در حال بارگذاری ...
  • احیای بافت فرسوده هرمزگان تنها با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان ، بخش خصوصی و مردم امکان پذیر است

    موضوع نوسازی در حوزه بازآفرینی شهری یک کار اولویت دار و فوری به شمار می آید و تجارب گذشته نشان داده دولت ها و شهرداری ها به تنهایی قادر به نوسازی این حجم از بافت ناکارآمد شهرها نیستند و باید با مشارکت بخش خصوصی ، شرکت های دانش بنیان و مردم این کار انجام شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان گفت : دولت ها و شهرداری ها به تنهایی قادر به نوسازی این حجم از بافت ناکارآمد شهرها نیستند و باید با مشارکت بخش خصوصی ، شرکت های دانش بنیان و مردم این کار انجام شود .

    عباس کمالی در همایش آموزه های زلزله بم گفت : هرمزگان به واسطه قرار گیری در مرز جغرافیای قسمت های مختلف زمین ساختی از جمله مکران ، زاگرس و ایران مرکزی باعث تغییر و تنوع زیادی در لرزه خیزی است . علاوه بر گسل های متعدد این استان پیوسته در معرض زلزله های بزرگ و کوچک بوده که بعضا در مواردی باعث خسارات مالی و جانی بسیاری شده است لذا در حال حاضر پیشگیری ، نوسازی و مقاوم سازی واحد های مسکونی فرسوده بهترین راهکار است .

    مدیرکل راه و شهرسازی تصریح کرد : بافت ناکارآمد در شهر بندرعباس بالغ بر ۴۰ درصد را شامل می شود از این رو به جهت جلوگیری از بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی در حاشیه شهرها ، یک همت ویژه از سوی ساکنین و سازندگان و سایر دستگاه ها را طلب می کند .

    کمالی اضافه کرد : یکی از اهداف این رویداد ملی ، در خصوص بسته تشویقی شهرسازانه است که حدود دو ماه پیش از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده و به اطلاع شهرداران نیز رسیده است ، این بسته برای چهار گروه که اقدام به نوسازی در بافت های فرسوده می کنند ، دیده شده و برای هر گروه مشوق های مختلفی از جمله اعطای حداکثر دو طبقه تشویقی در نظر گرفته است .

    وی با بیان اینکه نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی هزینه بر و زمان بر است ، گفت : با اتخاذ ساز و کارهای مناسب و کم هزینه مانند استفاده از فناوری های نوین ساختمانی و با همکاری شرکت های دانش بنیان در بخش ساخت و ساز می توان این امر را تسریع کرد .

    مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان با اشاره به اینکه احیای بافت فرسوده تنها با مشارکت شرکت های دانش بیان و بخش خصوصی امکان پذیر است ، اظهار داشت : موضوع نوسازی در حوزه بازآفرینی شهری یک کار اولویت دار و فوری به شمار می آید و تجارب گذشته نشان داده دولت ها و شهرداری ها به تنهایی قادر به نوسازی این حجم از بافت ناکارآمد شهرها نیستند و باید با مشارکت بخش خصوصی ، شرکت های دانش بنیان و مردم این کار انجام شود .

    وی با اشاره به طراحی ساز و کار مناسب برای پاسخ به نیاز تامین مالی در جهت احیای بافت های ناکارآمد ، گفت : تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده ذیل طرح نهضت ملی مسکن است و بانک ها مکلفند بدون لحاظ شرایط چهارگانه طرح نهضت ملی مسکن مثل فرم "ج" و سکونت ۵ ساله، وام را پرداخت کنند ، همچنین تخفیفات حداقل ۵۰ درصد تا ۱۰۰ درصد جهت عوارض پروانه و تراکم ساخت نیز در نظر گرفته شده است .




    مطالب مرتبط

    تاکنون برای ۵۸ هزار و ۹۲۸ واحد زمین اختصاص یافته ، تعداد ۲۳ هزار و ۵۰۴ واحد دارای قرارداد ساخت و ۹ هزار و ۹۲۵ واحد دارای قرارداد مشارکت مدنی است .

    |

    به لطف خدا پرداخت تخفیفات صدور پروانه در بافت های فرسوده شهری بالغ بر ۳۹۷ میلیارد ریال در ۳۹ شهر استان انجام شده است . تعریف پروژهای عمرانی نوسازی و ساماندهی بافت، از محل پرداخت تخفیف عوارض بافت فرسوده با مشارکت شهرداری ها با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۱۹۱ میلیارد ریال از دیگر ...

    |

    تامین زمین برای ۱۷ هزار و ۶۱۹ واحد به وسعت ۲۰۶ هکتار انجام شده و شاهد کمبود ۱۳۰ هکتاری زمین جهت احداث حدود ۱۱ هزار واحد دیگر هستیم ؛ البته براساس توافق صورت گرفته با سایر دستگاه ها از جمله جهاد کشاورزی ، کمیته امداد ، سپاه ، منابع طبیعی و آبخیزداری و ... ، ۱۹۸ هکتار زمین برای طرح ...

    |

    با توجه به تأکید استاندار بر عمل کردن دستگاه‌های اجرایی به تعهدات خود طبق نشست‌های پیشین ، در هفت روز آینده باید تکلیف ۵۱ روستای بلاتکلیف در شهرستان‌های میناب ، بندرعباس ، بندر خمیر ، سیریک و رودان برای تأمین زمین مشخص شود .

    |

    تصویب طرح تفکیکی اصلاحی پروژه نهضت ملی شهر قرق و افزایش طبقات پروژه‌های مسکن محرومین و نهضت ملی مسکن در شهر نوده خاندوز از دیگر مصوبات کمیسیون ماده پنج استان در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گلستان بود .

    |

    نظرات کاربران