در حال بارگذاری ...
  • امضا تفاهم‌نامه با چهار بانک برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

    در جلسات متعددی که در دولت تشکیل شد و با تأکید رییس جمهور با ۴ بانک سپه ، ملت ، ملی و پارسیان تفاهم نامه امضا شده است که بانک ملت در خصوص خود مالکی در استان‌ها وارد عمل می‌شود و امضای تفاهم نامه با بانک ملی و بانک پارسیان در دست اقدام است . همچنین ظرف هفته آینده با سایر بانک‌ها ناظر بر تأکید ماده ۴ قانون ملی مسکن ، اجماع حاصل می شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد : با بانک‌ها سپه ، ملت ، ملی و پارسیان تفاهم نامه امضا شده است که بانک ملت در خصوص خود مالکی در استان‌ها وارد عمل می‌شود و امضای تفاهم نامه با بانک ملی و بانک پارسیان در دست اقدام است .

    ابوالفضل نوروزی در نشست تخصصی مدیران اجرایی طرح نهضت ملی مسکن با ابراز امیدواری به نقش جدی این نشست در حل معضل مسکن گفت : نظر به تأکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل مسکن مهر سعی می‌شود سازه‌هایی که تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته تا پایان سال تحویل مردم شود . همچنین تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی در شهرها با ابزار تهاتر که دستورالعمل آن از سوی سازمان ملی زمین و مسکن صادر شده است، انجام شود.

    نوروزی در خصوص تسهیلات بانکی به امضای ۴ تفاهم نامه اشاره کرد و افزود : در جلسات متعددی که در دولت تشکیل شد و با تأکید رییس جمهور با ۴ بانک سپه ، ملت ، ملی و پارسیان تفاهم نامه امضا شده است که بانک ملت در خصوص خود مالکی در استان‌ها وارد عمل می‌شود و امضای تفاهم نامه با بانک ملی و بانک پارسیان در دست اقدام است . همچنین ظرف هفته آینده با سایر بانک‌ها ناظر بر تأکید ماده ۴ قانون ملی مسکن ، اجماع حاصل می شود .

    سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به واگذاری زمین در شهرهای کوچک و روستاها تشریح کرد : مقرر شد طی یک الی دو ماه زمین‌ها به مردم واگذار شود ، چرا که واگذاری زمین در روستا انجام نشده و مهاجرت مردم به شهرها صورت گرفته که ما سعی کردیم مهاجرت معکوس را رقم بزنیم . در واقع واگذاری مسکن در شهرهای کوچک و روستاها با اولویت بخشی انجام شود ، که در این راستا رییس‌جمهور نیز بر مهاجرت معکوس تأکید کرد .

    نوروزی خاطر نشان کرد : وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان های یزد و خراسان جنوبی به ساخت مسکن یک طبقه حیاط دار تأکید کرد و گفت : سه مدل برای اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار دارد : مدل اول : تحویل کلید مسکن در برخی استان‌ها به مردم است ، مدل دوم ساخت مسکن تدریجی است یعنی در فرآیند ساخت قرارداد سه جانبه بسته می‌شود ، اسکلت نهایی می‌شود و مرحله نازک‌کاری توسط خود مردم انجام می‌شود چراکه اکثر مردم به این بخش معترضند و در این مدل هم سلیقه مردم اعمال می‌شود هم رضایت بالاتر می‌رود . مدل سوم تدریجی متراژی است که مردم آورده کمتری داشته باشند ، به این صورت که ۸۰ متر ساخته می‌شود،مردم تحویل می‌گیرند ، سپس به مرور و به تدریج تا ۱۲۰ متر از سوی مردم تأمین می‌شود که این مدل در بسیاری از کشورهای دنیا برای اقشار ضعیف جامعه انجام می‌شود .

    سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در بحث بافت های فرسوده اظهار کرد : استان‌ها بایستی در بحث «دوباره تنظیم زمین» پیشتاز باشند. در بافت فرسوده تراکم بالای جمعیت ، تأمین خدمات روبنایی را با مشکل مواجه می‌کند که با مشوق‌های جمعیتی می‌توان  تراک جمعیتی را کم کرد . همچنین می‌توان واحد فرسوده را با زمین و اراضی الحاقی یا با واحد جدید و کلید به کلید با ساکنین تهاتر کرد که مجوزهای این موضوع اخذ شده است .

    نوروزی به موضوع خوابگاه متأهلی اشاره کرد و گفت : معاون اول رئیس‌جمهور پیگیر تأمین برای اساتید و دانشجویان از اراضی دانشگاه‌هاست . همچنین از طریق تسهیلات قانون نهضت ملی مسکن و از محل منابع اختصاصی دانشگاه‌ها و بازگشت اقساط از منابع عمومی می‌توان این ظرفیت را ایجاد کرد .




    مطالب مرتبط

    با تلاش های وزارت راه و شهرسازی با تمام افرادی که بیش از ۳ خانه در اختیار داشتند تماس گرفته شد . با بیش از ۳۰۰ شرکت حقوقی که گزارش خانه خالی از آنها داشتیم نامه نگاری شد و تذکرات لازم به این شرکت‌ها داده شد .

    |

    برنامه امسال برای واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت واگذاری زمین به ۷۰ هزار متقاضی بوده که هم‌اکنون بیش از ۷۰ هزار قطعه واگذاری و بیش از ظرفیت انجام شده است .

    |

    در کنار طرح نهضت ملی مسکن خمینی شهر ، در زمینی به مساحت چهارهزار و ۵۰۰ مترمربع ، پروژه تأمین زمین برای هزار و ۳۲۰ خانواده دارای دو عضو معلول پیش‌بینی شده است .

    |

    ضمن آسیب شناسی برنامه های قبلی و بررسی نیازهای قطعی نیل به هدف، این وزارتخانه در تمامی مراحل تدوین لایحه در دولت و بررسی کارشناسی در مجلس و سپس مجمع تشخیص مصلحت نظام (با هماهنگی دولت) حضور بسیار فعال و پویایی داشت .

    |

    متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در همه مناطق شهری و روستایی استان (به جز چابهار و زاهدان که توسط تعاونی‌ها واحدها ساخته می‌شود) می‌توانند بعد از اجرای طرح‌های آماده سازی پروانه ساختمانی اراضی واگذار شده را اخذ و ساخت واحد مسکونی خود را آغاز کنند .

    |

    نظرات کاربران