در حال بارگذاری ...
  • شناسایی ۸ هزار و ۹۰۳ هکتار اراضی مازاد دولتی با همکاری سازمان ثبت اسناد کشور

    وزارت راه و شهرسازی تکلیف مهمی بر اساس قانونگذار و دولت دارد که آن هم تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن است و بنابراین سازمان ملی زمین و مسکن با هیچ دستگاهی ملاحظه ندارد . برخی ملاحظات ما بر اساس قانون است ، مثلا در برخی موارد اراضی شناسایی شده اما بنابر قانون یا صد در صد دولتی نبوده یا جزء اراضی ممنوعه بوده که از این لیست خارج شده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن میزان اراضی شناسایی شده مازاد سایر دستگاه‌های دولتی را  ۸ هزار و ۹۰۳ هکتار اعلام کرد و گفت : اگر اطلاعات املاک دولتی ثبت شده در سامانه سادا وزارت اقتصاد در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد ، شناسایی اراضی مازاد دولتی تسهیل و تسریع خواهد شد .

    ارسلان مالکی میزان اراضی شناسایی شده مازاد سایر دستگاه‌های دولتی را  ۸ هزار و ۹۰۳ هکتار اعلام کرد و گفت : این اراضی با همکاری سازمان ثبت اسناد کشور و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها شناسایی شده است . از ۸ هزار و ۹۰۳ هکتار اراضی شناسایی شده ، ۳ هزار و ۸۴۶ هکتار اخذ سند شده است و هزار و ۲۱۱ هکتار نیز از دستور کار خارج شده است چرا که یا قابلیت ساخت مسکن را نداشته یا جز اراضی ممنوعه ماده ۹ بوده مثل بخشی از اراضی مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی یا آن دسته از اراضی که دستگاه‌ها در راستای مولدسازی اقدام به فروش کرده‌اند .

    وی افزود : ۳ هزار و ۸۴۵ هکتار دیگر از شناسایی ما باقی مانده که در مرحله اخذ و صدور سند است .

    مالکی بیشترین اراضی شناسایی و اخذ سند شده را مربوط به وزارت جهاد کشاورزی و معادل یک هزار و ۹۱۷ هکتار اعلام کرد . بعد از آن ۵۴۳ هکتار از اراضی دانشگاه‌ها در سطح کشور بوده که اخذ سند شده است .

    وی با بیان اینکه وظیفه شناسایی اراضی طبق قانون بر عهده وزارت راه و شهرسازی است ، افزود : قانون جهش تولید مسکن در مهرماه ۱۴۰۰ به تصویب رسید و تا ۱۰ ماه بعد از آن ۵۷۰ هکتار اراضی مازاد دستگاه‌ها شناسایی شد ، از مرداد ماه سال ۱۴۰۱ و دستور رئیس جمهور تا الان طی ۱۰ ماه به اندازه ۳ هزار و ۲۷۰ هکتار سند صادر شده یعنی که نشان دهنده یک جهش در اقدامات انجام شده است .

    سازمان ملی زمین و مسکن با هیچ دستگاه دولتی ملاحظه ندارد

    به گفته مالکی ، وزارت راه و شهرسازی تکلیف مهمی بر اساس قانونگذار و دولت دارد که آن هم تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن است و بنابراین سازمان ملی زمین و مسکن با هیچ دستگاهی ملاحظه ندارد . برخی ملاحظات ما بر اساس قانون است ، مثلا در برخی موارد اراضی شناسایی شده اما بنابر قانون یا صد در صد دولتی نبوده یا جزء اراضی ممنوعه بوده که از این لیست خارج شده است .

    سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه در ماه‌های اخیر همکاری خوبی از سوی سازمان ثبت انجام شده است ،‌ افزود : تا کنون ۲۴ هزار هکتار از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی را وارد محدوده کرده و در اختیار طرح قرار داده ایم ،‌ بالغ بر ۲۳ هزار هکتار دیگر در دستور کار الحاق قرار دارد .

    کانون یابی۳۶ هزار هکتار اراضی برای ساخت شهرک

    مالکی درباره میزان تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن توضیح داد : تاکنون ۲۴ هزار هکتار اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی الحاق و وارد طرح نهضت ملی مسکن شده است ، ۲۳ هزار هکتار اراضی نیز در دستور کار کارگروه‌های استانی و شوراهای برنامه ریزی نیز قرار دارد ، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتاز نیز برای تغییر کاربری در کمیسیون‌های ماده ۵ قرار دارد ، از سوی دیگر ۳۶ هزار هکتار اراضی مکان یابی و برای شهرک سازی پیشنهاد شده است .

    وی تاکید کرد : ما همه ظرفیت‌هایی که امکان تولید مسکن دارند، از نیروهای مسلح تا اراضی بخش خصوصی برای تامین زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن استفاده کرده‌ایم . تا کنون برای ۱۲ هزار هکتار از اراضی نیروهای مسلح و بخش خصوصی تفاهمنامه امضا شده و در مرحله تغییر کاربری یا الحاق قرار دارد .

    فهرست همه املاک دولتی در سامانه سادا ثبت شده اما به آن دسترسی نداریم

    مالکی با بیان اینکه هرچه شناسایی زمین در اراضی دولتی بیشتر باشد ، تامین زمین برای نهضت ملی مسکن سرعت بیشتری خواهد یافت ، افزود : فهرست تمام املاک دولتی در سامانه سادا مربوط به وزارت اقتصاد قرار دارد اما ما به آن دسترسی نداریم و اگر وزارت اقتصاد این اطلاعات را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد، شناسایی اراضی مازاد دولتی تسریع و تسهیل خواهد شد .




    مطالب مرتبط

    سازمان ملی زمین و مسکن در اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن تاکنون موفق به شناسایی ۲ هزار و ۷۷۶ هکتار اراضی مازاد سایر دستگاه‌ها شده است که بیش از ۳۷۰ هکتار آن متعلق به وزارت نفت بوده است .

    |

    در دولت سیزدهم توفیقات زیادی در بخش مسکن حاصل شده است . تاکنون بیش از ۴۸ هزار هکتار زمین به محدوده شهرها الحاق کردیم که این اقدام در دولت‌های قبلی بی‌سابقه بوده است .

    |

    تاکنون عملیات اجرایی بیش از ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده و این واحدها به محض تکمیل به متقاضیان تحویل داده خواهند شد .

    |

    برگزاری میزگردهای تخصصی در حوزه املاک ، امور حقوقی ، واگذاری زمین ، فنی و مهندسی و همچنین بانک زمین از اهداف این همایش است . هم‌فکری و هم افزایی و تبادل اطلاعات و تجربیات در بین استان‌ها از مهم‌ترین عوامل برگزاری همایش منطقه‌ای در اردبیل است .

    |

    سازمان ملی زمین و مسکن موفق شد در اخذ اراضی سایر دستگاه‌ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۵۹۰۰ هکتار اراضی را شناسایی کند و سند این اراضی برای تخصیص به تولید مسکن، اخذ شده است . همچنین با تلاش‌های انجام شده ۲۳ هزار هکتار زمین بخشی خصوصی برای ساخت مسکن شناسایی شد .

    |

    نظرات کاربران