در حال بارگذاری ...
  • الحاق ۸۰۰ هکتار از اراضی حومه‌ ارومیه به محدوده‌ شهری

    مشکل برخی از تعاونی‌های مسکن اطراف شهر ارومیه بیش از ۳۰ سال بود وجود داشت و سال گذشته از معاونت مسکن و شهرسازی و معاونت حوزه‌ی باز آفرینی دعوت بعمل آمد تا از این مناطق بازدید نمایند و بر اساس بررسی های انجام گرفته و ضرورت بازنگری در طرح جامع ، ۲ سال قبل از اتمام طرح نسبت به انعقاد قرار داد با مشاور اقدام کردیم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت : سند میانکار طرح جامع تجدید نظر شهر ارومیه پس از طی مراحل کارشناسی و تصویب در استان در جلسه مورخه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شد .

    سید محسن حمزه‌لو ضمن تشکر از حمایت‌های مقام عالی استان و ریاست محترم کل دادگستری آذربایجان‌غربی ، در خصوص خبر فوق اظهار کرد: این طرح با حمایت و پشتیبانی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و اعضای محترم شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه روز دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح و مصوب شد و با این مصوبه الحاق حدود ۸۰۰ هکتار از اراضی حاشیه ارومیه تصویب شد و مشکلات اراضی چندین ساله اکثریت تعاونی‌های مسکن واقع در حومه شهر که سالیان متمادی چشم در حل مشکلات مذکور بودند و شهروندان قابل توجهی را شامل می‌شد، حل و فصل گردید .

    وی با اشاره به تصویب طرح جامع شهری ارومیه در شورای عالی معماری و شهرسازی ، گفت : مشکل برخی از تعاونی‌های مسکن اطراف شهر ارومیه بیش از ۳۰ سال بود وجود داشت و سال گذشته از معاونت مسکن و شهرسازی و معاونت حوزه‌ی باز آفرینی دعوت بعمل آمد تا از این مناطق بازدید نمایند و بر اساس بررسی های انجام گرفته و ضرورت بازنگری در طرح جامع ، ۲ سال قبل از اتمام طرح نسبت به انعقاد قرار داد با مشاور اقدام کردیم .

    حمزه‌لو افزود : سال گذشته با مشاور طرح جامع قرار داد بسته شد و پس از طی فرایند مطالعات توسط مشاور و برگزاری جلسات متعددِ کارشناسی نهایتا این طرح در کارگروه بررسی و تصویب شد .

    وی با تاکید بر اهمیت تصویب طرح جامع در راستای حل مشکلات شهری ، اظهار داشت : طرح جامع پس از تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه‌ استان به تهران ارسال شد که پس از برگزاری چند مرحله از جلسات کمیته فنی ، امروز ۳۰ آبان ماه در صحن شورای عالی معماری و شهرسازی این طرح میانگار مصوب شد . با تصویب طرح جامع در حدود ۸۰۰ هکتار از اراضی حومه‌ ارومیه به محدوده‌ی شهری الحاق شد . این برای ما بسیار حائز اهمیت بود .

    وی با بیان اهمیت ساماندهی ساخت و سازهای بدون مجوز در خارج از محدوده‌ شهری گفت : لازم به ذکر است؛ با تصویب طرح جامع بسیاری از ساخت و سازهایی که پیش از این در خارج از محدوده‌ شهری به صورت غیرمجاز انجام گرفته بود ، ساماندهی می‌شود و همچنین بسیاری از اراضی  ، متعلق به شرکت‌های تعاونی بر اساس ضوابط و مقررات به محدوده‌ شهری الحاق شد . همانطور که مستحضر هستید، در آخرین جلسه‌ برگزار شده ، تاکید استاندار، رییس کل دادگستری و رییس کل بازرسی استان و دادستان ، تسریع مشکلات شرکت‌های تعاونی بود که اکنون به موجب تصویب طرح جامع شهری ، مشکل بیش از ۲۵ شرکت تعاونی حل شد .

    وی در پایان با اشاره به ضرورت همکاری دستگاه‌های متولی در پیشبرد طرح جامع شهری گفت : همچنین امیدواریم با مساعدت مدیریت شهری در ادامه مشکلات حاشیه نشینی در اطراف ارومیه را حل کنیم .




    مطالب مرتبط

    توسعه شهری و اجرای طرح‌های مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری در شهرستان پیرانشهر از مسائل مورد توجه بوده که با جدیت دنبال می‌شود .

    |

    گسترش خدمات زیربنایی در محدوده‌های بازآفرینی شهری از مسائل مورد پیگیری بوده و توسعه این بخش نیازمند مشارکت و همکاری دستگاه‌های خدمات رسان و شهرداری‌ها و همچنین همکاری مردم است .

    |

    پروژه سه هزار و ۴۰۰ واحد مسکن از طرح های نهضت ملی مسکن در زمین ۸۰ هکتاری در دست اجراست و باید روند اجرایی این طرح تسریع یابد . طرح ۷۸۸ خودمالکی مسکن در شهر جدید گلمان نیز در دست اجراست که در حال حاضر ۴۴۰ واحد از این طرح به اتمام رسیده است .

    |

    با توجه به رشد محدوده محلات هدف و جمعیت ساکن در آنها ، این اداره کل با همکاری دستگاه‌های دخیل در برنامه اقدام مشترک در شهرهای ارومیه ، بوکان ، پیرانشهر ، خوی ، سردشت ، سلماس ، مهاباد و میاندوآب نسبت به بازبینی برنامه اقدام مشترک اقدام نموده که در نهایت ۵۷۲ پروژه به اعتبار بالغ ...

    |

    تعداد ۵ پروژه بازآفرینی شهری باقیمانده نیز در سال جاری اتمام می‌شود و به بهره برداری خواهد رسید . پروژه‌های بازآفرینی شهری در شهرهای ارومیه ، خوی ، بوکان ، میاندوآب ، پیرانشهر ، سردشت و مهاباد اجرا شده‌ است .

    |

    نظرات کاربران