در حال بارگذاری ...
  • جریان موثر در نوسازی بافت فرسوده ، مردمی‌سازی است

    نبود آمایش سرزمین ، سیل مهاجرت‌ها به مراکز کار موجب گسترش حاشیه‌نشینی در بندرعباس شده است . همچنین سرانه پایین درآمد و توزیع نامناسب آن همگی دست به دست هم دادند تا با گسترش حاشیه‌نشینی در این منطقه مواجه باشیم . به نظر می‌رسد هر مقداری که در این منطقه برای کاهش حاشیه‌ها فعالیت می‌شود باز هم مشکلات زیادی وجود دارد . بنابراین نیاز است تا به عنوان افرادی که در حوزه شهرسازی فعالیت می‌کنیم موضوع را پیگیری و با ارائه راهکارهایی حل کنیم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه جریان موثر در نوسازی ، مردمی‌سازی است ، گفت : چنانچه در ساخت و سازها در حد معمول مقررات ملی و کنترل ساختمان رعایت شودحتی در زلزله‌های با ریشتر بالا میزان تخریب و همچنین مرگ انسان‌ها به شدت کاهش می‌یابد .

    محمد آیینی در چهارمین اجلاس روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها در بندرعباس اعلام کرد : کارهای زیادی طی سال‌های گذشته در حوزه بازآفرینی شهری در شهر بندرعباس و پیرامون آن انجام شده است اما به دلایلی غیر از دلایل شهرسازی در سال‌های گذشته حاشیه‌نشینی در این شهر گسترش یافته است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود : نبود آمایش سرزمین ، سیل مهاجرت‌ها به مراکز کار موجب گسترش حاشیه‌نشینی در بندرعباس شده است . همچنین سرانه پایین درآمد و توزیع نامناسب آن همگی دست به دست هم دادند تا با گسترش حاشیه‌نشینی در این منطقه مواجه باشیم . به نظر می‌رسد هر مقداری که در این منطقه برای کاهش حاشیه‌ها فعالیت می‌شود باز هم مشکلات زیادی وجود دارد . بنابراین نیاز است تا به عنوان افرادی که در حوزه شهرسازی فعالیت می‌کنیم موضوع را پیگیری  و با ارائه راهکارهایی حل کنیم .

    آیینی توضیح داد : وزیر راه و شهرسازی اعتقاد عمیقی دارد شهرداری‌ها شرکای راهبردی بازآفرینی شهری هستند که در نخستین سخنرانی خود بر این موضوع تاکید کردند . به نظر می‌رسد این اجلاس و مجمع می‌تواند متولی ساماندهی ۵۰ درصد ساماندهی حاشیه کلانشهرها را برعهده بگیرد . تمامی افراد حقوقی شرکت کننده در این اجلاس به عنوان سفیران بازآفرینی شهری وظیفه دارند تا کاهش حاشیه‌ها ، بافت‌های فرسوده و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان در بافت را در برنامه و اولویت پیگیری‌های خود قرار بدهند . انتظار است تا نمایندگان شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم برای موضوعات و رفع آنها مطالبه گری داشته باشند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : اخیراً تجربه سفیران نوسازی بم را به دست آوردیم. سفیران بم در رویداد اخیر طی سه روز در ١٠٠ شهر بزرگ در سراسر کشور حضور یافتند و ضمن تشریح روایت زلزله بم ، با مدیران شهری، مردم و سازندگان جلساتی را برگزار کردند . بیش از ۱۵۰ نشست در طی این سه روز برگزار شد . هم اکنون در بافت‌های فرسوده نگاه در ابتدا حفظ جان ساکنین بافت هاست . در کل کشور دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار وجود دارد . در بندرعباس حدود ۲۸ هزار و ۶۱۳ بنای ناپایدار وجود دارد . در بافت فرسوده مصوب ۵۳ درصد بناها ناپایدار و در حاشیه ۷۷ درصد بناها ناپایدار هستند . بنابراین اولویت نخست همه ما باید حفظ جان مردم باشد .

    آیینی ادامه داد : ایجاد فضاهای شهری مناسب ، ایجاد پاتوق های شهری ، تعریض معابر و دیگر اقدامات در اولویت بعدی قرار دارند . اولویت اول این است که به جریان نوسازی شتاب لازم را بدهیم . در مجموع در دولت‌های مختلف ۲۲۰ هزار بنای ناپایدار تخریب شده و به جای آن ۷۱۰ هزار بنای پایدار احداث شده است . اما همچنان دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر در آن بناها ساکن هستند.

    وی افزود: نوسازی بافت فرسوده یک تیر با چند نشان است که نخستین هدف آن حفظ جان انسان‌هاست . چنانچه در ساخت و سازها در حد معمول مقررات ملی و کنترل ساختمان رعایت شود حتی در زلزله‌های با ریشتر بالا میزان تخریب و همچنین مرگ انسان‌ها به شدت کاهش می‌یابد . در تلاش هستیم تا نوسازی بافت فرسوده تبدیل به یک گفتمان شود . در سیاست‌های کلان کشور به صراحت در خصوص نوسازی بافت فرسوده تاکید شده است . 

    معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری تاکیدها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ابتکار عمل در نوسازی بافت‌های فرسوده ، به تجربه‌های متعدد مداخله‌های دولت ، مداخله شهرداری‌ها ، مداخله بخش خصوص و سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت : تمامی تجربه‌های گذشته از موفقیت لازم برخوردار نشده‌اند . تنها جریانی که می‌تواند در نوسازی بافت فرسوده موثر باشد مردمی‌سازی و مشارکت ساکنان و مالکان با سرمایه‌گذاران و سازندگان و انبوه‌سازان  است .




    مطالب مرتبط

    متقاضیان می‌توانند برای شرکت در این دوره از آزمون‌ها به سایت inbr.ir مراجعه کنند و یا از طریق سامانه آزمون های ورود به حرفه مهندسی ثبت نام خود را انجام دهند .

    |

    در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ ، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر برای اخذ تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده به بانک معرفی شده‌اند .

    |

    احیا و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری از موضوعات مهمی است که در استان دنبال می‌شود . بازآفرینی شهری به عنوان یک مصوبه مهم از مجلس هشتم دنبال شد و اکنون می‌توان از تجارب استان‌های موفق در این زمینه استفاده کرد .

    |

    پس از اطمینان از قرارگیری ملک در بافت فرسوده متقاضی می‌تواند از حمایت‌های صدور مجوزها و انشعابات ، حمایت و کمک‌های مالی (وام)، حمایت و کمک‌های شهرسازانه (کالبدی) و واحد در مقابل زمین و یا واحد معوض ، استفاده کنند .

    |

    تاکنون اقدام به احداث ۲۳۰ واحد برای جابه‌جایی برخی خانوارهای ساکن در پهنه خطر منبع آب کرده‌ایم که این واحدها بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد .

    |

    نظرات کاربران