در حال بارگذاری ...
  • بافت‌های فرسوده شهری امکان بسیار خوبی برای تامین مسکن است

    در هر گونه‌ای از بافت احتیاج به سیاست‌های خاصی برای اقدام است . در رابطه با بافت‌فرسوده شهری نیاز به سیاست‌گذاری توام با ابتکار ، شجاعت و جرعت است لذا از سنوات قبل به این موضوع ورود پیدا کردیم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مشاور حوزه نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری گفت : هر یک واحد فرسوده‌ای که نوسازی می‌شود می‌تواند دو برابر آن را وارد چرخه تولید مسکن کند .

    در دومین روز از پویش جهادی «سفیران نوسازی بم برای ایران قوی» ، نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم در شهر کاشان همزمان با دیگر شهرهای کشور در محل شهرداری این شهر با حضور مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد .  

    زهرا اسکندری مشاور حوزه نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری در این جلسه اظهار کرد : هدف از این نشست تخصصی ، استفاده از تجربه زلزله بم ، توجه جدی‌تر به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و تنظیم برنامه‌های این حوزه به شیوه عملیاتی است .  

    وی با اشاره به مواجه بودن کشور ایران با مسائل بحران‌های طبیعی اذعان داشت : برای این موضوع نیاز به برنامه مشخصی است .  

    مشاور حوزه نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری با بیان اینکه در کشور چهار گونه بافت مطابق با مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور موجود است گفت : این بافت‌ها غیررسمی ، تاریخی ، فرسوده و محدوده‌های ساخته شده در قسمت‌های پرخطر را شامل می‌شود .  

    وی عنوان کرد : از نظر تراکم جمعیتی براساس مطالعات انجام شده تا زمان جمع بندی ، در بافت فرسوده حدود ۱۱ میلیون نفر ، در بافت تاریخی حدود سه میلیون نفر و در سکونتگاه‌های غیررسمی نیز حدود هفت میلیون نفر ، ساکن هستند . ساکنین در این مناطق ۳۳ درصد از جمعیت‌ شهرها را در بر می‌گیرند همچنین ۲۳ درصد مساحت شهرها جزء مناطق ناکارآمد است .  

    وی با بیان اینکه ۴۹ درصد از ابنیه در شهرها ناپایدار هستند گفت : در هر گونه‌ای از بافت احتیاج به سیاست‌های خاصی برای اقدام است . در رابطه با بافت‌فرسوده شهری نیاز به سیاست‌گذاری توام با ابتکار ، شجاعت و جرعت است لذا از سنوات قبل به این موضوع ورود پیدا کردیم .  

    وی با بیان اینکه کاشان در حوزه بافت تاریخی توفیقاتی داشته است تصریح کرد : این شهرستان در زمینه سامان دادن به اسکان غیررسمی و ساماندهی به بافت‌های فرسوده احتیاج به کار بسیار زیادی دارد . این اقدام، کاری چند وجهی است که می‌بایست به تمامی بخش‌ها توجه شود تا با مشکل مواجه نشود .  

    وی با اشاره به اینکه بافت‌های فرسوده امکان بسیار خوبی برای تامین مسکن است گفت : هر یک واحد فرسوده‌ای که نوسازی می‌شود می‌توان دو برابر آن واحد را وارد چرخه تولید مسکن کرد .  

    مشاور حوزه نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری در خصوص وام نوسازی مسکن خاطرنشان کرد : این تسهیلات برای شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت، ۴۰۰ میلیون تومان ، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است . 




    مطالب مرتبط

    سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

    |

    در حال حاضر حدود ۱۲ پروژه فعال بازآفرینی در استان اصفهان اعم از احداث مساجد ، روکش آسفالت ، احداث مدرسه ، مرمت بناهای تاریخی ، احداث سراهای محله و طرح‌های مطالعاتی با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در حال انجام است .

    |

    افزایش کیفیت زندگی شهری در بافت فرسوده شهر تبریز یکی از اهداف بازآفرینی شهری در این شهر به شمار می‌رود و دو پروژه آیمان و شهرک جوانان تبریز از مصادیق این مهم تلقی می‌شوند .

    |

    از مزایای دریافت سند در سکونتگاه‌های غیر رسمی می‌توان به امکان استفاده از سند به‌عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات نوسازی مسکن اشاره کرد .

    |

    بررسی پیشنهادات شهرداری بیرجند در ظرفیت سنجی و جمعیت پذیری سایر فضاهای موجود شهری جهت اسکان اضطراری از جمله پارک جنگلی شهر بیرجند از دیگر موضوعات بررسی شده در این جلسه بود که مقرر شد موضوع ظرفیت سنجی و جمعیت پذیری توسط هلال احمر استان انجام شود .

    |

    نظرات کاربران