانوار با مشکلات فراوان در مناطق حاشیه‌نشینی زندگی می‌کنند . در سند ملی بازآفرینی شهری آمده است ، اگر در محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی امکان زیست انسانی فراهم است ، به عبارت دیگر اگر مساکن این مناطق در حرایم گسل‌ها ، شیب‌های تند ، حریم دکل برق فشار قوی و کنار صنایع آلاینده نظیر معادن واقع نشده باشد ، دولت مکلف به ساماندهی این مناطق به شرط سندار شدن املاک این محدوده‌هاست .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۵۰ درصد بناهای این محلات نامقاوم و هیچ سازه‌ مناسب بتنی و فلزی ندارند ، گفت : خوشبختانه با همت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اراده دولت برای اولین بار این آئین‌نامه اجرایی بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه مصوب و هفته گذشته ابلاغ شده است . بازآفرینی و حفظ جان ساکنان در بافت‌های فرسوده اولویت اول کاری ما در دولت سیزدهم به شمار می‌آید .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پاسخ به سوالی در خصوص پیشگیری و پیش‌نگری در موضوع حاشیه‌نشینی و مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها ، اظهار کرد : موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده و توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی یک موضوع فرادستگاهی به شمار میاید که در همین ارتباط ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به ریاست رئیس‌جمهور ، نایب رئیسی وزیر راه و شهرسازی و به دبیری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تشکیل شده است که ۲۴ نماینده از وزارتخانه‌ها ، سازمان‌ها ، نهادهای مرتبط عضو این ستاد هستند .

    آئینی با بیان اینکه پیش‌نگری مهمترین موضوع در بازآفرینی شهری محسوب می‌شود ، اظهار کرد : در حوزه شهرسازی با معلولیت‌های زیادی مواجه هستیم اتقاقاتی در بخش‌های کلان اقتصادی و سایر بخش‌های دیگر کشور شکل می‌گیرد که معلولیت آن پدیده حاشیه‌نشینی و یا فرسودگی در محلات شهری است . همان‌طور که عنوان شد ، گام اول پیشنگری است یعنی باید با شیوه‌های آینده‌پژوهی پیش‌بینی کنیم کدام مناطق مستعد تشکیل حاشیه‌نشینی و یا ایجاد محلات بافت فرسوده است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عمده حاشیه‌نشینی در کنار کلانشهرها و شهرهای دارای صنایع بزرگ ، ایجاد می‌شود ، افزود : گام بعدی پیشگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی و گام سوم هم مربوط توانمندسازی و ساماندهی مناطق حاشیه‌نشینی موجود است .

    آئینی با اشاره به اینکه دو مقوله پیشنگری و پیشگیری سکونتگاه‌های غیررسمی در قالب کارگروه‌های ذیل ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار دیده شده است ، گفت‌ : کارگروه پیشگیری با ریاست قوه قضاییه برگزار می‌شود که اقدامات بسیار خوبی در استان و شهرستان دراین رابطه شاهد هستیم .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه مبدا مهاجرت از روستاهاست گفت : با شکل‌گیری معاونت توسعه و روستایی و مناطق محروم کشور شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها هستیم و چنانچه شرایط و بستر اشتغال در روستاها فراهم شود سرعت مهاجرت سریعتر خواهد شد .

    آئینی در پایان از هموطنان ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین خواست تا از این فرصت بسیار خوب بدست آمده توسط مجلس و دولت  استفاده کرده و با حداقل هزینه برای سندارکردن املاک خود اقدام کنند .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی ...

    |

    سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

    |

    افزایش کیفیت زندگی شهری در بافت فرسوده شهر تبریز یکی از اهداف بازآفرینی شهری در این شهر به شمار می‌رود و دو پروژه آیمان و شهرک جوانان تبریز از مصادیق این مهم تلقی می‌شوند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ، پیگیری تحقق مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در دولت سیزدهم را از جمله ...

    |

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان‌ها ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    نظرات کاربران