در حال بارگذاری ...

راهی جز تعیین روش‌های تامین مالی برای ساخت مسکن نداریم

مهندس زبده و انقلابی و تکنسین فنی داریم ؛ اما چرا مسکن ساخته نمی‌شود ؟ ، آیا می‌توان با ردیف اعتباری موجود خانه ساخت ؟ ؛ ۴ میلیون مسکن با متراژ ۱۰۰ متر برای هر واحد ، معادل ۴۰۰ میلیون متر مربع مسکن است که ساخت آن متری ۷ میلیون نیاز مالی داریم که حدود ۲ هزار و ۸۰۰ همت خواهد شد ؛ همین الان بودجه کل کشور چقدر است ؟ ، ۲ برابر بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۱ برای ساخت مسکن پول نیاز داریم .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی بحران اصلی در وزارت راه و شهرسازی را «روش‌های جدید تامین مالی» برای اجرا و تکمیل پروژه‌ها دانست و گفت : ۵۰ درصد وقت ما در این وزارتخانه برای ساخت مسکن صرف خواهد شد تمام تیم را تجهیز می‌کنیم .

مهرداد بذرپاش در جلسه رای اعتماد خود در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: پنج صنعت بزرگ که وزارت راه و شهرسازی مدیریت آن را برعهده دارد با بحران فرسودگی دست به گریبان است .

هزینه ساخت ۴ میلیون مسکن تقریباً دو برابر بودجه کل کشور

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد : راهی جز پیدا کردن روش‌های تامین مالی ندارم، این تخصص چه کسی است ؟ ، چه روش و افرادی را طلب می‌کند ؟ روش‌های جدید تامین منابع مالی چه مصوباتی را می‌خواهد ؛ مثلاً همین ۴ میلیون مسکنی که در قانون جهش تصویب شده است ؟

وی با طرح این سوال که آیا الان در کشور برای ساخت ۴ میلیون مشکل مهندس داریم ؟ ، گفت : مهندس زبده و انقلابی و تکنسین فنی داریم ؛ اما چرا مسکن ساخته نمی‌شود ؟ ، آیا می‌توان با ردیف اعتباری موجود خانه ساخت ؟ ؛ ۴ میلیون مسکن با متراژ ۱۰۰ متر برای هر واحد ، معادل ۴۰۰ میلیون متر مربع مسکن است که ساخت آن متری ۷ میلیون نیاز مالی داریم که حدود ۲ هزار و ۸۰۰ همت خواهد شد ؛ همین الان بودجه کل کشور چقدر است ؟ ، ۲ برابر بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۱ برای ساخت مسکن پول نیاز داریم .

بذرپاش گفت : وزارت راه و شهرسازی برای تامین منابع مالی ۲ هزار و ۸۰۰ همت چه کاری انجام دهد ؟ ؛ مجلس حتماً وقتی قانون جهش تولید مسکن را تصویب کرد، این منابع را در نظر داشته است .

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی وزارتخانه امید است ، اضافه کرد : در صنعت هوایی هم باید چه استراتژی داشته باشیم ؟ ، آیا هواپیما بسازیم یا بخریم ، اصلاً در شرایط تحریمی می‌شود هواپیما خرید یا نه ؟ ؛ اینها سوالات موجود در این صنعت است . اینکه اعلام می‌کنم همه در یک کشتی نشسته‌ایم ، فکر نکنید از ساخت مسکن کوتاه بیایم، مجلس می‌تواند بگوید مقصر دولت است همه ما یکی هستیم .

مشکل احتکار زمین است

وی اضافه کرد : مشکل احتکار زمین است . قیمت ملک در حال افزایش است و دلیل آن احتکار غیر قابل قبول زمین در اطراف شهرها است . وقتی می‌توانیم الحاق به محدوده داشته باشیم ، چرا انجام ندهیم . این نسخه بنده برای همه شهرها نیست و متوجه هستم روستا به روستا الگو فرق دارد .

بذرپاش سه عامل زمین ، قیمت ساخت و ارزش افزوده را در محاسبه ساخت مسکن در نظر گرفت و گفت : دولت وظیفه حذف قیمت زمین را داشت ؛ اما قیمت ساخت مسکن از چه روشی تامین شود ؟ ، ما راه واگذاری زمین و تحویل زمین رایگان به انبوه‌سازان بزرگ که توان ساخت را دارند، در برنامه داریم . بعد دولت با انتشار اوراق می‌تواند تبادل مالی با پیمانکار بزرگ داشته باشد . نوسازی بافت فرسوده و روستایی نیز در اولویت است .

او گفت : با آسان سازی فرایند مجوزها می‌توانیم بار ساخت مسکن تعهد شده در قانون را بکاهیم و توسط شهرداری انجام دهیم ؛ در واقع تسهیل ساخت توسط شهرداری و ساخت خودمالکی مدنظر ما است .

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سمت تقاضا و سهم آورده متقاضی در حال حاضر نشان دهنده واقعیت است ، گفت : ۳۰۰ هزار نفر برای نهضت ملی مسکن وجه واریز کردند اما متقاضی برای نهضت ملی مسکن وجود ندارد . وقتی هر واحد طرح نهضت ملی مسکن ۷۰۰ میلیون تومان تمام شود ، باید سهم آورده متقاضیان به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون افزایش یابد ؛ حال آیا دهک پایین درآمدی می‌توانند در این طرح مشارکت کند ؟ در حالی که مردم نمی‌توانند ۵۰۰ میلیون اولیه نهضت ملی مسکن را بیاورند و دلیل عدم استقبال همین بود ؛ باید طرف تقاضا تقویت شود و ظرفیت جذب وجود داشته باشد .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رضا انجم‌شعاع با حکمی از سوی وزیر راه و شهرسازی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی شد . ...

|

در کمیسیون ماده پنج استان یک ضرب الاجل برای مالکان این اراضی در نظر گرفته شده که چنانچه پیش از موعد مقرر نسبت به دریافت پروانه از شهرداری و احداث بنا اقدام کنند ، زمین آن‌ها از طرح خارج خواهد شد .

|

از ۱۹۰۳۷۳ متقاضی تایید نهایی شده نهضت ملی مسکن تاکنون برای ۱۱۹۶۰۲ متقاضی افتتاح حساب انجام شده و به پروژه های مسکن تهران متصل شده اند که شامل پروژه های اداره کل راه و شهرسازی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرهای جدید پرند و پردیس می‌شود .

|

تسلط وی به حوزه شهرسازی که از معضلات و نیازهای اساسی جامعه ایران است ، احتمال دریافت رأی اعتماد از مجلس بالا می‌برد ضمن اینکه با انتخاب یک قائم مقام مسلط برای بخش راه و ترابری ، نگرانی دلسوزان برای ضعف این بخش از وزارتخانه نیز برطرف خواهد شد .

|

         

|

نظرات کاربران