در حال بارگذاری ...

ضرورت محرک سازی در جهت مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها

سکونت ۴۰ درصد از جمعیت روستایی و شهری در بافت فرسوده معضلی اساسی است .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن ضمن اشاره به بسترسازی برای ایجاد خانه های مولد زیستی معیشتی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ، محرک سازی در جهت مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را ضروری دانست .

ابوالفضل نوروزی در برنامه نهضت ملی مسکن که با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور و فرهاد رهبر دستیار اقتصادی رئیس جمهور در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد ، از افزایش شاخص طول دوره انتظار صاحب‌خانه شدن خبر داد . این شاخص که با ذخیره کردن یک سوم درآمد خانوار برای خرید مسکن معنا پیدا می‌کند ، در ایران از ۱۵ سال به ۳۴ سال رسیده است در حالیکه در بیشتر کشورهای دنیا زیر ۱۰ سال است .

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن گفت : سکونت ۴۰ درصد از جمعیت روستایی و شهری در بافت فرسوده معضلی اساسی است .

وی با اشاره به این‌که در تهران بالای ۵۰ درصد مستأجر هستند ، افزود : تعداد واحدهای خالی نیز روند افزایشی دارد .

نوروزی تصریح کرد : سهم زمین در قیمت تمام‌شده مسکن بالاست و به ۶۰% می‌رسد که این عدد در تهران به ۷۰درصد نیز می‌رسد ، این در حالی است که در دیگر کشورها ۳۰ درصد است و قیمت زمین بیشتر از میزان تورم افزایش می‌یابد . مطابق آمارها نیاز به مسکن از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۹ به غیر از مستأجران چنین برآورد شده است : با توجه به این که ۲۴ میلیون دختر و پسر مجرد وجود دارد طی ۱۰ سال آینده به ۱۲ میلیون مسکن نیاز دارند ، همچنین ۸ میلیون مسکن به تخریب و نوسازی نیاز دارند و ۱.۴ میلیون کمبود مسکن در برابر تعداد خانواده وجود دارد .

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن تعیین وضع مطلوب مسکن را با ۶ شاخص کاهش طول دوره انتظار مسکن ، کاهش سهم مسکن در سبد هزینه خانواده ، کاهش نسبت خانواده‌های مستأجر به کل خانواده ، کاهش سهم جمعیت ساکن در واحدهای فرسوده شهری و روستایی از کل جمعیت ، افزایش عمر مفید و کیفیت ساختمان و ارتقاء کیفیت معماری مسکن متناسب با هویت ایرانی - اسلامی عنوان کرد .

نوروزی برنامه عملیاتی در مناطق مختلف کشور را ۴ پروژه اصلی شامل روستاها و شهرهای زیر ۲۵هزار نفر جمعیت ، سایر شهرها ، تهران و سواحل مکران دانست که بایستی به آن‌ها وام مناسب تعلق گیرد چرا که اگر این پروژه در روستاها عملیاتی نشود ، مطالبه وام از سوی مردم به شهرها می رسد ، بنابراین باید مهاجرت معکوس رقم بخورد که با مهیا بودن خدمات زیربنایی و روبنایی ، رونق اقتصاد روستا و اشتغالزایی در روستاها همراه می شود .

وی با اشاره به لزوم محرک سازی در جهت مهاجرت معکوس خاطرنشان کرد : بسترسازی برای ایجاد خانه های مولد زیستی معیشتی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت ضرورت دارد .




مطالب مرتبط

مشاوران املاک یکی از بازیگران اصلی در ساماندهی بازار مسکن هستند و در اجرای این قانون نیز نقش جدی خواهند داشت . مطابق تبصره ۲ ماده ۳ این قانون مشاوران املاک به سامانه سازمان ثبت دسترسی پیدا خواهند کرد و می‌توانند قراردادهای استاندارد را ثبت رسمی و نهایی کنند که این موضوع به ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، بذرپاش با تاکید بر اینکه سیاست دولت سیزدهم مداخله حداکثری دولت در بخش مسکن برای جبران کاهش تولید در این بخش بود ، گفت : کاهش ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، به گفته وزیر راه و شهرسازی ، در بخش نوسازی بافت فرسوده که سیاست اصلی دولت سیزدهم در بخش مسکن بوده ، میانگین صدور پروانه ...

|

هم اکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در فرایند ساخت قرار گرفته است که بخشی از آنها تکمیل و تحویل شده و بخشی نیز در مراحل مختلف ساخت قرار دارد . در دولت سیزدهم ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای تولید مسکن تامین شده که نیمی از آنها شهری و نیم دیگر روستایی است .

|

یکی از پروژه‌های نمونه در استان البرز است که به صورت صنعتی سازی پروژه بزرگی را در دست ساخت دارند . همچنین در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پرینتر سه بعدی مسکن در حال ساخت است و برخی از نمونه‌های مشاور در نهضت ملی مسکن در حال انجام است .

|

نظرات کاربران