تاکید بر ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی دارای شرایط مناسب
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه بررسی پیشنویس نهایی سند توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی بر ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی دارای شرایط مناسب زندگی تاکید کرد.
محمد آئینی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه بررسی پیشنویس نهایی سند توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی گفت: در سند ملی باید همه سیاستهای مربوط به نوسازی، مقاومسازی و بهسازی بافتهای ناکارآمد لحاظ شود .
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یکی از ایرادات وارده به پیشنویس این سند را دستاندازی به اراضی ملی برشمرد و اظهار کرد : سند بر اساس دو موضوع مهم پیشگیری و پیشنگری تعریف شده و واقعیت این است که برخی سکونتگاههای غیررسمی که بیش از ۴۰ سال قدمت دارند، باید ساماندهی شوند و نمیتوان ساکنان آنها را به حال خود رها کرد، در این سند بر ساماندهی سکونتگاههایی که مانعی برای زیست انسانی ندارند، تاکید شده است .
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازدید اخیرش از دو سکونتگاه غیررسمی پیچ آشوری و کارخانه نمک در ایلام گفت : هر چند این دو محله هنوز به عنوان سکونتگاه غیررسمی مصوب نشدهاند اما خدمات آب و برق و گاز دریافت کرده بودند و در نتیجه باید خدمات دیگر مانند مدرسه و درمانگاه نیز به آنها ارایه شود.
در ادامه این جلسه حمید رمضانی نماینده پژوهشکده فرهنگ ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی و مسوول تدوین پیشنویس سند توضیحاتی در خصوص سوالات پیش آمده در پیشنویس نهایی سند توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی ارایه کرد و با اشاره به این که ساختار این سند برآمده از اسناد راهبردی کشور است ، توضیح داد : وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران تجربه تصویب دو سند ملی را راهبردی را دارد و در ۹ جلسه در کمیسیونهای تخصصی امور زیربنایی خط به خط این موضوعات مورد بررسی قرار گرفتهاند.
وی ادامه داد : سند مذکور رویکرد مساله شناسانه دارد و بعد از دو دهه تجربه نظاممند با بررسی عمیق و طی مشورت با چهار گروه شامل مدیران و کارشناسان، دانشگاهیان و صاحبنظران ، حرفه ورزان و مشاوران و تسهیلگران و کنشگران محلی پیش ، حین و بعد از تهیه سند تدوین شده است . از نمایندگان نهادهای حاضر در جلسه میخواهم ما را یاری کنند تا هر چه زودتر این سند به تصویب برسد .
به گفته رمضانی برای تدوین این سند بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ دقیقه مصاحبه عمیق با نمایندگان دستگاهها در ارتباط با چرایی عملیاتی نشدن سندهای قبلی انجام شده است که مهمترین دلایل نبود مدیریت یکپارچه و ضمانت اجرایی مصوبات بود، در نهایت به یک الگوی نهادی رسیدیم و بر اساس آن نقش دستگاهها در چهارچوب یک اقدام مشترک تعریف شده است و شاید بتوان گفت برای اولین بار در یک سند راهبردی تا سطح برنامه پیش رفته و نقش دستگاهها مشخص شده است . موضوع پیشگیری و پیشنگری در این سند بسیار پررنگ شده زیرا تاکنون راهبرد و سیاست خاصی برای این امر در نظر گرفته نشده یا به نتیجه مطلوب نرسیده است .
در ادامه جلسه بندهای مصوبه قرائت و حاضران درباره این بندها بحث و تبادل نظر کردند و بعد از رای گیری تغییراتی در مصوبه صورت گرفت .
در این جلسه سیدالمسلم سید الحسینی عضو هیات مدیره و راهبر فنی و نظارت شرکت ، حمید رمضانی نماینده پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی و مسوول تدوین پیشنویس سند ، نماینده وزارت نیرو، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان صنایع کوچک و معاون اجرایی نهاد ریاست جمهوی و جمعی از مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران حضور داشتند .