در حال بارگذاری ...
  • برگزاری جلسات ستاد بازآفرینی شهری برای مقاوم سازی بافت فرسوده و ناکارآمد استان گلستان

    در سال ۱۴۰۱ تاکنون ، دو جلسه ستاد استانی و ده جلسه ستاد بازآفرینی شهرستانی ، در شهرهای گرگان ، گنبدکاووس ، رامیان ، علی آباد ، بندرگز و آزادشهر برگزار شده است . در این سری جلسات مواردی در راستای نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری استان مطرح شده و تصمیماتی در این حوزه اتخاذ می شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی گلستان از برگزاری جلسات مداوم ستاد استانی و شهرستان بازآفرینی شهری در راستای نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده ناکارآمد شهری استان خبر داد .

    مهدی ملک دبیر ستاد بازآفرینی شهری گلستان اظهار کرد : در استان گلستان دو هزار و ۸۹۵ هکتار بافت ناکارآمد شناسایی شده که مجموعا ۱۸ درصد از بافت استان را در بر می گیرد . در مجموع این ۱۸ شهری که دارای بافت ناکارآمد هستند، دو هزار و ۳۵ هکتار بافت فرسوده شناسایی و در دو شهر استان ۴۲۸ هکتار سکونتگاه غیر رسمی شناسایی و تعیین محدوده شده است . در راستای شناسایی این نقاط و با هدف بهبود وضعیت بافت های ناکارآمد و فرسوده ، در سال ۱۴۰۰ ، یک جلسه ستاد بازآفرینی استانی و پنج جلسه ستاد بازآفرینی شهرستانی توسط اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد .

    ملک همچنین تصریح کرد : در سال ۱۴۰۱ نیز تاکنون ، دو جلسه ستاد استانی و ده جلسه ستاد بازآفرینی شهرستانی ، در شهرهای گرگان ، گنبدکاووس ، رامیان ، علی آباد ، بندرگز و آزادشهر برگزار شده است . در این سری جلسات مواردی در راستای نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری استان مطرح شده و تصمیماتی در این حوزه اتخاذ می شود .

    وی در ادامه گفت : شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز اقداماتی در راستای بهسازی این نقاط در دستور کار قرار داده که می توان به پروژه های زیربنایی ، شامل پروژه‌هایی نظیر شبکه فاضلاب ، آب ، برق و... و پروژه های روبنایی اعم از پروژه‌هایی نظیر فضاهای آموزشی ، ورزشی و چندمنظوره، بهداشتی – درمانی ، خانه محله ، فرهنگی (کتابخانه) و انتظامی اشاره کرد . این شرکت اقدامات دیگری نیز در حوزه عمران شهری و نوسازی و مقاوم سازی مسکن انجام می دهد .

    رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد : شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین با توزیع قیر رایگان گام مهمی در راستای توسعه زیرساخت معابر شهری کشور برداشته است . در سال ۱۴۰۰ برای ۱۷ شهر هدف استان گلستان ، دو هزار و۱۳۲  تن معادل ۲۰۰ میلیارد ریال حواله قیر رایگان صادر شد .

    ملک در ادامه گفت : این حجم از قیر رایگان به شهرداری های گنبد ، گرگان ، علی آباد ، کلاله ، مینودشت ، رامیان ، خان ببین ، بندرترکمن ، آزادشهر ، کردکوی ، فاضل آباد ، آق‌قلا ، ، بندرگز ، سیمین شهر و گمیش تپه واگذار شد . همچنین در استان گلستان سهمیه پیشنهادی برنامه تولید مسکن در محلات هدف بازآفرینی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن طی چهار سال ۱۱ هزار و ۶۰۷ واحد پیش بینی شده است .

    وی افزود : این در حالی است که ظرفیت تولید واحدهای جدید پس از نوسازی مسکن در بافت‌های هدف استان گلستان معادل ۸۰ هزار و ۷۲۲ واحد می باشد . گفتنی است که در دولت سیزدهم از محل اعتبارت بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور ، هزار و ۹۷ واحد به بانک معرفی و ۵۱۸ واحد در این حوزه منجر به انعقاد قرارداد شده است .

    وی در انتهای سخنانش در خصوص عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه بافت تاریخی استان گلستان گفت : تا کنون عملیات شناسایی و تعیین محدوده ۳۳۲ هکتار بافت تاریخی در سه شهر استان ، انجام شد . همچنین بازسازی و مرمت سه بنای واجد ارزش تاریخی نیز در گرگان صورت گرفت که هم اکنون این سه بنا در مرحله ی بهره برداری قرار دارند .




    مطالب مرتبط

    تا به امروز ، ۱۲۲ هزار و ۳۱۵ نفر از متقاضیان مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان گلستان ثبت‌نام کرده‌اند که این آمار بیانگر تقاضای بالای مردم برای برخورداری از مسکن است .

    |

    فناوری‌های نوین همچنین تاثیرات قابل توجهی بر تولید مسکن در استان‌های دارای کمبود زمین به ویژه در استان گلستان که به طور جدی با این معضل روبرو هستیم ، داشته و راه حلی موثر برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان است .

    |

    تحویل به‌موقع واحدها بدون کاهش کیفیت ، اولویت اصلی ماست و پیمانکار باید با دقت و سرعت لازم مراحل کاشی‌کاری و تأسیسات را به اتمام برساند .

    |

    این پروژه که در زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع در حال احداث است و شامل ۱۲ بلوک با واحدهای ۳۰ ، ۳۶ و ۵۴ متری است ، هم‌اکنون با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله ساخت دیوارچینی و اجرای تأسیسات قرار دارد .

    |

    از سال ۱۴۰۰ تا کنون ، ۶ هزار و ۵۲۹ پروانه نوسازی در محلات هدف بازآفرینی شهری گلستان صادر و سه هزار و ۷۹ واحد نوسازی شده است .

    |

    نظرات کاربران