در حال بارگذاری ...

برنامه جامع بازآفرینی استان‌ها با اولویت نوسازی مسکن تدوین می‌شود

با توجه به تعداد بالای بناهای ناپایدار چاره‌ای جز مردمی‌سازی نداریم و ساکنان ، مالکان ، سازنده‌ها و همه دستگاه‌هایی که می‌توانند کمک کننده باشند باید پای کار بیایند .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن اعلام جزئیات برنامه‌های رویداد «بم برای ایران قوی ، سفیر نوسازی می‌شود» از تدوین برنامه جامع بازآفرینی استان‌ها با اولویت نوسازی مسکن خبر داد .

جلسه هم‌اندیشی آموزه‌های بم به ریاست محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد . این شرکت در نظر دارد به مناسبت پنجم دی ماه «روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» رویدادی به منظور بهره‌گیری از آموزه‌های زلزله بم و با هدف ترویج فرهنگ نوسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی مردمی واحدهای فرسوده و لرزان در شهرها و محلات هدف در روزهای سوم تا پنجم دی برگزار کند .

ضروت مقاوم‌سازی و نوسازی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار کشور

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه‌ای که به منظور تشریح برنامه‌های این رویداد برگزار شد ، با اشاره به این که در کشور ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار وجود دارد ، تصریح کرد : با توجه به تعداد بالای بناهای ناپایدار چاره‌ای جز مردمی‌سازی نداریم و ساکنان ، مالکان ، سازنده‌ها و همه دستگاه‌هایی که می‌توانند کمک کننده باشند باید پای کار بیایند .

ضرورت تسریع در سرعت نوسازی واحدهای فرسوده شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بسیاری از مالکان و ساکنان این بافت‌ها کسانی هستند که توان مالی لازم برای نوسازی را ندارند ، تصریح کرد : نگاه استراتژیک این است که انگیزه و توان لازم را در مردم ایجاد کرده و موانع را از سر راه برداریم ، طی این سال‌ها سخت‌گیری‌های بیش از اندازه باعث شد سرعت نوسازی کند شود ، اکنون وظیفه ما این است که روند نوسازی را شتاب بخشیده و خطر سقف‌های لرزان را کاهش دهیم .

انتخاب ۱۰۰ شهر بزرگ برای رویداد درس‌آموزه‌های زلزله بم

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که می‌توان از ظرفیت بم برای بیدارباش و هوشیار کردن ساکنان و تمام عوامل مرتبط استفاده کنیم ، اظهار کرد : علی‌رغم فعالیت‌های صورت گرفته از زمان زلزله بم هنوز آثار زلزله در شهر وجود دارد ، بنابراین به دنبال این هستیم که یک جریان فرهنگی را راه‌اندازی کنیم تا در طول سال ادامه داشته باشد . برای برگزاری این رویداد ۱۰۰ شهر بزرگ در کشور انتخاب شده‌اند و طی این پویش در هر سه روز سه جلسه مختلف در هر شهر برگزار خواهد شد .

آئینی ادامه داد : در جلسه اول رویداد بم ، جلسه‌ای با مدیران شهری و اعضای ستاد بازآفرینی شهرستان جهت تبیین و توجیه اهمیت موضوع برگزار خواهد شد ، هدف این است به این مدیران یادآوری کنیم حاصل تلاش‌های آنها حتی اگر منجر به نجات جان یک نفر شود، کار بزرگی است ، هر چند معتقدیم این رویداد آثار وسیعی در حوزه نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده خواهد داشت .

برنامه جامع بازآفرینی استان‌ها با اولویت نوسازی مسکن در همکاری با استانداران تدوین می‌شود

او با اشاره به اولین مصوبه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در دولت سیزدهم، گفت: بر اساس این مصوبه استانداران مکلف شده‌اند برنامه جامع بازآفرینی استان را با اولویت نوسازی مسکن تدوین کنند . این جلسه دو محور اساسی دارد که اولین آن پرداختن به آثار اجتماعی و عاطفی است و در بخش دیگر، سفیران نوسازی که از شرکت بازآفرینی شهری ایران به شهرهای منتخب می‌روند در خصوص تهیه برنامه جامع بازآفرینی شهری اطلاعات لازم را به مدیران ارایه می‌کنند .

آئینی با بیان این که جلسه دوم با سازندگان خواهد بود، توضیح داد: در این جلسه از تمام سازندگانی که تجربه کار در بافت‌های فرسوده را دارند یا علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه هستند دعوت می‌شود و در خصوص مسوولیت اجتماعی که بر عهده آن‌هاست و نیز بر رعایت مقررات ملی ساختمان برای حفظ جان ساکنان تاکید خواهد شد .

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد : جلسه سوم نیز با حضور شهروندان ساکن در محلات بافت فرسوده برگزار و اطلاع‎رسانی لازم در این خصوص انجام خواهد شد . واقعیت این است ؛ مردم باید به این باور برسند که خانه‌هایشان مقاوم شود ، در غیر این صورت نمی‌توان کار زیادی از پیش برد. همچنین در این مسیر می‌توان از امکانات موجود در طرح «توسعه و تحول اجتماع‌محور در ۲۰۲۰ محله کمتر ‌برخوردار» نیز استفاده کرد و جلسات را در خانه‌های هلال یا امداد و با کمک شهرداران کوچه‌ها برگزار و شهروندان را از حقوقشان آگاه کرد .




مطالب مرتبط

جهش چشمگیر میزان نوسازی مردمی مسکن نسبت به سنوات گذشته و پیشبرد پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی شامل مدارس ، درمانگاه‌ها و کتابخانه‌ها در بافت‌های فرسوده و به ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله این اقدامات مهم محسوب می‌شود .

|

وزیر راه و شهرسازی همواره بر همکاری با شهرداری‌ها تاکید دارد و از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی یاد می‌کند . در دولت سیزدهم همکاری و ارتباط تنگاتنگی بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری‌های سراسر کشور به وجود آمد و در این دوره شهرداری‌ها با ...

|

اجرای مصوبه تامین مالی مرمت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های تاریخی نیازمند ضوابط شهرسازانه‌ای بود تا کار را تسهیل کند و مصوبه راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی - فرهنگی کشور که در پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری به ...

|

راهکار رفع معضل این مناطق ، جلوگیری از مهاجرت نیست، چراکه مهاجرت همواره وجود داشته و نمی‌توان کسی را مجبور کرد در جایی که تمایل ندارد ، زندگی کند . راهکار این معضل مدیریت و کنترل آن است که در دهه‌های گذشته این کار انجام نشده است و امروز شاهد گسترش محلات کم‌برخورداریم .

|

تسهیل و تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود . ما در بافت فرسوده ، با یک تیر چند نشان می‌زنیم ؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن ...

|

نظرات کاربران