در حال بارگذاری ...
  • اولویت اجرای طرح نهضت ملی مسکن بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی است

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی از انتشار ویرایش ششم کتاب فناوری‌های نوین و مطرح در صنعت ساختمان خبر داد و تصریح کرد : اولویت‌ اجرای نهضت ملی مسکن بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی است .

    محمدمهدی حیدری از انتشار ویرایش ششم «کتاب فناوری‌های نوین و مطرح در صنعت ساختمان» در همکاری مرکز تحقیقات راه ، ‌مسکن و شهرسازی ، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن خبر داد .

    اولویت اجرای نهضت ملی مسکن بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی است

    سرپرست مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه در طرح نهضت ملی مسکن یکی از راهبردهای اصلی استفاده از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی است ، گفت : به منظور دستیابی به اهداف مدنظر برای توسعه صنعتی‌سازی و اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن ، دو وظیفه اصلی تسهیل و تسریع در بررسی و اظهار نظر در خصوص فناوری‌های جدید ساخت صنعتی طبق ماده ۲۶ آیین‌نامه اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و همچنین شناسایی و ارزیابی مداوم فناوری‌های نوین ساختمان ، تهیه برنامه ، توسعه روند ارزیابی ، اعطای نظریه‌ها و گواهینامه‌های فنی برای مصالح ، فرآورده‌ها و سامانه‌های نوین طبق ماده ۱۶ آیین‌نامه اجرای ماده ۱۴ قانون ساماندهی و حمایت تولید و عرضه مسکن برعهده مرکز تحقیقات قرار گرفت .

    شناسایی و معرفی فناوری‌های نوین ساختمانی

    حیدری ادامه داد : مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با توجه به وظایف قانونی ، مجموعه کاملی از مستندات علمی و فنی تهیه و نتایج جامعی از مطالعات آزمایشگاهی را برای هریک از فناوری‌های نوین شناسایی یا معرفی کرد .

    وی با یادآوری اینکه مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی از سال ۱۳۸۸ و پس از تثبیت جایگاه استفاده از صنعتی‌سازی در انبوه‌سازی نسبت به تهیه مجموعه‌هایی با محتوای فنی برای معرفی هر چه بهتر و بیشتر فناوری‌های نوین اقدام کرد در بیان شاخص‌ترین آنها توضیح داد : پنجمین ویرایش کتابچه فناوری‌های نوین ساختمانی در سال ۱۳۸۸ منتشر شد . با توجه به تداوم استفاده از فناوری‌های معرفی شده در این کتابچه در طرح‌های انبوه‌سازی ، انتشار مراجع فنی با موضوع معرفی جزئیات طراحی و اجرای این فناوری‌ها در برنامه کاری بخش‌های تخصصی مرکز قرار گرفت .

    تقویت جایگاه تاییدیه و گواهینامه‌های فنی مرکز تحقیقات در پروژه‌های ساختمانی

    سرپرست مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی گفت : با انتشار پنجمین ویرایش کتاب فناوری‌های نوین ساختمانی و با تقویت جایگاه تایید (نظریه) فنی و گواهینامه فنی در پروژه‎‌های ساختمانی، سامانه جامعی برای شناسایی فناوری‌های نوین بواسطه درخواست متقاضیان تدارک دیده شد .

    سیستم‌های نوین صنعتی‌سازی در اختیار سازمان‌ها و ارگان‌ها قرار می‌گیرد

    حیدری تصریح کرد : در ویرایش پنجم که محصول تلاش چند ساله پژوهشگران مرکز ، استادان و دست‌اندرکاران صنعت ساختمان است تلاش شده ضمن اعمال تغییراتی در ساختار و نحوه معرفی سیستم‌ها و مصالح نسبت به ویرایش پنجم ، اطلاعات مربوط به سیستم‌های «نوین» و «مطرح» و برخی دستاوردهای به دست آمده در اختیار سازمان‌ها و ارگان‌های موضوع قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن ، جامعه مهندسی و اساتید و دانشجویان این صنعت قرار گیرد .

    وی با اعلام اینکه ویرایش ششم کتاب فناوری‌های نوین و مطرح در صنعت ساختمان در ۹ فصل ارایه شده است ، توضیح داد : از میان سیستم‌ها و فناوری‌های ارسال شده به مرکز و همچنین مطالعات و تجارب ملی و بین‌المللی سال‌های گذشته ، مجموعه حاضر در ۹ فصل ارایه شده است . معرفی فناوری‌ها و ترتیب ارایه آن‌ها در کتاب فناوری‌های نوین و مطرح در صنعت ساختمان به معنی رجحان آن‌ها بر هم و یا بر دیگر سیستم‌ها و فناوری‌های مطرح و یا سنتی نیست . بلکه با توجه به مختصات هر پروژه ، مهندس مشاور و طراح باید بر اساس شاخص‌هایی همچون ‌مقاومت ، پایداری سازه‌ای ،‌ مشخصات عملکردی ، ملاحظات اقتصادی ، دوام و پایایی ،‌ سهولت و سرعت اجرا و ...،‌ نسبت بر اولویت‌بندی و انتخاب گزینه یا گزینه‌های مناسب اقدام کند .

    الزامات طراحی و اجرای صنعتی‌سازی بر اساس تاییدیه فنی مرکز تحقیقات تعیین می‌شود

    سرپرست مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی افزود : در این ویرایش به معرفی فناوری ،‌ دامنه کاربرد ،‌ ویژگی‌ها و محدودیت‌های هر فناوری پرداخته شده و الزامات طراحی و اجرا باید بر اساس «گزارش ارزیابی فنی» پیوست هر تایید فنی که توسط مرکز تهیه شده و همچنین مراجعی که در هر مورد ذکر شده است ، انجام شود . تلاش شده تا در این ویرایش به جای معرفی فناوری بر اساس نام‌های تجاری یا انحصاری ، بر مبنای تعاریف و طبقه‌بندی‌های علمی یا فنی رایج اقدام شود . بنابراین ممکن است در زیرمجموعه برخی از فناوری‌ها تعداد زیادی سیستم یا فناوری بصورت انحصاری تعریف شود که بالطبع اخذ تایید فنی برای هر یک الزامی است .




    مطالب مرتبط

    رشد بخش مسکن در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و امیدواریم امسال نیز رشد بخش مسکن عددی مطلوب باشد .

    |

    دغدغه مهم ما کیفیت مصالح ساختمانی بوده و از سال‌های گذشته مرکز تحقیقات ارائه گواهی‌نامه فنی به محصولات ساختمانی را در برنامه خود قرار داده است .

    |

    تبیین مقوله صنعتی‌سازی ، وضعیت دانش فنی و فناوری‌های نوین ساختمانی و ابنیه فنی در کشور ، مطلوب و قابل‌قبول است . حلقه گمشده در این بخش ، توجه ناکافی به موضوعاتی از جمله مدیریت ساخت ، مدیریت پروژه، مدیریت اطلاعات ساختمان و موارد نظایر آن است و راه برون‌رفت در این موضوع ، ...

    |

    در این توافق نامه ضمن تعیین تعهدات طرفین ، دانشگاه متعهد شد در تأمین مالی پروژه احداث واحدهای مسکونی ویژه کارمندان دانشگاه آزاد از محل منابع داخلی در اختیار دانشگاه و نیز سایر منابع بانکی و… مشارکت داشته باشد .

    |

    مهندسان به‌عنوان زاینده تفکرات و دانش و اندیشه‌های منطقی نقش مهمی در عینیت بخشیدن به اهداف توسعه کشور دارند و از این‌رو ، آموزش مهندسان مجرب و حرفه‌ای بر پایه علوم و دانش روز از مهم‌ترین رسالت‌های آموزشی در کشورهای پیشرفته و از جمله کشورمان ایران ، محسوب می‌شود .

    |

    نظرات کاربران