در حال بارگذاری ...
  • شناسایی اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی برای طرح نهضت ملی مسکن به ۸ هزار هکتار رسید

    در حال حاضر ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین برای انتقال و اخذ سند در برنامه قرار دارد و سایر اراضی هم در در فرایند اداری قرار دارند تا به مرحله انتقال سند برسند . تا کنون سند بالغ بر ۵۰ درصد اراضی شناسایی شده منتقل شده و مابقی اراضی نیز به ترتیب به مرحله اخذ سند خواهند رسید .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت : با کمک مسئولین کاداکس استان‌ها، علاوه بر شناسایی ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار زمین اولیه از اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی ، ۲ هزار هکتار زمین دیگر هم شناسایی شد و به این ترتیب مجموع اراضی مازاد شناسایی شده به ۸ هزار و ۱۰۰ هکتار رسید .

    تقی رضایی شناسایی و انتقال اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی به سازمان ملی زمین و مسکن و استفاده از آن‌ها برای طرح نهضت ملی مسکن ، طبق ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن ، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های دولتی موظفند اسناد اراضی مازاد خود را به سازمان ملی زمین و مسکن منتقل کنند تا برای تامین مسکن جامعه هدف مورد استفاده قرار گرفت . در مرحله اول، شناسایی اراضی مازاد در استان‌ها آغاز شد و بالغ بر ۶ هزار هکتار زمین دولتی مازاد با وجود سختی‌ها مورد شناسایی قرار گرفت .

    رضایی ادامه داد : در مرحله بعدی قرار بود اسناد به سازمان ملی زمین و مسکن منتقل شود که هم با مقاومت‌هایی از سوی دستگاه‌ها روبرو شدیم و هم ادارات ثبت اسناد و املاک کشور به اندازه کافی در این موضوع توجیه نبودند ، به همین منظور جلسه‌ای با رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن به همراه سایر مدیران ادارات کل راه و شهرسازی برگزار شد . طی این جلسه دستورات اکیدی بر اساس ماده ۱۰ قانون جهش مسکن صادر شد که مطابق آن ادارات ثبت و ادارات دولتی را ملزم می‌کند علی‌رغم وجود اختلاف نظرات بین دستگاه‌ها ، به انتقال اسناد اراضی مازاد دولتی شناسایی شده به سازمان ملی زمین و مسکن اقدام کنند .

    معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن خاطر نشان کرد : همین موضوع موجب شد از حدود ۴ هزار و ۱۳۴ هکتار اراضی شناسایی شده اولیه، تا امروز سند بالغ بر ۳۰ هزار و ۱۰۰ هکتار زمین منتقل شود .

    رضایی با اشاره به دستور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مسئولین کاداکس استان‌ها برای کمک به شناسایی زمین‌ها گفت : با این همکاری ، ۲ هزار هکتار زمین دیگر هم شناسایی شد و مجموع اراضی شناسایی شده به ۸ هزار و ۱۰۰ هکتار رسید . از این میزان حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی دارای مشکلاتی بودند که مانع انتقال سند می شد و به همین دلیل از دور خارج شدند .

    معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد : در حال حاضر ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین برای انتقال و اخذ سند در برنامه قرار دارد و سایر اراضی هم در در فرایند اداری قرار دارند تا به مرحله انتقال سند برسند . تا کنون سند بالغ بر ۵۰ درصد اراضی شناسایی شده  منتقل شده و مابقی اراضی نیز به ترتیب به مرحله اخذ سند خواهند رسید . کارگروهی مشترکی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان ملی زمین و مسکن تشکیل شده که در ادارات ثبت به پیگیری و رفع مشکلات این حوزه مشغولند .

    معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: بیشترین انتقال سند از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام شده که بالغ بر یک هزار و ۸۸۰ هکتار است .

    وی دستگاه دولتی دوم را وزارت علوم با ۵۵۳ هکتار زمین انتقال داده و وزارت نفت را سومین دستگاه دولتی با ۱۶۴ هکتار زمین اعلام کرد . استان ایلام دارای بیشترین اخذ سند زمین بر اساس ماده ۱۰ قاتون جهش تولید مسکن بوده و پس از آن استان‌های ایلام، البرز و اصفهان قرار دارند.




    مطالب مرتبط

    برگزاری میزگردهای تخصصی در حوزه املاک ، امور حقوقی ، واگذاری زمین ، فنی و مهندسی و همچنین بانک زمین از اهداف این همایش است . هم‌فکری و هم افزایی و تبادل اطلاعات و تجربیات در بین استان‌ها از مهم‌ترین عوامل برگزاری همایش منطقه‌ای در اردبیل است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن بر پایش و انتقال تجربیات مثبت استان‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد ...

    |

    سیاست ما در صیانت از اراضی دولتی به عنوان بخشی از بیت‌المال همواره بر اقدامات پیشگیرانه بوده که این امر با تلاش‌های همکاران‌مان در یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن میسر شده است .

    |

    در دولت سیزدهم توفیقات زیادی در بخش مسکن حاصل شده است . تاکنون بیش از ۴۸ هزار هکتار زمین به محدوده شهرها الحاق کردیم که این اقدام در دولت‌های قبلی بی‌سابقه بوده است .

    |

    تاکنون عملیات اجرایی بیش از ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده و این واحدها به محض تکمیل به متقاضیان تحویل داده خواهند شد .

    |

    نظرات کاربران