در حال بارگذاری ...
  • طرح تفصیلی ۱۱ شهر استان اصفهان در مرحله ابلاغ قرار دارد

    طرح‌ های جامع اولین سطح از طرح های توسعه شهری هستند که با یک افق بلند مدت ۱۰ تا ۱۵ ساله نحوه استفاده از زمین برای کاربری های مختلف در محدوده و حریم شهر را تعیین کرده و اولویت مناطق را از نظر بهسازی و نوسازی مشخص می‌کنند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه طرح تفصیلی ۱۱ شهر استان در کمیسیون ماده پنج به تصویب رسیده و فرآیند قانونی ابلاغ آن‌ها در حال انجام است گفت : مرحله اول طرح تفصیلی ۲۵ شهر دیگر اتمام یافته و در دستور کار جهت عقد قرارداد مرحله دوم است .

    علیرضا قاری قرآن در خصوص وضعیت طرح‌های توسعه شهری و فراشهری استان اصفهان اظهار داشت : در حال حاضر استان اصفهان با دارا بودن ۱۱۴ شهر از بزرگترین نظام سکونتگاهی و شبکه شهری در بین استان‌های کشور برخوردار است ، همچنین این استان دارای تنوع کاملی از سلسله مراتب طرح‌های توسعه فرا شهری و شهری است . طرح های توسعه فراشهری طرح‌هایی هستند که سیاست های توزیع جمعیت، فعالیت و همچنین پهنه های عملکردی و کاربری اراضی را در سطوح ناحیه ، منطقه و مجموعه‌های شهری تعیین و ضوابط مربوط به نحوه استفاده از آن پهنه‌های سرزمینی را مشخص می‌کنند .  

    مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت : طرح‌ های جامع اولین سطح از طرح های توسعه شهری هستند که با یک افق بلند مدت ۱۰ تا ۱۵ ساله نحوه استفاده از زمین برای کاربری های مختلف در محدوده و حریم شهر را تعیین کرده و اولویت مناطق را از نظر بهسازی و نوسازی مشخص می‌کنند . طرح های تفصیلی در چارچوب اسناد و ضوابط طرح های جامع و بر اساس حدود ثبتی و ملکی ، وضعیت دقیق کابری ها ، تراکم ها و گذرها را در سطح شهر و به تفکیک محلات واقع در آن مشخص کرده و اولویت‌های مربوط به نوسازی و بهسازی را تعیین می‌کنند .  

    قاری قرآن عنوان کرد : در استان اصفهان طرح تفصیلی ۳۰ شهر ابلاغ شده که از این تعداد، ۱۳ طرح آن مربوط به بعد از سال ۱۳۹۷ است . طرح تفصیلی ۱۱ شهر در کمیسیون ماده پنج موضوع قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسیده و فرآیند قانونی ابلاغ آن‌ها در حال انجام است. همچنین مراحل تهیه طرح تفصیلی ۱۶ شهر استان نیز پایان یافته و در دستور کار بررسی در جلسات آتی کمیسیون ماده پنج قرار دارد .  

    مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان عنوان کرد : مرحله اول طرح تفصیلی ۲۵ شهر دیگر اتمام یافته و در دستور کار جهت عقد قرارداد مرحله دوم بوده و طرح تفصیلی سه شهر به دلیل مشکلات نقشه پایه و یا عدم همکاری شهرداری متوقف شده است .  

    وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود قرارداد طرح تفصیلی ۱۵ شهر دیگر استان طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲  منعقد شود اذعان داشت : علاوه بر این موارد ، بازنگری طرح جامع شهرهای اصفهان ، مبارکه ، نائین ، نطنز و فریدونشهر با رویکردهای نوین و بازآفرینی شهری در دست تهیه است . با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۲ همه شهرهای مشمول نظام طرح‌های جامع و تفصیلی استان به تعداد ۱۰۰ شهر از طرح تفصیلی مصوب برخوردار می‌شوند .  




    مطالب مرتبط

    برای تعداد ۱۹ طرح تفصیلی شامل شهرهای اژیه ، تودشک ، محمدآباد ، ورزنه ، کمشچه ، بویین میاندشت ، عسگران ، وزوان ، چرمهین ، خالدآباد ، نیک آباد ، طالخونچه ، نصرآباد ، دیزیچه ، خمینی شهر ، گز ، محمدآباد ، قهدریجان و گلپایگان ، مرحله اول آن ها تهیه شده و قابل طرح در کمیسیون ماده ۵ است ...

    |

    جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان کاملاً مشخص است لذا هر تصمیمی که در این کمیسیون گرفته می‌شود تمام اعضا و دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای کامل آن هستند .

    |

    طرح تفصیلی ۱۰ شهر در کمیسیون ماده ۵ موضوع قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسیده که فرآیند قانونی ابلاغ آن در حال اجراست .

    |

    طرح‌های تفصیلی در چارچوب اسناد و ضوابط طرح‌های جامع و بر اساس حدود ثبتی و ملکی ، وضعیت دقیق کاربری ها ، تراکم‌ها و گذرها را در سطح شهر و به تفکیک محلات واقع در آن مشخص کرده و اولویت‌های مربوط به نوسازی و بهسازی را تعیین می‌کنند .

    |

    در کل استان زمین مورد نیاز برای بالغ بر ۱۴۵ هزار واحد تامین شد که برای حدود ۷۰ هزار واحد آن با پیگیری‌هایی که بعمل آمد مصوبه شورای برنامه ریزی استان برای ۸۰۰ هکتار زمین اخذ شد .

    |

    نظرات کاربران