در حال بارگذاری ...
  • تسهیل‌گری برای ارتقا کیفی زندگی ساکنان در بافت فرسوده شهری

    حدود ۲۰ میلیون نفر از شهروندان در شهرها درگیر بافت‌های فرسوده ، میانی ، تاریخی ، حاشیه‌ای و به نوعی بدمسکنی هستند که همین یک دلیل برای توجه به این حوزه کافی است . علاوه بر اینکه جان شهروندان ساکن در این بافت‌ها در معرض خطر است ، کرامت آن‌ها نیز به دلیل وجود ناهنجاری‌ها خدشه‌دار می‌شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جانشین استاندار اصفهان در امور بازآفرینی شهری ، در نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم تاکید کرد : بازآفرینی شهری فقط به معنای ساخت‌وساز مسکن نیست، بلکه برای ارتقا کیفی زندگی مردم باید در حوزه اشتغال و مسائل اجتماعی تسهیل‌گری کنیم .

    مصطفی خضری معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری اصفهان و جانشین استاندار اصفهان در امور محرومیت‌زدایی ، توانمندسازی و بازآفرینی شهری در نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم در اصفهان اظهار داشت : این گردهمایی به جهت درس آموزی از اتفاقات هم برای مردم و هم مدیران شهری است تا به طور جدی در راستای بازآفرینی شهری و نوسازی کالبدی محلات هدف گام بردارند .  

    وی در خصوص میزان تاثیرگذاری این نشست‌ها بیان داشت : اولاً این جلسات یادآوری می‌کند که خطری در کمین شهروندان محلات بافت‌فرسوده است تا گَرد فراموشی بر این حادثه غمبار ننشیند و همچنین ما را رهنمود می‌کند برای اقدامات جدی‌تر و برنامه‌های موثر بیشتر پیرامون نوسازی و بهسازی ، لذا از این رو این جلسات به شیوه تذکری خوب بنظر می‌رسد .  

    جانشین استاندار اصفهان در امور محرومیت‌زدایی ، توانمندسازی و بازآفرینی شهری با بیان اینکه مردم می‌بایست در زمینه نوسازی و بهسازی اهتمام ویژه داشته باشند گفت : متولیان وظیفه سنگین‌تری دارند و می‌بایست بسترسازی کنند کار بازآفرینی را تا شاهد محلات بهتری باشیم . موضوع بازآفرینی شهری و مخاطبان و ذی‌نفعان آن مهم‌ترین مسئله کشور است ، از این رو باید به این موضوع بیشتر از ساختارهای اداری ، اجرایی و به دور از نگاه نمایشی بپردازیم .  

    خضری با بیان اینکه می‌بایست از حادثه زلزله بم درس بگیریم ، ادامه داد : حدود ۲۰ میلیون نفر از شهروندان در شهرها درگیر بافت‌های فرسوده ، میانی ، تاریخی ، حاشیه‌ای و به نوعی بدمسکنی هستند که همین یک دلیل برای توجه به این حوزه کافی است . علاوه بر اینکه جان شهروندان ساکن در این بافت‌ها در معرض خطر است ، کرامت آن‌ها نیز به دلیل وجود ناهنجاری‌ها خدشه‌دار می‌شود .  

    جانشین استاندار اصفهان در امور محرومیت‌زدایی ، توانمندسازی و بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه در ماده ۱۱۱ قانون شهرداری‌ها که دهه ۴۰ تصویب شده ، از این محلات به محله‌های قدیمی و غیربهداشتی یاد شده است ، خاطرنشان کرد : این محلات به دلیل بی‌توجهی دولت‌ها و شهرداری‌ها شکل گرفته است ، بنابراین اطلاق چنین عنوانی به این محلات خوب نیست ، هر چند در بلندمدت این عنوان تغییر کرده است، اما کافی نیست . طرح بازآفرینی شهری دارای ارکانی است که مهم‌ترین رکن آن مردم هستند ، در حالی‌که به این رکن مهم توجه نمی‌شود . 

    خضری با بیان اینکه هر گونه برنامه‌ریزی در این حوزه باید برای مردم و ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها باشد ، ادامه داد : بازآفرینی شهری فقط به معنای ساخت‌وساز مسکن نیست، بلکه برای ارتقای کیفی زندگی مردم باید در حوزه اشتغال و مسائل اجتماعی تسهیل‌گری کنیم .  

    وی با بیان اینکه اولویت در طرح‌های بازآفرینی شهری اقتصاد محله و ارتقای زندگی در طرح کالبدی و دیگر شئون زندگی مردم است ، گفت : قانون جامع در حوزه بازآفرینی شهری وجود ندارد و ساختار مناسب نیز در این راستا نداریم .  

    جانشین استاندار اصفهان در امور محرومیت‌زدایی ، توانمندسازی و بازآفرینی شهری افزود : طرحی در راستای بازآفرینی شهری امتیاز بیشتر را می‌آورد که ارتقای کیفیت زندگی را به دنبال داشته باشد نه طرحی که بیشترین مسکن را با سرعت ساخته است .  

    وی اجرای طرح‌های بازآفرینی را سخت‌ترین و پیچیده‌ترین کار دانست و تصریح کرد : مردم و خواسته‌های آن‌ها به ما می‌گوید که چگونه در راستای بازآفرینی شهری و ارتقای کیفیت زندگی برنامه‌ریزی کنیم . در اصفهان متولیان دولتی و شهری دغدغه بسیاری در این حوزه دارند که نویدبخش اتفاقات خوب است .




    مطالب مرتبط

    در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ ، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر برای اخذ تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده به بانک معرفی شده‌اند .

    |

    احیا و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری از موضوعات مهمی است که در استان دنبال می‌شود . بازآفرینی شهری به عنوان یک مصوبه مهم از مجلس هشتم دنبال شد و اکنون می‌توان از تجارب استان‌های موفق در این زمینه استفاده کرد .

    |

    پس از اطمینان از قرارگیری ملک در بافت فرسوده متقاضی می‌تواند از حمایت‌های صدور مجوزها و انشعابات ، حمایت و کمک‌های مالی (وام)، حمایت و کمک‌های شهرسازانه (کالبدی) و واحد در مقابل زمین و یا واحد معوض ، استفاده کنند .

    |

    تاکنون اقدام به احداث ۲۳۰ واحد برای جابه‌جایی برخی خانوارهای ساکن در پهنه خطر منبع آب کرده‌ایم که این واحدها بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد .

    |

    در طول سه سال گذشته عملکرد صورت‌های مالی شرکت بازآفرینی شهری ایران در پنج مجمع برگزار شده از سوی اعضای این مجمع مطلوب و منصفانه اعلام شده است .

    |

    نظرات کاربران